From :
.. 7day
..
www.MyanmarExpress.net
ရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပံု စနစ္ (Electoral System)ေတြ အ ေၾကာင္းေဆြးေႏြးရင္ ဆက္စပ္ ေနတဲ့ ႏုိင္ငံေရးသခ်ၤာကို ေသခ်ာ စြာသေဘာေပါက္ဖို႔လိုတယ္။ လႊတ္ေတာ္အတြင္းနဲ႔ အျပင္မွာ အက်ယ္အက်ယ္ ျငင္းခုံေနၾက တဲ့ မဲမ်ားသူ ႏုိင္စတမ္းစနစ္ (First Past The Post, FPTP)နဲ႔ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ (Pro-portional Representation, PR)ေတြနဲ႔ တုိက္႐ိုက္ဆက္စပ္ေန တဲ့ ႏုိင္ငံေရးသခ်ၤာကိုတင္ျပပါ မယ္။ အဲဒီႏိုင္ငံေရးသခ်ၤာကို ေသ ခ်ာစြာနားလည္ပါမွ မွန္ကန္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးတြက္ကိန္းထုတ္ႏုိင္မယ္။
FPTP မဲမ်ားသူႏုိင္စတမ္း စနစ္ကို ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး မဲဆႏၵနယ္ (single member constituency)နဲ႔ တြဲဖက္က်င့္သံုး တယ္။ PR အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ကိုေတာ့ ကိုယ္စားလွယ္စံုမဲ ဆႏၵနယ္ (multimember con-stituency)ျဖစ္တဲ့ တစ္ႏုိင္ငံလံုး အတုိင္းအတာမဲဆႏၵနယ္ (nati-onwide constituency) (သို႔ မဟုတ္) ျပည္နယ္အတုိင္းအတာ မဲဆႏၵနယ္ (statewide con-stituency)တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ တြဲဖက္ က်င့္သံုးတယ္။
FPTP ကိုေထာက္ခံတဲ့ပါတီ ေတြဟာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲ မွာ မိမိတို႔ပါတီက အျခားပါတီ အားလံုးထက္ အသာစီးရမယ့္ အေျခအေနရွိတယ္လုိ႔ အခိုင္ အမာယံုၾကည္တဲ့ ပါတီေတြျဖစ္ တယ္။ FPTP စနစ္မွာ ႏွာတစ္ဖ်ား သာၿပီးမဲအမ်ားဆံုးရသူက မဲဆႏၵ နယ္တစ္ခုလံုးကို ကိုယ္စားျပဳခြင့္ ရတယ္။ အဲဒီမဲအမ်ားဆံုးဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ တစ္ရာ ရာခိုင္ႏႈန္း ေထာက္ခံမဲမ်ိဳးမျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ကိုယ္ စားလွယ္ေလာင္းသံုးဦးနဲ႔အထက္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္အေရြးခံတဲ့ မဲဆႏၵနယ္မ်ိဳးဆိုရင္ မဲအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေတာင္မျပည့္ဘဲနဲ႔ မဲ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနတာမ်ိဳးရွိတတ္ တယ္။
FPTP နဲ႔ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳျခင္း ျပႆနာ
မဲအမ်ားဆံုးနဲ႔ အေရြးခံရသူ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ ရတာကေတာ့ မဲဆႏၵရွင္အားလံုး (၁၀၀ ရာႏႈန္း) ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုရရွိတဲ့ ေထာက္ ခံမဲထက္ပိုၿပီး ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရ ျခင္းကို ပိုမိုကိုယ္စားျပဳျခင္း (over representation) လို႔ေခၚတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးက မဲဆႏၵနယ္အား လံုးရဲ႕ ရလဒ္ေတြကိုေပါင္းလုိက္ ရင္ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳမႈဟာ သိသိ သာသာႀကီးမားေနတတ္တယ္။
လြတ္လပ္တရားမွ်တတယ္ လို႔ သတ္မွတ္ခံရတဲ့ ၁၉၉၀ အေထြေထြေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ ပြဲရလဒ္ကို နမူနာအျဖစ္ သံုးသပ္ တင္ျပပါမယ္။ အမ်ိဳးသားဒီမိုက ေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ NLD ပါတီဟာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးက မဲဆႏၵနယ္ ၄၈၅ ခု အနက္ ၃၉၂ မွာ မဲအမ်ားဆံုးနဲ႔ အႏုိင္ရခဲ့တယ္။ အႏုိင္ရတဲ့ မဲဆႏၵ နယ္ (တစ္နည္းကိုယ္စားလွယ္ ဦးေရ)ဟာ ရာႏႈန္းအားျဖင့္ ၈၁ ရာႏႈန္းျဖစ္တယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာ NLD ကရရွိတဲ့ ေထာက္ခံမဲအခ်ိဳး အစားကေတာ့ ၅၂ ဒသမ ၅ ရာႏႈန္းျဖစ္ပါတယ္။ မဲအခ်ိဳး အစားအရ ကိုယ္စားျပဳခြင့္သတ္ မွတ္မယ္ဆိုရင္ NLD ဟာ ကိုယ္ စားလွယ္ ၂၅၅ ဦး (မဲဆႏၵနယ္ ၂၅၅ နယ္)သာအႏုိင္ရမွာျဖစ္ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၃၉၂ ဦး အႏုိင္ရ တာဟာ အထက္မွာတင္ျပခဲ့တဲ့ FPTP စနစ္မွာျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ ပိုမို ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ တယ္။ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳသြားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ဟာ ၁၃၇ ဦးျဖစ္ၿပီး ရာႏႈန္းအားျဖင့္ ၃၈ ရာႏႈန္းျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုပိုၿပီး ကိုယ္စားျပဳသြားျခင္းအတြက္ အနစ္နာခံရသူေတြကေတာ့ ဒုတိယအႀကီးဆံုးပါတီျဖစ္တဲ့ တုိင္းရင္းသားစည္းလံုးညီၫြတ္ေရးပါတီ (တစည)နဲ႔ ေနာက္မွာ တန္းစီေနတဲ့ ပါတီငယ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။
ႏွာတစ္ဖ်ားသာတဲ့ ပါတီဆိုတာ တစ္ခုတည္းပဲရွိတယ္
သခ်ၤာသေဘာအရ ႏွာတစ္ဖ်ား အသာနဲ႔အႏိုင္ရတဲ့ ပါတီဆုိလုိ႔ တစ္ပါတီတည္းသာရွိတယ္။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ တစ္ပါတီထက္မပိုပါ။ အမ်ားဆံုးဆိုတာ တစ္ခုတည္းပဲရွိတာပါ။
တစ္ႏုိင္ငံလံုးက မဲဆႏၵနယ္ အမ်ားစုမွာ ႏွာတစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ္လုိ႔ အခုိင္အမာယံု ၾကည္တဲ့ ပါတီကေတာ့ မဲမ်ားသူ ႏုိင္စတမ္းစနစ္ကိုလိုလားတာ သဘာဝက်တယ္။ အဲဒီလိုႏွာ တစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ္လို႔ မိမိကိုယ္မိမိယံုၾကည္တဲ့ ပါတီေတြ ဟာလည္း တစ္ခုထက္ပိုရွိႏိုင္ တယ္။ ၁၉၉၀ အေထြေထြေရြး ခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲမတိုင္မီက NLD နဲ႔ တစညပါတီႏွစ္ခုစလံုးက ႏွာတစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ္ လို႔ တြက္ခ်က္ခဲ့ဟန္တူတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ပဲ ႏွစ္ပါတီစလံုးက FPTP ကို လက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲရလဒ္ေတြ ထြက္လာတဲ့အခါ NLD သာလွ်င္ တစ္ခုတည္းေသာႏွာတစ္ဖ်ား အသာနဲ႔ အႏိုင္ရပါတီအျဖစ္ ေပၚ ထြက္လာတယ္။ တစညပါတီဟာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးေထာက္ခံမဲ ၂၂ ရာ ႏႈန္းနဲ႔ ဒုတိယေနရာပဲရခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၂၂ ရာႏႈန္းမဲအခ်ိဳးအစား နဲ႔ ညီမွ်တဲ့ကိုယ္စားလွယ္ ၁၀၆ ေနရာ အေရြးခံရတာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါ။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာကိုယ္ စားလွယ္ ၁၀ ေနရာ၊ ရာႏႈန္းအား ျဖင့္ ၂ ရာႏႈန္းသာအႏုိင္ရခဲ့တယ္။ ၂၀ ရာႏႈန္းကို NLD က ပိုမိုကိုယ္ စားျပဳခြင့္ရဖို႔အတြက္ ေပးဆပ္ လိုက္ရတယ္။ ၁၉၉၀ တုန္းက တစညပါတီႏိုင္ငံေရးတြက္ကိန္း မွားခဲ့တယ္။ FPTP ရဲ႕ သား ေကာင္ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
၁၉၉၀ တုန္းက ပါတီငယ္ ေတြလည္း တစညလိုပဲနစ္နာမႈ ေတြရွိခဲ့တယ္။ NLD က ပိုမိုကိုယ္ စားျပဳသြားတဲ့ ၃၈ ရာႏႈန္းအတြက္ တစညက ၂၀ ရာႏႈန္းေပးဆပ္ရ ၿပီး က်န္တဲ့ ၁၈ ရာႏႈန္း၊ ကိုယ္စား လွယ္ေနရာ ၈၇ ဦးကို ပါတီငယ္ ေတြက ေပးဆပ္ခဲ့ရတာျဖစ္ တယ္။
ပါတီငယ္ေတြ သူတို႔ေထာက္ ခံမႈရရွိတဲ့ မဲအခ်ိဳးအစားအတုိင္း မွ်တစြာကိုယ္စားျပဳခြင့္ဆိုတာ PR စနစ္မွာသာရွိတယ္။ FPTP စနစ္ဟာ ပါတီငယ္ေတြကို နစ္နာ ေစတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ပါတီငယ္ေတြဟာ ႏွာတစ္ဖ်ား အသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ့္ ပါတီဘယ္ လိုနည္းနဲ႔မွ မျဖစ္ႏုိင္လို႔ပါ။ ပါတီ ႀကီးတစ္ခုရဲ႕ အျဖည့္ခံေတြပဲျဖစ္ သြားေလ့ရွိတယ္။ ၁၉၉၀ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ပြဲရလဒ္က သက္ေသ ျပခဲ့ၿပီးၿပီ။ ၁၉၉၀ တုန္းက PR စနစ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို က်င့္သံုးခဲ့မယ္ ဆုိရင္ NLD က ပိုၿပီးယူသြားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၃၇ ေနရာကို တစညနဲ႔ ပါတီငယ္ေတြ၊ တုိင္း ရင္းသားပါတီေတြရရွိခဲ့မွာပါ။
တည္ၿငိမ္တဲ့အစိုးရစိုးရိမ္မႈ
PR စနစ္ကိုေျပာင္းလိုက္ရင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီအမ်ားအျပားလႊတ္ ေတာ္ထဲေရာက္လာၿပီး ၫြန္႔ေပါင္း အစိုးရ (coalition government) ဖြဲ႕ရၿပီး အစိုးရတည္ၿငိမ္ေရးကို ထိခိုက္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ေထာက္ျပသူ ေတြရွိတယ္။ ၫြန္႔ေပါင္းအစိုးရဖြဲ႕ တယ္ဆုိတာ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ လို႔ လူသိမ်ားတဲ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦး ေဆာင္တဲ့ ပါလီမန္အေျခခံအစိုး ရစနစ္ (parliamentary type of government)ေတြမွာသာရွိ တယ္။ သမၼတဦးေဆာင္အစိုးရ စနစ္ (presidential type of government)ေတြမွာမရွိပါ။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒအရ ျမန္မာ ႏုိင္ငံအစိုးရစနစ္ဟာ သမၼတ ဦးေဆာင္အစိုးရစနစ္ျဖစ္တယ္။ ပုဒ္မ ၂၃၂ အရ သမၼတမွာ ဝန္ ႀကီးမ်ားပါဝင္တဲ့ အစိုးရဖြဲ႕ကိုဖြဲ႕ ခြင့္အျပည့္အဝရွိတယ္။ ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဟာ သမၼတ ကခန္႔အပ္မယ့္ ဝန္ႀကီးေတြ အေျခခံဥပေဒကသတ္မွတ္တဲ့ အရည္အခ်င္းျပည့္မီျခင္းရွိ၊ မရွိ စိစစ္မႈကိုသာ လုပ္ႏုိင္တယ္။ ဒါဟာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ သမၼတက အစိုးရအဖြဲ႕ကိုဖြဲ႕စည္းတဲ့ပံုစံနဲ႔တူတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ သမၼတက အစုိးရကိုဖြဲ႕စည္းတဲ့အခါ တည္ၿငိမ္တဲ့အစိုးရကို စိတ္တုိင္းက်ဖြဲ႕ႏုိင္တယ္။ တည္ၿငိမ္မႈကင္းတဲ့ၫြန္႔ေပါင္းအစိုးရဆိုတာမ်ိဳးေပၚလာစရာအေၾကာင္း လံုးဝမရွိပါ။ သမၼတဦးေဆာင္အစုိးရ စနစ္ရွိတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တည္ၿငိမ္တဲ့အစိုးရဖြဲ႕စည္းႏုိင္ေရးကို ထိခိုက္ေလမလားစိုးရိမ္မႈနဲ႔ PRကို ျငင္းပယ္တာဟာ အႀကိဳးအေၾကာင္းမဆီေလ်ာ္ပါ။
ျပည္သူေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးေရခ်ိန္
တခ်ိဳ႕ကလည္း ျမန္မာျပည္ သူေတြ ႏုိင္ငံေရးအေတြ႕အႀကံဳ နည္းတာ၊ စာမတတ္တာေတြကို ေထာက္ျပၿပီး PR စနစ္ေျပာင္းလဲ က်င့္သံုးဖို႔ မသင့္ေလ်ာ္ေၾကာင္း ေျပာၾကတယ္။ အမွန္က PR စနစ္ဟာ ေၾကာက္စရာေကာင္း ေလာက္ေအာင္ မဲေပးသူေတြ အတြက္ ႐ႈပ္ေထြးတဲ့စနစ္မဟုတ္ ပါ။ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ကာလၾကာ ရွည္ခံစားခဲ့ၿပီးမွ ဒီမိုကေရစီလမ္း ေၾကာင္းေပၚတက္ဖို႔ ႀကိဳးစားေန တဲ့ အာဖဂန္နစၥတန္နဲ႔ ကေမၻာဒီး ယားႏုိင္ငံေတြမွာ PR စနစ္ကို က်င့္သံုးေနတာကို သာဓကအေနနဲ႔ ေတြ႕ႏုိင္တယ္။ ျပည္သူေတြ မဲေပးတတ္ေအာင္ အထိုက္ အေလ်ာက္ပညာေပးမႈေတြေတာ့ လုပ္ရစၿမဲပါ။ အာဖဂန္နစၥတန္နဲ႔ ကေမၻာဒီးယား ျပည္သူေတြထက္ေတာ့ ျမန္မာျပည္သူေတြပိုညံ့မယ္ မထင္ပါ။
ပါတီေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးတြက္ကိန္း
လာမယ့္ ေရြးခ်ယ္တင္ ေျမႇာက္ပြဲေတြ လြတ္လပ္မွ်တမႈရွိ ခဲ့ရင္ အျပတ္အသတ္မဟုတ္ရင္ ေတာင္မွ ႏွာတစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ တစ္ ႏုိင္ငံလံုး မဲဆႏၵနယ္အမ်ားစုမွာ အႏုိင္ရမယ္လို႔ တြက္ခ်က္ထားတဲ့ NLD ပါတီအေနနဲ႔ လက္ရွိက်င့္ သံုးဆဲ FPTP စနစ္ကိုေထာက္ခံ ၿပီး PR ကိုကန္႔ကြက္တာဟာ သူ႔ ႏုိင္ငံေရးတြက္ကိန္းအရလုပ္တာ ျဖစ္တယ္။ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳးပါတီက PR ကိုလိုလားမႈျပေနတာဟာ ၁၉၉၀ တုန္းက တစညပါတီခံ လိုက္ရတာမ်ိဳးမျဖစ္ဘဲ ရရိွတဲ့ မဲအခ်ိဳးအစားအတိုင္းကိုယ္စားျပဳ ခြင့္ရခ်င္လို႔ သူ႔ႏုိင္ငံေရးတြက္ ကိန္းအရ လုပ္တာျဖစ္တယ္။ ပါတီငယ္တခ်ိဳ႕ PR ကိုေထာက္ခံ တာဟာ ႏုိင္ငံေရးတြက္ကိန္းမွန္ တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဥပမာ ၂၀၁၀ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲ တုန္းက မဲဆႏၵနယ္တစ္ခုေလး ေတာင္မွ အႏုိင္မရခဲ့တဲ့ ဒီမို ကရက္တစ္ပါတီ (ျမန္မာျပည္) အေနနဲ႔ PR စနစ္မွာဆိုရင္ ေနရာ အနည္းငယ္အႏုိင္ရႏိုင္တယ္။ FPTP စနစ္မွာပါတီႀကီးတစ္ခု အတြက္ ေပးဆပ္ရတဲ့ တုိင္းရင္း သားပါတီေတြနဲ႔ ပါတီငယ္ေတြ ဟာ PR စနစ္မွာကိုယ္စားျပဳမႈေသ ခ်ာေပါက္ပိုမ်ားလာပါလိမ့္မယ္။
PR ဟာ ရင္ၾကားေစ့ေရးကို ပိုမို အားေပးတယ္
တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြ စုေပါင္းေနထိုင္တဲ့ႏုိင္ငံတစ္ခုမွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြကို ကိုယ္ စားျပဳတဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြရွိ စၿမဲပါ။ ဒါေပမဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ တုိင္း တစ္ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံ ေရး (national level politics)မွာ ပါဝင္ခြင့္ရမယ္လို႔ေတာ့ မေျပာ ႏုိင္ပါ။ လူမ်ိဳးႀကီးေတြ၊ ပါတီႀကီး ေတြရဲ႕ လိႈင္းတံပိုးေအာက္မွာ တုိင္းရင္းသားပါတီငယ္ေတြရဲ႕ အခန္းက႑ေပ်ာက္ကြယ္ေနရ တာ ႏုိင္ငံတကာအေတြ႕အႀကံဳ ေတြအရလည္း သိႏုိင္တယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု ငယ္ေတြ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ထႂကြ တာေတြ ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတြ႕ေနရတယ္။ ဒီမိုကေရစီရွိ တိုင္း တိုင္းရင္းသားလူနည္းစု ျပႆနာေျပလည္သြားတာ မဟုတ္ပါ။
တုိင္းရင္းသားျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖုိ႔ တစ္နည္းအားျဖင့္ တုိင္းရင္းသားရင္ၾကားေစ့ေရးရေစဖို႔ ႏုိင္ငံေရးစနစ္အရ အထူးစီမံမႈေတြလုပ္ေပးဖို႔လိုတယ္။ အဲဒီလို ေျဖရွင္းဖို႔ နည္းလမ္းရွာရင္း ေပၚ ထြက္လာတဲ့ ႏုိင္ငံေရးစီမံမႈတစ္ ရပ္က ‘‘ကြန္ဆုိဆီေရးရွင္း ဒီမိုကေရစီ (consociation demo-cracy)’’ဆိုတာပါ။ ကြန္ဆုိဆီေရး ရွင္းဒီမိုကေရစီအေၾကာင္းတင္ျပ ရာမွာ ထင္ရွားလူသိမ်ားတဲ့ ပညာ ရွင္ကေတာ့ ဒတ္ခ်္လူမ်ိဳးႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ ArendLijphart (1936)ျဖစ္တယ္။ သူ႔တင္ျပခ်က္ အရ ကြန္ဆိုဆီေရးရွင္းဒီမိုကေရစီ ရဲ႕ အဓိကအဂၤါရပ္ေတြကေတာ့-
- ၫြန္႔ေပါင္းအစိုးရေဖာ္ေဆာင္ ကာ ပါတီေပါင္းစံုက ကိုယ္စား လွယ္ေတြ အစိုးရမွာပါဝင္ခြင့္ရ ေအာင္ စီမံေပးေရး (grand coalition)၊
- လူနည္းစုပင္ ျဖစ္ေစကာမူ အက်ိဳးစီးပြား ကာကြယ္ႏုိင္ေအာင္ (တခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္ေတြမွာ)ဗီတို အာဏာက်င့္သံုးခြင့္ရေရး (mutual veto)၊
- ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပံုစနစ္ အျဖစ္ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ က်င့္သံုးေရး (proportional re-presentation, PR)၊
- တုိင္းရင္းသား အုပ္စုေတြ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျမင့္မားေရး (seg-mental autonomy)၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ (federalism)က်င့္သံုးေရးဆုိတာေတြပါ။
တကယ္စစ္မွန္တဲ့ တုိင္းရင္း သား ရင္ၾကားေစ့ေရးရဖို႔ဆိုတာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး တည္းက ႏုိင္ငံေရးကို လႊမ္းမိုး ထားတာမ်ိဳးေရွာင္ဖို႔နဲ႔ လူမ်ိဳးႀကီး၊ ငယ္မေရြးႏုိင္ငံေရးတန္းတူအခြင့္ အလမ္းရေအာင္ စီမံဖို႔လိုတယ္။ အဲဒီလို တကယ္လုပ္မယ္ဆုိရင္ ကြန္ဆိုဆီေရးရွင္းဒီမိုကေရစီဟာ စဥ္းစားသင့္တဲ့ စနစ္တစ္မ်ိဳးပါ။ အဲဒီစနစ္မွာ PR ဟာ မျဖစ္မေန လိုအပ္တယ္။
FPTP မဲမ်ားသူႏုိင္စတမ္း စနစ္ကို ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး မဲဆႏၵနယ္ (single member constituency)နဲ႔ တြဲဖက္က်င့္သံုး တယ္။ PR အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳ စနစ္ကိုေတာ့ ကိုယ္စားလွယ္စံုမဲ ဆႏၵနယ္ (multimember con-stituency)ျဖစ္တဲ့ တစ္ႏုိင္ငံလံုး အတုိင္းအတာမဲဆႏၵနယ္ (nati-onwide constituency) (သို႔ မဟုတ္) ျပည္နယ္အတုိင္းအတာ မဲဆႏၵနယ္ (statewide con-stituency)တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ တြဲဖက္ က်င့္သံုးတယ္။
FPTP ကိုေထာက္ခံတဲ့ပါတီ ေတြဟာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲ မွာ မိမိတို႔ပါတီက အျခားပါတီ အားလံုးထက္ အသာစီးရမယ့္ အေျခအေနရွိတယ္လုိ႔ အခိုင္ အမာယံုၾကည္တဲ့ ပါတီေတြျဖစ္ တယ္။ FPTP စနစ္မွာ ႏွာတစ္ဖ်ား သာၿပီးမဲအမ်ားဆံုးရသူက မဲဆႏၵ နယ္တစ္ခုလံုးကို ကိုယ္စားျပဳခြင့္ ရတယ္။ အဲဒီမဲအမ်ားဆံုးဆိုတာ ဘယ္ေတာ့မွ တစ္ရာ ရာခိုင္ႏႈန္း ေထာက္ခံမဲမ်ိဳးမျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ကိုယ္ စားလွယ္ေလာင္းသံုးဦးနဲ႔အထက္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္အေရြးခံတဲ့ မဲဆႏၵနယ္မ်ိဳးဆိုရင္ မဲအားလံုးရဲ႕ ထက္ဝက္ေတာင္မျပည့္ဘဲနဲ႔ မဲ အမ်ားဆံုးျဖစ္ေနတာမ်ိဳးရွိတတ္ တယ္။
FPTP နဲ႔ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳျခင္း ျပႆနာ
မဲအမ်ားဆံုးနဲ႔ အေရြးခံရသူ ကိုယ္စားျပဳခြင့္ ရတာကေတာ့ မဲဆႏၵရွင္အားလံုး (၁၀၀ ရာႏႈန္း) ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုရရွိတဲ့ ေထာက္ ခံမဲထက္ပိုၿပီး ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရ ျခင္းကို ပိုမိုကိုယ္စားျပဳျခင္း (over representation) လို႔ေခၚတယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးက မဲဆႏၵနယ္အား လံုးရဲ႕ ရလဒ္ေတြကိုေပါင္းလုိက္ ရင္ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳမႈဟာ သိသိ သာသာႀကီးမားေနတတ္တယ္။
လြတ္လပ္တရားမွ်တတယ္ လို႔ သတ္မွတ္ခံရတဲ့ ၁၉၉၀ အေထြေထြေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ ပြဲရလဒ္ကို နမူနာအျဖစ္ သံုးသပ္ တင္ျပပါမယ္။ အမ်ိဳးသားဒီမိုက ေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ NLD ပါတီဟာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးက မဲဆႏၵနယ္ ၄၈၅ ခု အနက္ ၃၉၂ မွာ မဲအမ်ားဆံုးနဲ႔ အႏုိင္ရခဲ့တယ္။ အႏုိင္ရတဲ့ မဲဆႏၵ နယ္ (တစ္နည္းကိုယ္စားလွယ္ ဦးေရ)ဟာ ရာႏႈန္းအားျဖင့္ ၈၁ ရာႏႈန္းျဖစ္တယ္။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာ NLD ကရရွိတဲ့ ေထာက္ခံမဲအခ်ိဳး အစားကေတာ့ ၅၂ ဒသမ ၅ ရာႏႈန္းျဖစ္ပါတယ္။ မဲအခ်ိဳး အစားအရ ကိုယ္စားျပဳခြင့္သတ္ မွတ္မယ္ဆိုရင္ NLD ဟာ ကိုယ္ စားလွယ္ ၂၅၅ ဦး (မဲဆႏၵနယ္ ၂၅၅ နယ္)သာအႏုိင္ရမွာျဖစ္ တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၃၉၂ ဦး အႏုိင္ရ တာဟာ အထက္မွာတင္ျပခဲ့တဲ့ FPTP စနစ္မွာျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ ပိုမို ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ တယ္။ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳသြားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္အေရအတြက္ဟာ ၁၃၇ ဦးျဖစ္ၿပီး ရာႏႈန္းအားျဖင့္ ၃၈ ရာႏႈန္းျဖစ္တယ္။ အဲဒီလိုပိုၿပီး ကိုယ္စားျပဳသြားျခင္းအတြက္ အနစ္နာခံရသူေတြကေတာ့ ဒုတိယအႀကီးဆံုးပါတီျဖစ္တဲ့ တုိင္းရင္းသားစည္းလံုးညီၫြတ္ေရးပါတီ (တစည)နဲ႔ ေနာက္မွာ တန္းစီေနတဲ့ ပါတီငယ္ေတြျဖစ္ပါတယ္။
ႏွာတစ္ဖ်ားသာတဲ့ ပါတီဆိုတာ တစ္ခုတည္းပဲရွိတယ္
သခ်ၤာသေဘာအရ ႏွာတစ္ဖ်ား အသာနဲ႔အႏိုင္ရတဲ့ ပါတီဆုိလုိ႔ တစ္ပါတီတည္းသာရွိတယ္။ ဘယ္လိုနည္းနဲ႔မွ တစ္ပါတီထက္မပိုပါ။ အမ်ားဆံုးဆိုတာ တစ္ခုတည္းပဲရွိတာပါ။
တစ္ႏုိင္ငံလံုးက မဲဆႏၵနယ္ အမ်ားစုမွာ ႏွာတစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ္လုိ႔ အခုိင္အမာယံု ၾကည္တဲ့ ပါတီကေတာ့ မဲမ်ားသူ ႏုိင္စတမ္းစနစ္ကိုလိုလားတာ သဘာဝက်တယ္။ အဲဒီလိုႏွာ တစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ္လို႔ မိမိကိုယ္မိမိယံုၾကည္တဲ့ ပါတီေတြ ဟာလည္း တစ္ခုထက္ပိုရွိႏိုင္ တယ္။ ၁၉၉၀ အေထြေထြေရြး ခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲမတိုင္မီက NLD နဲ႔ တစညပါတီႏွစ္ခုစလံုးက ႏွာတစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ္ လို႔ တြက္ခ်က္ခဲ့ဟန္တူတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ပဲ ႏွစ္ပါတီစလံုးက FPTP ကို လက္ခံခဲ့ၾကတယ္။ ဒါေပမဲ့ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲရလဒ္ေတြ ထြက္လာတဲ့အခါ NLD သာလွ်င္ တစ္ခုတည္းေသာႏွာတစ္ဖ်ား အသာနဲ႔ အႏိုင္ရပါတီအျဖစ္ ေပၚ ထြက္လာတယ္။ တစညပါတီဟာ တစ္ႏုိင္ငံလံုးေထာက္ခံမဲ ၂၂ ရာ ႏႈန္းနဲ႔ ဒုတိယေနရာပဲရခဲ့တယ္။ ဒါေပမဲ့ ၂၂ ရာႏႈန္းမဲအခ်ိဳးအစား နဲ႔ ညီမွ်တဲ့ကိုယ္စားလွယ္ ၁၀၆ ေနရာ အေရြးခံရတာမ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္ပါ။ တစ္ႏုိင္ငံလံုးမွာကိုယ္ စားလွယ္ ၁၀ ေနရာ၊ ရာႏႈန္းအား ျဖင့္ ၂ ရာႏႈန္းသာအႏုိင္ရခဲ့တယ္။ ၂၀ ရာႏႈန္းကို NLD က ပိုမိုကိုယ္ စားျပဳခြင့္ရဖို႔အတြက္ ေပးဆပ္ လိုက္ရတယ္။ ၁၉၉၀ တုန္းက တစညပါတီႏိုင္ငံေရးတြက္ကိန္း မွားခဲ့တယ္။ FPTP ရဲ႕ သား ေကာင္ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။
၁၉၉၀ တုန္းက ပါတီငယ္ ေတြလည္း တစညလိုပဲနစ္နာမႈ ေတြရွိခဲ့တယ္။ NLD က ပိုမိုကိုယ္ စားျပဳသြားတဲ့ ၃၈ ရာႏႈန္းအတြက္ တစညက ၂၀ ရာႏႈန္းေပးဆပ္ရ ၿပီး က်န္တဲ့ ၁၈ ရာႏႈန္း၊ ကိုယ္စား လွယ္ေနရာ ၈၇ ဦးကို ပါတီငယ္ ေတြက ေပးဆပ္ခဲ့ရတာျဖစ္ တယ္။
ပါတီငယ္ေတြ သူတို႔ေထာက္ ခံမႈရရွိတဲ့ မဲအခ်ိဳးအစားအတုိင္း မွ်တစြာကိုယ္စားျပဳခြင့္ဆိုတာ PR စနစ္မွာသာရွိတယ္။ FPTP စနစ္ဟာ ပါတီငယ္ေတြကို နစ္နာ ေစတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ ပါတီငယ္ေတြဟာ ႏွာတစ္ဖ်ား အသာနဲ႔ အႏုိင္ရမယ့္ ပါတီဘယ္ လိုနည္းနဲ႔မွ မျဖစ္ႏုိင္လို႔ပါ။ ပါတီ ႀကီးတစ္ခုရဲ႕ အျဖည့္ခံေတြပဲျဖစ္ သြားေလ့ရွိတယ္။ ၁၉၉၀ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ပြဲရလဒ္က သက္ေသ ျပခဲ့ၿပီးၿပီ။ ၁၉၉၀ တုန္းက PR စနစ္တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးကို က်င့္သံုးခဲ့မယ္ ဆုိရင္ NLD က ပိုၿပီးယူသြားတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ၁၃၇ ေနရာကို တစညနဲ႔ ပါတီငယ္ေတြ၊ တုိင္း ရင္းသားပါတီေတြရရွိခဲ့မွာပါ။
တည္ၿငိမ္တဲ့အစိုးရစိုးရိမ္မႈ
PR စနစ္ကိုေျပာင္းလိုက္ရင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီအမ်ားအျပားလႊတ္ ေတာ္ထဲေရာက္လာၿပီး ၫြန္႔ေပါင္း အစိုးရ (coalition government) ဖြဲ႕ရၿပီး အစိုးရတည္ၿငိမ္ေရးကို ထိခိုက္ႏုိင္တယ္လုိ႔ ေထာက္ျပသူ ေတြရွိတယ္။ ၫြန္႔ေပါင္းအစိုးရဖြဲ႕ တယ္ဆုိတာ ပါလီမန္ဒီမိုကေရစီ လို႔ လူသိမ်ားတဲ့ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦး ေဆာင္တဲ့ ပါလီမန္အေျခခံအစိုး ရစနစ္ (parliamentary type of government)ေတြမွာသာရွိ တယ္။ သမၼတဦးေဆာင္အစိုးရ စနစ္ (presidential type of government)ေတြမွာမရွိပါ။ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒအရ ျမန္မာ ႏုိင္ငံအစိုးရစနစ္ဟာ သမၼတ ဦးေဆာင္အစိုးရစနစ္ျဖစ္တယ္။ ပုဒ္မ ၂၃၂ အရ သမၼတမွာ ဝန္ ႀကီးမ်ားပါဝင္တဲ့ အစိုးရဖြဲ႕ကိုဖြဲ႕ ခြင့္အျပည့္အဝရွိတယ္။ ျပည္ ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ဟာ သမၼတ ကခန္႔အပ္မယ့္ ဝန္ႀကီးေတြ အေျခခံဥပေဒကသတ္မွတ္တဲ့ အရည္အခ်င္းျပည့္မီျခင္းရွိ၊ မရွိ စိစစ္မႈကိုသာ လုပ္ႏုိင္တယ္။ ဒါဟာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွာ သမၼတက အစိုးရအဖြဲ႕ကိုဖြဲ႕စည္းတဲ့ပံုစံနဲ႔တူတယ္။ ဒီလိုနည္းနဲ႔ သမၼတက အစုိးရကိုဖြဲ႕စည္းတဲ့အခါ တည္ၿငိမ္တဲ့အစိုးရကို စိတ္တုိင္းက်ဖြဲ႕ႏုိင္တယ္။ တည္ၿငိမ္မႈကင္းတဲ့ၫြန္႔ေပါင္းအစိုးရဆိုတာမ်ိဳးေပၚလာစရာအေၾကာင္း လံုးဝမရွိပါ။ သမၼတဦးေဆာင္အစုိးရ စနစ္ရွိတဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ တည္ၿငိမ္တဲ့အစိုးရဖြဲ႕စည္းႏုိင္ေရးကို ထိခိုက္ေလမလားစိုးရိမ္မႈနဲ႔ PRကို ျငင္းပယ္တာဟာ အႀကိဳးအေၾကာင္းမဆီေလ်ာ္ပါ။
ျပည္သူေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးေရခ်ိန္
တခ်ိဳ႕ကလည္း ျမန္မာျပည္ သူေတြ ႏုိင္ငံေရးအေတြ႕အႀကံဳ နည္းတာ၊ စာမတတ္တာေတြကို ေထာက္ျပၿပီး PR စနစ္ေျပာင္းလဲ က်င့္သံုးဖို႔ မသင့္ေလ်ာ္ေၾကာင္း ေျပာၾကတယ္။ အမွန္က PR စနစ္ဟာ ေၾကာက္စရာေကာင္း ေလာက္ေအာင္ မဲေပးသူေတြ အတြက္ ႐ႈပ္ေထြးတဲ့စနစ္မဟုတ္ ပါ။ စစ္ေဘးစစ္ဒဏ္ကာလၾကာ ရွည္ခံစားခဲ့ၿပီးမွ ဒီမိုကေရစီလမ္း ေၾကာင္းေပၚတက္ဖို႔ ႀကိဳးစားေန တဲ့ အာဖဂန္နစၥတန္နဲ႔ ကေမၻာဒီး ယားႏုိင္ငံေတြမွာ PR စနစ္ကို က်င့္သံုးေနတာကို သာဓကအေနနဲ႔ ေတြ႕ႏုိင္တယ္။ ျပည္သူေတြ မဲေပးတတ္ေအာင္ အထိုက္ အေလ်ာက္ပညာေပးမႈေတြေတာ့ လုပ္ရစၿမဲပါ။ အာဖဂန္နစၥတန္နဲ႔ ကေမၻာဒီးယား ျပည္သူေတြထက္ေတာ့ ျမန္မာျပည္သူေတြပိုညံ့မယ္ မထင္ပါ။
ပါတီေတြရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးတြက္ကိန္း
လာမယ့္ ေရြးခ်ယ္တင္ ေျမႇာက္ပြဲေတြ လြတ္လပ္မွ်တမႈရွိ ခဲ့ရင္ အျပတ္အသတ္မဟုတ္ရင္ ေတာင္မွ ႏွာတစ္ဖ်ားအသာနဲ႔ တစ္ ႏုိင္ငံလံုး မဲဆႏၵနယ္အမ်ားစုမွာ အႏုိင္ရမယ္လို႔ တြက္ခ်က္ထားတဲ့ NLD ပါတီအေနနဲ႔ လက္ရွိက်င့္ သံုးဆဲ FPTP စနစ္ကိုေထာက္ခံ ၿပီး PR ကိုကန္႔ကြက္တာဟာ သူ႔ ႏုိင္ငံေရးတြက္ကိန္းအရလုပ္တာ ျဖစ္တယ္။ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳးပါတီက PR ကိုလိုလားမႈျပေနတာဟာ ၁၉၉၀ တုန္းက တစညပါတီခံ လိုက္ရတာမ်ိဳးမျဖစ္ဘဲ ရရိွတဲ့ မဲအခ်ိဳးအစားအတိုင္းကိုယ္စားျပဳ ခြင့္ရခ်င္လို႔ သူ႔ႏုိင္ငံေရးတြက္ ကိန္းအရ လုပ္တာျဖစ္တယ္။ ပါတီငယ္တခ်ိဳ႕ PR ကိုေထာက္ခံ တာဟာ ႏုိင္ငံေရးတြက္ကိန္းမွန္ တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရတယ္။ ဥပမာ ၂၀၁၀ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပြဲ တုန္းက မဲဆႏၵနယ္တစ္ခုေလး ေတာင္မွ အႏုိင္မရခဲ့တဲ့ ဒီမို ကရက္တစ္ပါတီ (ျမန္မာျပည္) အေနနဲ႔ PR စနစ္မွာဆိုရင္ ေနရာ အနည္းငယ္အႏုိင္ရႏိုင္တယ္။ FPTP စနစ္မွာပါတီႀကီးတစ္ခု အတြက္ ေပးဆပ္ရတဲ့ တုိင္းရင္း သားပါတီေတြနဲ႔ ပါတီငယ္ေတြ ဟာ PR စနစ္မွာကိုယ္စားျပဳမႈေသ ခ်ာေပါက္ပိုမ်ားလာပါလိမ့္မယ္။
PR ဟာ ရင္ၾကားေစ့ေရးကို ပိုမို အားေပးတယ္
တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစုေတြ စုေပါင္းေနထိုင္တဲ့ႏုိင္ငံတစ္ခုမွာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေတြကို ကိုယ္ စားျပဳတဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြရွိ စၿမဲပါ။ ဒါေပမဲ့ ႏုိင္ငံေရးပါတီ တုိင္း တစ္ႏိုင္ငံလံုးဆိုင္ရာ ႏုိင္ငံ ေရး (national level politics)မွာ ပါဝင္ခြင့္ရမယ္လို႔ေတာ့ မေျပာ ႏုိင္ပါ။ လူမ်ိဳးႀကီးေတြ၊ ပါတီႀကီး ေတြရဲ႕ လိႈင္းတံပိုးေအာက္မွာ တုိင္းရင္းသားပါတီငယ္ေတြရဲ႕ အခန္းက႑ေပ်ာက္ကြယ္ေနရ တာ ႏုိင္ငံတကာအေတြ႕အႀကံဳ ေတြအရလည္း သိႏုိင္တယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု ငယ္ေတြ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ထႂကြ တာေတြ ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေတြ႕ေနရတယ္။ ဒီမိုကေရစီရွိ တိုင္း တိုင္းရင္းသားလူနည္းစု ျပႆနာေျပလည္သြားတာ မဟုတ္ပါ။
တုိင္းရင္းသားျပႆနာကို ေျဖရွင္းဖုိ႔ တစ္နည္းအားျဖင့္ တုိင္းရင္းသားရင္ၾကားေစ့ေရးရေစဖို႔ ႏုိင္ငံေရးစနစ္အရ အထူးစီမံမႈေတြလုပ္ေပးဖို႔လိုတယ္။ အဲဒီလို ေျဖရွင္းဖို႔ နည္းလမ္းရွာရင္း ေပၚ ထြက္လာတဲ့ ႏုိင္ငံေရးစီမံမႈတစ္ ရပ္က ‘‘ကြန္ဆုိဆီေရးရွင္း ဒီမိုကေရစီ (consociation demo-cracy)’’ဆိုတာပါ။ ကြန္ဆုိဆီေရး ရွင္းဒီမိုကေရစီအေၾကာင္းတင္ျပ ရာမွာ ထင္ရွားလူသိမ်ားတဲ့ ပညာ ရွင္ကေတာ့ ဒတ္ခ်္လူမ်ိဳးႏုိင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ ArendLijphart (1936)ျဖစ္တယ္။ သူ႔တင္ျပခ်က္ အရ ကြန္ဆိုဆီေရးရွင္းဒီမိုကေရစီ ရဲ႕ အဓိကအဂၤါရပ္ေတြကေတာ့-
- ၫြန္႔ေပါင္းအစိုးရေဖာ္ေဆာင္ ကာ ပါတီေပါင္းစံုက ကိုယ္စား လွယ္ေတြ အစိုးရမွာပါဝင္ခြင့္ရ ေအာင္ စီမံေပးေရး (grand coalition)၊
- လူနည္းစုပင္ ျဖစ္ေစကာမူ အက်ိဳးစီးပြား ကာကြယ္ႏုိင္ေအာင္ (တခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္ေတြမွာ)ဗီတို အာဏာက်င့္သံုးခြင့္ရေရး (mutual veto)၊
- ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ပံုစနစ္ အျဖစ္ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစနစ္ က်င့္သံုးေရး (proportional re-presentation, PR)၊
- တုိင္းရင္းသား အုပ္စုေတြ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ျမင့္မားေရး (seg-mental autonomy)၊ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစနစ္ (federalism)က်င့္သံုးေရးဆုိတာေတြပါ။
တကယ္စစ္မွန္တဲ့ တုိင္းရင္း သား ရင္ၾကားေစ့ေရးရဖို႔ဆိုတာ တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳး တည္းက ႏုိင္ငံေရးကို လႊမ္းမိုး ထားတာမ်ိဳးေရွာင္ဖို႔နဲ႔ လူမ်ိဳးႀကီး၊ ငယ္မေရြးႏုိင္ငံေရးတန္းတူအခြင့္ အလမ္းရေအာင္ စီမံဖို႔လိုတယ္။ အဲဒီလို တကယ္လုပ္မယ္ဆုိရင္ ကြန္ဆိုဆီေရးရွင္းဒီမိုကေရစီဟာ စဥ္းစားသင့္တဲ့ စနစ္တစ္မ်ိဳးပါ။ အဲဒီစနစ္မွာ PR ဟာ မျဖစ္မေန လိုအပ္တယ္။
1 comments:
A very convincing argument. Thanks.
Post a Comment
https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္