From : YGM Media
ဖုိးေသာၾကာတုိ႔ သတင္းစာပညာမွာ "ျဖစ္လာတဲ့သတင္းကို အမွန္အတုိင္းတင္ျပရမယ္(Report)၊ သတင္းအမွန္ ရဖို႔အတြက္ ပထမဆံုးရတဲ့သတင္း (Information) ကုိ အမွန္လို႔မယူရဘူး၊ (First Information Right)၊ သတင္း စာဆရာဟာ"အလယ္လူ"(Media) ၿခံစည္း႐ိုးေပၚခြထိုင္ၿပီး သာတဲ့ဘက္ ခုန္ခ်တဲ့သူမ်ဳိး (Sitting on the fence) မဟုတ္ဘဲ ဘယ္ဘက္မွမယိမ္းယိုင္ဘဲ "အလယ္လူ" ျဖစ္ရမယ္။ ျဖစ္လာတဲ့သတင္းကိုေဖာ္ျပရာမွာေတာ့ လူထု ရယ္၊ အစိုးရ(ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး)ရယ္၊ ႏိုင္ငံတကာရယ္ဆိုတဲ့ ပကတိအေျခခံအက်ဳိးဆက္ ေတြအေပၚ "ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ" ေဖာ္ျပရမယ္။ လံၾကဳပ္သတင္းမလုပ္ရဘူး၊ တင္းမွန္အေပၚ မိမိရဲ႕ထင္ျမင္ယူဆခ်က္၊ မွတ္ခ်က္ဂယက္ေတြ ကိုေတာ့သတင္းစာဆရာရဲ႕ကိုယ္တိုင္(By-Line)အေနနဲ႔ ေဖာ္ျပရမယ္၊ အဆံုးအျဖတ္က လူထုသာျဖစ္တယ္"လို႔ သတင္းစာဆရာရဲ႕ စိတ္ဓာတ္၊ က်င့္၀တ္သိကၡာနဲ႔ ခံယူခ်က္ေတြကို ျမန္မာ သတင္း စာ ပညာအျဖစ္ ဖုိးေသာၾကာတို႔ ျမန္မာသတင္းစာ ဆရာႀကီးမ်ားထံမွ လက္ေ၀ခံ ရယူခဲ့ၾကပါတယ္။
က်င့္၀တ္ ၁၁ပါး
ျမန္မာသတင္းစာ ဆရာႀကီးမ်ားက "အတင္းအဖ်င္းမေရး သတင္းသာေရးသည္" "ခ်စ္သူကို မသာေစရ မုန္းသူကို မနာေစရ"ဆိုတဲ့အေျခခံေတြေပၚမွာ ျမန္မာသတင္းစာဆရာ က်င့္၀တ္(၁၀)ပါးကို ၁၉၆၃ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာစာနယ္ဇင္း ေကာင္စီက ျပ႒ာန္း္ ေပးခဲ့ပါတယ။္ ဒါေပမယ့္ ဖိုးေသာၾကာတို႔ ျမန္မာစာနယ္ဇင္း နယ္ပယ္မွာ လုိက္နာ က်င့္သံုးမႈ အားနည္းတာကိုေတာ့ ၀န္ခံပါတယ္။
ခြၽန္တြန္း
ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ ေဖာ္ျပရမယ့္ သတင္းမ်ဳိးက အထူးသျဖင့္ "ႏိုင္ငံေရးသတင္းေတြ ျဖစ္တာ မ်ားပါတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုး လူထုရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ သက္ဆုိင္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ သတင္းစာဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အႁမႊာျဖစ္တယ္ (Twin)၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ အစိတ္အပိုင္း (Part of the Country ) ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ထံုး(usage)က ႏုိင္ငံတကာ သတင္းစာနယ္ဇင္း မွာရွိေနတာ ဒီသေဘာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းစာဆရာရဲ႕ သတင္းနဲ႔ သတင္းေဆာင္းပါး ေဖာ္ျပမႈေတြဟာ သိပ္ကို ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႕(Delectate)စြာ ျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲသလို ျဖစ္မလာလို႔ကေတာ့ "ခြၽန္တြန္း" "အတို႔အေထာင္"လုပ္သလို ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ျဖစ္လည္း ျဖစ္ခဲ့တာေတြရွိသလို ျဖစ္ေနတာေတြ၊ ျဖစ္လာတာ ေတြလည္း ဒီကေန႔ ေတြ႕ျမင္ဖတ္႐ႈ ၾကားသိ ေနရဆဲပါ။
႐ိုးစင္းတဲ့လူထု
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရရဲ႕ ေၾကညာခ်က္ ၁/၂၀၀၇နဲ႔ ၂/၂၀၀၇ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒီကေန႔ သတင္း မီဒီယာေတြမွာ လူထုက သိခ်င္တာေတြကို သတင္းပညာနဲ႔ သတင္း ေဖာ္ျပေပး ေနရာမွာ (ဖိုးေသာၾကာကိုလည္း သတင္းစာဆရာ တစ္ဦးအေနနဲ႔ ရန္ကုန္တုိင္းမ္ဂ်ာနယ္က အင္တာဗ်ဴးလုပ္ခဲ့ၿပီး ေဖာ္ျပေပးခဲ့ေတာ့ ႏုိင္ငံနဲ႔လူထု အက်ဳိးစီးပြားကိုသာ သတင္းစာဆရာ အေနနဲ႔ ဦးတည္ေျဖၾကားခဲ့ ပါတယ္) ဖိုးေသာၾကာ ျမင္သိဖတ္မိတာေတြ ၾကားေနရတဲ့ သတင္းနဲ႔ေဆာင္းပါး ေတြထဲက "ခြၽန္တြန္း" "အတို႔အေထာင္" သေဘာေတြကိုေတာ့ ႐ိုးစင္းတဲ့လူထုက သိဖို႔၊ ျမင္တတ္ဖို႔လို ပါတယ္။ သိမွလည္း ေရွာင္တတ္ၿပီး အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း သိႏုိင္ၾကမွာပါ။
ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ
ဖိုးေသာၾကာတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာရဲ႕ အဆံုးအမနဲ႔ ၃၈ျဖာမဂၤလာတရားကို လုိက္နာၾကပါ တယ္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ေမာဟ၊ မာန္မာန၊ အာဃာတေတြကို ဗုဒၶအဆံုးအမနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ၾကပါတယ္။ ဒါကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္း ျပည္တြင္းျပည္ပ အကုန္သိနားလည္ လက္ခံၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ "ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ" က်တဲ့ ေနရာမွာေတာ့ အျပဳသေဘာထက္ "ခြၽန္တြန္း" " အတို႔အေထာင္" ေတြက မ်ားေနသလိုပါပဲ။
အလွမ္းမေ၀းေအာင္
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ ေၾကညာခ်က္ ၁/၂၀၀၇အရ ႏိုင္ငံေတာ္အေရး ကိစၥေတြကို ေဆြးေႏြးဖို႔ စတင္ေနၾကပါၿပီ။ ေဆြးေႏြးၾကမယ့္ ႏွစ္ဖက္စလံုးအေပၚ ေတြးေခၚမႈ အတိမ္းအေစာင္းျဖစ္ေစမယ့္ အေရးအသားမ်ဳိးေတြကို မီဒီယာ ေတြက တည္ၿငိမ္မႈကို၊ ေအးခ်မ္းမႈကို အမွန္တကယ္လိုလားရင္၊ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မႈကို အမွန္တကယ္ မလိုလားရင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးအတြက္ ဦးတည္ေဖာ္ေဆာင္ ေပးေစခ်င္ ပါတယ္။
အာဃာတ
ဖုိးေသာၾကာတုိ႔ႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ (တစ္နည္း သမုိင္း)မွာ အာဃာတေတြ၊ အၿငိဳး အေတးေတြ၊ ေလာဘ၊ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန္မာနေတြဟာ (ဗုဒၶဘာသာေတြ မဟုတ္ၾကတဲ့အတုိင္း) အစြန္း ႏွစ္ပါးကို မလြတ္ခဲ့ၾကလို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတြ အခါခါပ်က္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ "၁၉၆၃ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲေရာက္ လာတဲ့ (ဗကပ) ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို လာႏႈတ္ဆက္ခဲ့တဲ့ သူေတြထဲမွာ အားလံုးက လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ခဲ့ၾက ေပမယ့္ မဆက္တဲ့သူ (သခင္တင္ျမ-အင္တာဗ်ဴး၊ လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္ တြဲ၁/မွတ္-၅၂၊ ၁၉/၁၀/၂၀၀၇ ႏွာ-၂၈)ကို "အေတာ္အာဃာတႀကီးတဲ့သူေတြပဲ"လို႔ သခင္တင္ျမက ဆိုေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတာ ဖတ္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲသလို ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္နဲ႔ သမုိင္းေတြကိုဒီေန႔မွာ မေမ့မေလ်ာ့ၾကဘဲ ဆက္လက္ သံုးသပ္သင္ခန္းစာယူ၊ အေျဖရွာသင့္ၿပီလို႔ သမုိင္းမွာ သက္ေသလုပ္ၾကရတဲ့ သတင္းစာဆရာ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ခံယူပါတယ္။
အတိမ္းအေစာင္းမခံ
ဖိုးေသာၾကာတို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးနဲ႔ လူထုႀကီး ေကာင္းက်ဳိးအတြက္ မီဒီယာေတြက အဖ်က္သေဘာ ခြၽန္တြန္းအတို႔ အေထာင္ကို ေရွာင္၊အျပဳသေဘာေဆာင္ၿပီး ေဆြးေႏြးဖက္ေတြ နီးစပ္သထက္နီးစပ္ေအာင္ ဒီေန႔လို အတိမ္းအေစာင္းမခံတဲ့ အခ်ိန္မွာ ““ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ”” ေဖာ္ျပမွသာ တုိင္းျပည္အေပၚ တာ၀န္ ေက်ၾကမွာ ပါခင္ဗ်။
က်င့္၀တ္ ၁၁ပါး
ျမန္မာသတင္းစာ ဆရာႀကီးမ်ားက "အတင္းအဖ်င္းမေရး သတင္းသာေရးသည္" "ခ်စ္သူကို မသာေစရ မုန္းသူကို မနာေစရ"ဆိုတဲ့အေျခခံေတြေပၚမွာ ျမန္မာသတင္းစာဆရာ က်င့္၀တ္(၁၀)ပါးကို ၁၉၆၃ ခုႏွစ္မွာ ျမန္မာစာနယ္ဇင္း ေကာင္စီက ျပ႒ာန္း္ ေပးခဲ့ပါတယ။္ ဒါေပမယ့္ ဖိုးေသာၾကာတို႔ ျမန္မာစာနယ္ဇင္း နယ္ပယ္မွာ လုိက္နာ က်င့္သံုးမႈ အားနည္းတာကိုေတာ့ ၀န္ခံပါတယ္။
ခြၽန္တြန္း
ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ ေဖာ္ျပရမယ့္ သတင္းမ်ဳိးက အထူးသျဖင့္ "ႏိုင္ငံေရးသတင္းေတြ ျဖစ္တာ မ်ားပါတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုး လူထုရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ သက္ဆုိင္လို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ သတင္းစာဟာ ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အႁမႊာျဖစ္တယ္ (Twin)၊ ႏိုင္ငံရဲ႕ အစိတ္အပိုင္း (Part of the Country ) ျဖစ္တယ္ဆိုတဲ့ ထံုး(usage)က ႏုိင္ငံတကာ သတင္းစာနယ္ဇင္း မွာရွိေနတာ ဒီသေဘာပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ သတင္းစာဆရာရဲ႕ သတင္းနဲ႔ သတင္းေဆာင္းပါး ေဖာ္ျပမႈေတြဟာ သိပ္ကို ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ ေျပျပစ္ေခ်ာေမြ႕(Delectate)စြာ ျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲသလို ျဖစ္မလာလို႔ကေတာ့ "ခြၽန္တြန္း" "အတို႔အေထာင္"လုပ္သလို ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ ျဖစ္လည္း ျဖစ္ခဲ့တာေတြရွိသလို ျဖစ္ေနတာေတြ၊ ျဖစ္လာတာ ေတြလည္း ဒီကေန႔ ေတြ႕ျမင္ဖတ္႐ႈ ၾကားသိ ေနရဆဲပါ။
႐ိုးစင္းတဲ့လူထု
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရရဲ႕ ေၾကညာခ်က္ ၁/၂၀၀၇နဲ႔ ၂/၂၀၀၇ထုတ္ျပန္ခဲ့ၿပီးတဲ့ေနာက္ ဒီကေန႔ သတင္း မီဒီယာေတြမွာ လူထုက သိခ်င္တာေတြကို သတင္းပညာနဲ႔ သတင္း ေဖာ္ျပေပး ေနရာမွာ (ဖိုးေသာၾကာကိုလည္း သတင္းစာဆရာ တစ္ဦးအေနနဲ႔ ရန္ကုန္တုိင္းမ္ဂ်ာနယ္က အင္တာဗ်ဴးလုပ္ခဲ့ၿပီး ေဖာ္ျပေပးခဲ့ေတာ့ ႏုိင္ငံနဲ႔လူထု အက်ဳိးစီးပြားကိုသာ သတင္းစာဆရာ အေနနဲ႔ ဦးတည္ေျဖၾကားခဲ့ ပါတယ္) ဖိုးေသာၾကာ ျမင္သိဖတ္မိတာေတြ ၾကားေနရတဲ့ သတင္းနဲ႔ေဆာင္းပါး ေတြထဲက "ခြၽန္တြန္း" "အတို႔အေထာင္" သေဘာေတြကိုေတာ့ ႐ိုးစင္းတဲ့လူထုက သိဖို႔၊ ျမင္တတ္ဖို႔လို ပါတယ္။ သိမွလည္း ေရွာင္တတ္ၿပီး အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း သိႏုိင္ၾကမွာပါ။
ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ
ဖိုးေသာၾကာတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာရဲ႕ အဆံုးအမနဲ႔ ၃၈ျဖာမဂၤလာတရားကို လုိက္နာၾကပါ တယ္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ေမာဟ၊ မာန္မာန၊ အာဃာတေတြကို ဗုဒၶအဆံုးအမနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ၾကပါတယ္။ ဒါကို ဗုဒၶဘာသာ၀င္တိုင္း ျပည္တြင္းျပည္ပ အကုန္သိနားလည္ လက္ခံၾကပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ "ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ" က်တဲ့ ေနရာမွာေတာ့ အျပဳသေဘာထက္ "ခြၽန္တြန္း" " အတို႔အေထာင္" ေတြက မ်ားေနသလိုပါပဲ။
အလွမ္းမေ၀းေအာင္
ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရ ေၾကညာခ်က္ ၁/၂၀၀၇အရ ႏိုင္ငံေတာ္အေရး ကိစၥေတြကို ေဆြးေႏြးဖို႔ စတင္ေနၾကပါၿပီ။ ေဆြးေႏြးၾကမယ့္ ႏွစ္ဖက္စလံုးအေပၚ ေတြးေခၚမႈ အတိမ္းအေစာင္းျဖစ္ေစမယ့္ အေရးအသားမ်ဳိးေတြကို မီဒီယာ ေတြက တည္ၿငိမ္မႈကို၊ ေအးခ်မ္းမႈကို အမွန္တကယ္လိုလားရင္၊ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မႈကို အမွန္တကယ္ မလိုလားရင္ ႏုိင္ငံေတာ္ အက်ဳိးအတြက္ ဦးတည္ေဖာ္ေဆာင္ ေပးေစခ်င္ ပါတယ္။
အာဃာတ
ဖုိးေသာၾကာတုိ႔ႏုိင္ငံ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ (တစ္နည္း သမုိင္း)မွာ အာဃာတေတြ၊ အၿငိဳး အေတးေတြ၊ ေလာဘ၊ေဒါသ၊ ေမာဟ၊ မာန္မာနေတြဟာ (ဗုဒၶဘာသာေတြ မဟုတ္ၾကတဲ့အတုိင္း) အစြန္း ႏွစ္ပါးကို မလြတ္ခဲ့ၾကလို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတြ အခါခါပ်က္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ "၁၉၆၃ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးပြဲေရာက္ လာတဲ့ (ဗကပ) ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို လာႏႈတ္ဆက္ခဲ့တဲ့ သူေတြထဲမွာ အားလံုးက လက္ဆြဲ ႏႈတ္ဆက္ခဲ့ၾက ေပမယ့္ မဆက္တဲ့သူ (သခင္တင္ျမ-အင္တာဗ်ဴး၊ လွ်ပ္တစ္ျပက္ဂ်ာနယ္ တြဲ၁/မွတ္-၅၂၊ ၁၉/၁၀/၂၀၀၇ ႏွာ-၂၈)ကို "အေတာ္အာဃာတႀကီးတဲ့သူေတြပဲ"လို႔ သခင္တင္ျမက ဆိုေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတာ ဖတ္ခဲ့ရပါတယ္။ အဲသလို ႏိုင္ငံေရးျဖစ္စဥ္နဲ႔ သမုိင္းေတြကိုဒီေန႔မွာ မေမ့မေလ်ာ့ၾကဘဲ ဆက္လက္ သံုးသပ္သင္ခန္းစာယူ၊ အေျဖရွာသင့္ၿပီလို႔ သမုိင္းမွာ သက္ေသလုပ္ၾကရတဲ့ သတင္းစာဆရာ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ခံယူပါတယ္။
အတိမ္းအေစာင္းမခံ
ဖိုးေသာၾကာတို႔ ႏိုင္ငံေတာ္ႀကီးနဲ႔ လူထုႀကီး ေကာင္းက်ဳိးအတြက္ မီဒီယာေတြက အဖ်က္သေဘာ ခြၽန္တြန္းအတို႔ အေထာင္ကို ေရွာင္၊အျပဳသေဘာေဆာင္ၿပီး ေဆြးေႏြးဖက္ေတြ နီးစပ္သထက္နီးစပ္ေအာင္ ဒီေန႔လို အတိမ္းအေစာင္းမခံတဲ့ အခ်ိန္မွာ ““ခ်င့္ခ်ိန္ႏႈိင္းဆ”” ေဖာ္ျပမွသာ တုိင္းျပည္အေပၚ တာ၀န္ ေက်ၾကမွာ ပါခင္ဗ်။
2 comments:
"ခြၽန္တြန္း" ဘြဲ႔ကို eleven media နဲ႔ irrawddy ကို ၁၀ ထပ္ကြမ္းေလာက္ေပးရမယ္
eleven media နဲ႔ irrawddy ရန္တိုက္ေပးတဲ့ မီဒီယာေတြပါ
..
Yes, you are absolutely right. Our country has so many useless media like yours. They don't have good knowledge about international affairs. They don't do anything good for country. They keep barking who really sacrifice for the peace and development of our country. They should be sued and kept in prisons for life. Cheers!
Post a Comment
https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္