From :
.(ပုိက္တင္)
High Politics နဲ႔ Low Politics ကို သင့္ေတာ္သလို ဘာသာျပန္လိုက္တာပါ။ အတိအက် ဘာသာျပန္ဖို႔လည္း မလြယ္လွပါဘူး။ High Politics ဆိုတာက အာဏာႏိုင္ငံေရး၊ ပါတီႏိုင္ငံေရးလို႔ ေျပာရမယ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ပါတီေတြက ႏိုင္ငံနဲ႔ လူထုအက်ိဳးကို လုပ္ႏိုင္ကိုင္ႏိုင္ရွိဖို႔ အရင္ဆုံး အာဏာရဖို႔ ႀကဳိးစားရတာမို႔ပါ။ ပါတီထူေထာင္ျခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္း၊ မဲဆြယ္ျခင္း၊ အတိုက္အခံျပဳျခင္း၊ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ျခင္း စတာေတြက ပါဝါႏိုင္ငံေရးနဲ႔ တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္း ဆက္စပ္ေနတဲ့ ကိစၥရပ္မ်ားပါပဲ။
ပါဝါႏိုင္ငံေရးက တိုင္းျပည္ေကာင္းဖို႔ လုပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးမဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ပါဝါႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အေျခခံႏိုင္ငံေရး ဘယ္ဟာက ေလာေလာဆယ္ ပိုအေရးႀကီးသလဲ ထင္ရွားေစခ်င္လို႔ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ အေနအထားက ပါဝါႏိုင္ငံေရးထက္ အေျခခံႏိုင္ငံေရး (Low Politics) ကို ေဇာင္းေပးမွျဖစ္မယ့္ အေနအထားဆိုတာ မီးေမာင္းထိုးျပလိုတဲ့ ရည္ရြယ္ရင္းပါ။ ပါဝါႏိုင္ငံေရး မလိုဘူးဆိုတဲ့ သေဘာလည္း လုံးလုံး မဟုတ္ပါဘူး။ ဦးစားေပးအဆင့္ သတ္မွတ္ပုံ မလြဲေစခ်င္တာပါ။ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကလည္း ဒီမိုကေရစီအတြက္ မျဖစ္မေနလုပ္ရမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို ေဘးခ်ိတ္ထားရင္ အဲဒီ ဒီမိုကေရစီကလည္း အလွမ္းေဝးေနဦးမယ္။ ေသခ်ာေရရာမႈလည္း မရွိႏိုင္ဘူးဆိုတာ တင္ျပလိုရင္းပါ။ အစိုးရ သက္တမ္းကလည္း ကုန္ဖို႔ နီးလာတာနဲ႔အညီ အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို ဦးစားေပးလိုစိတ္ ျပင္းျပသူ သမၼတအေနနဲ႔လည္း လူထုစိတ္ေကာင္း ေစတနာ နည္းပါးလွၿပီး ပါဝါႏိုင္ငံေရးကိုပဲ ထက္သန္ၾကတဲ့ လက္ရွိ တာဝန္ယူထားသူ အမ်ားစုေၾကာင့္ မွန္းသေလာက္ မေပါက္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
အေျခခံႏိုင္ငံေရး ဆိုတာကေတာ့ တစ္လုံးတည္းေျပာရင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဆိုတဲ့ အထဲမွာ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အျခားေသာ လူမႈဘဝအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ား က႑စုံ တိုးတက္ေရးဟာ အေျခခံႏိုင္ငံေရးထဲ ပါပါတယ္။ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို လုပ္ေနတာ အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို လုပ္လို႔ရေအာင္ ျဖစ္တယ္။ ေလာေလာဆယ္ စစ္တပ္က အာဏာကို အတင္းဆုပ္ကိုင္ထားေတာ့ ဒါေတြလုပ္လို႔ ဘယ္ရမလဲ။ အတိုက္အခံ အာဏာရမွ (စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံေရးကေန ဖယ္ထုတ္ၿပီးမွ) အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို လုပ္လို႔ရမယ္ဆိုတဲ့ ယူဆခ်က္က အျမစ္တြယ္ေနတာေၾကာင့္ စဥ္းစားပုံ စဥ္းစားနည္းေတြ ျပင္လို ျပင္ျငား အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ တင္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအယူအဆကို ဆုပ္ကိုင္ထားၾကမယ္ ဆိုရင္ တိုင္းျပည္ထူေထာင္ေရး (လူထုရဲ႕ အေျခခံစားဝတ္ေနမႈ ဖူလုံေရး) ကိစၥကို ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အခ်ိန္ပိုၾကာမယ္ ဆိုတာ သတိေပးပါရေစ။
စစ္အစိုးရကို ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကတုန္းက ဆိုရင္ေတာ့ ဒီယူဆခ်က္က မွန္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အာဏာကို စစ္အာဏာရွင္က ခ်ဳပ္ကိုင္ထားခဲ့တဲ့အခ်ိန္၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရး ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးေနတဲ့ အခ်ိန္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ဆုံး႐ႈံးေနတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ေလေတာ့ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို ေဇာင္းေပးလုပ္မွပဲ ေခတ္ဆိုးစနစ္ဆိုးကေန ႐ုန္းထြက္လို႔ရမွာ ျဖစ္ေလေတာ့ Revolution ကို ပါဝါႏိုင္ငံေရးအတြက္ လုပ္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ အခု အခ်ိန္မွာေတာ့ စစ္တပ္က အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားျခင္းလည္း မရွိေတာ့႐ုံမက ပါဝါႏိုင္ငံေရးကိုလည္း ဉာဏ္ပညာ အေျမာ္အျမင္ရွိရင္ ရွိသေလာက္ ခ်ဲ႕ထြင္ယူလို႔ ရလာတဲ့ အေျခအေနသစ္ ျဖစ္တဲ့အျပင္ လတ္တေလာ အေရးတႀကီး လိုအပ္ခ်က္က စားဝတ္ေနမႈ ျပႆနာမ်ား ေျပလည္ေရးသာ ျဖစ္ေလေတာ့ ဟိုလူေတြကို ဖယ္ၿပီး ဒီလူေတြ အာဏာရတာနဲ႔ အားလုံး ေကာင္းသြားမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ ယူဆခ်က္နဲ႔ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကိုပဲ ဖိတြန္းေနၾကတာ နည္းလမ္း မက်လွေတာ့ဘူးလို႔ ယူဆမိပါတယ္။
အနည္းဆုံး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဟာ လတ္တေလာ လူထုႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ စားဝတ္ေနေရး ျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ေရာ၊ လူစဥ္မီတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္ဖို႔ေရာ၊ ေရရွည္မွာ ေကာင္းမြန္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ေပၚေပါက္လာႏိုင္ဖို႔နဲ႔ အဲဒီႏိုင္ငံေရးစနစ္ကို အရွည္တည္တံ့ေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔ အတြက္ပါ အေလးအနက္ စဥ္းစားရင္ အေျခခံႏိုင္ငံေရးရဲ႕ အေရးပါမႈကို တြက္ဆမိပါလိမ့္မယ္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ အမ်ားေမွ်ာ္လင့္တဲ့ အတိုက္အခံအစိုးရ ေပၚေပါက္ဖို႔ ၂၀၁၅ ကို ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရတဲ့ အေနအထား သိပ္မ်ားမ်ားစားစား မရွိလွပါဘူး။ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္လုပ္လို႔ မရေသးတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ တယ္။ တပ္မေတာ္နဲ႔ အတိုက္အခံပါတီႀကီး၊ တပ္မေတာ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ား၊ တပ္မေတာ္နဲ႔ လူထုၾကား၊ ေနာက္ဆုံး ႏိုင္ငံသားမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကား ခိုင္မာတဲ့ ယုံၾကည္မႈကို တည္ေဆာက္ႏိုင္တဲ့ တစ္ေန႔မွသာ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီကို ေမွ်ာ္မွန္းလို႔ ရႏိုင္မွာမို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
တပ္မေတာ္ဘက္က ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရး ေျခလွမ္းကို လွမ္းလာတယ္ဆိုတာ ေသေသခ်ာခ်ာ ဆန္းစစ္ၾကည့္ရင္ ျမင္ေတြ႔ႏိုင္မွာပါ။ အေျခခံဥပေဒဟာ တင္းက်ပ္လြန္းတယ္လို႔ ေျပာေနေပမယ့္ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးက အေရြ႕ေႏွးေနေလေတာ့ ဒီအေျခခံဥပေဒဟာ အေၾကာင္းတရား ေလ်ာ္ညီစြာပဲ ေပၚထြက္လာျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္သလို ႏိုင္ငံေရးခြင္ကို အတိုက္အခံတို႔အတြက္ စမ္းသပ္ဖြင့္ေပးတဲ့ (ဒီမိုကေရစီကို မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးတဲ့) အေျခခံဥပေဒလို႔လည္း ျမင္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးနဲ႔ အေျခခံဥပေဒဟာ ဒီမိုကေရစီဘက္သို႔ ဦးတည္ၿပီး တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေရး ကိစၥရပ္ႏွစ္ခုက တိုက္႐ိုက္ အခ်ိဳးက်ေနပါတယ္။ တပ္မေတာ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားတို႔ၾကား ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးက ျဖစ္သင့္သေလာက္ ျဖစ္လာသလို လူထုနဲ႔ တပ္မေတာ္ၾကား ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးကိုလည္း တပ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ စတင္အားထုတ္ ႀကဳိးပမ္းေနၾကပါၿပီ။ Political Space ကို ဖြင့္ေပးျခင္းက အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားနဲ႔ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရး တပ္ဘက္က ဖြင့္ေပးလိုက္တဲ့ လမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလမ္းကို ယုံယုံၾကည္ၾကည္နဲ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကတဲ့ အင္အားစုေတြ ရွိသလို မယုံၾကည္ဘဲ ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကတဲ့ အင္အားစုေတြလည္း ရွိပါတယ္။
အစိုးရနဲ႔ အႏိုင္ရပါတီဘက္က ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို အသာစီး ရယူထားၿပီး အေျခခံႏိုင္ငံေရး (ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို) လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ႀကဳိးပမ္းေနတာေတြ ရွိေပမယ့္ မတည္ၿငိမ္ေသးတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန၊ အႏိုင္ရပါတီဝင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ လူထုအေပၚထားတဲ့ စိတ္ေစတနာ မမွန္ကန္မႈ၊ ျခစားယႏၲရား စတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြက ဟန္႔တားထားပါတယ္။ အတိုက္အခံတို႔ရဲ႕ ပါဝါႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ဖိအားမ်ားကလည္း လူထုအတြက္ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈမ်ား စိတ္မလုံၿခံဳမႈမ်ားကို တိုးပြားေစတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန တည္ၿငိမ္ဖို႔၊ အႏိုင္ရ ပါတီဝင္ေတြရဲ႕ Mindset ကို ျပင္ဖို႔၊ အတိုက္အခံတို႔ အေနနဲ႔ ေတာက္ေလွ်ာက္ အလုပ္မျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဖိအားေပးျခင္း နည္းလမ္းကိုစြန္႔ၿပီး ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ျခင္းဆိုတဲ့ နည္းလမ္းနဲ႔ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို ေျပာင္းလဲလုပ္ကိုင္ၿပီး လူထုေထာက္ခံတဲ့ အစိုးရ ေပၚေပါက္ေအာင္ ႀကဳိးပမ္းဖို႔နဲ႔ အက်င့္ပ်က္ ျခစားေနတဲ့ ယႏၲရားႀကီးကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျပင္ဆင္ဖို႔ ဆိုတာေတြက အေျခခံႏိုင္ငံေရး ေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ဖို႔ အဓိက လုပ္ငန္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို လက္ေတြ႔ မလုပ္ႏိုင္သေရြ႕ေတာ့ လူထုလည္း ဆင္းရဲတြင္းက ဘယ္ေတာ့မွ လြတ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
PR စနစ္ကို အသက္သြင္းျခင္းကလည္း ပါဝါႏိုင္ငံေရး ကစားကြက္ပါပဲ။ လူထုက ႏိုင္ငံေရးကို နက္နက္နဲနဲ သိၾကတာ မဟုတ္ေပမယ့္ လူမေျပာင္း မူေျပာင္း အေျခအေနကို ႀကိတ္မွိတ္လက္ခံၿပီး ေစာင့္ေနၾကတယ္ ဆိုတာဟာ လူပါေျပာင္းတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သစ္ကို ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။၂၀၁၅ မွာ (ယုံၾကည္မႈမ တည္ေဆာက္ႏိုင္တဲ့အျပင္ တပ္နဲ႔ အတိုက္အခံ ပါတီႀကီးၾကား တင္းမာမႈေတြ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနလို႔) မေမွ်ာ္လင့္တာေတြ (ဆိုးဆိုးရြားရြား) ျဖစ္လာခဲ့ရင္ အေျခခံႏိုင္ငံေရးဟာ ဆိုးသထက္ ဆိုးဖို႔ပဲ ရွိပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ အစိုးရသစ္တစ္ရပ္ ေပၚလာေသာ္ျငား အတိုက္အခံတို႔ ေမွ်ာ္လင့္သလို အတိုက္အခံပါတီႀကီးက ဦးေဆာင္ဖြဲ႔စည္းတဲ့ အစိုးရမဟုတ္ခဲ့ရင္ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ ပိုၿပီး တင္းမာလာဖို႔ရွိၿပီး ျဖစ္ထြန္းၿပီးသား အေျခအေနေကာင္းေတြဟာ ၿခိမ္းေျခာက္ခံရႏိုင္တဲ့အထိ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ (ေစာေစာက ေျပာခဲ့သလိုပဲ။ အတိုက္အခံပါတီႀကီးကို တပ္အေနနဲ႔ ယုံယုံၾကည္ၾကည္ အာဏာေပးမယ့္ ႏိုင္ငံေရး ဝန္းက်င္မ်ိဳး လုံးဝ မရွိေသးပါဘူး။)
တပ္မေတာ္ အေနနဲ႔ကေတာ့ PR စနစ္နဲ႔သာ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပျဖစ္ခဲ့ရင္ ၂၀၁၅ အလြန္မွာ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာေရာ၊ အစိုးရ ဖြဲ႔စည္းေရး ကိစၥမွာပါ Key Player အျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ပါတီမ်ားအေနနဲ႔ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေနရာရဖို႔ အလြန္အမင္း ခက္ခဲသလို ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကား ညီညြတ္မႈကိုလည္း မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေသးတာ ေၾကာင့္ပါပဲ။ Complement Policy မူဝါဒကို ကိုင္စြဲႏိုင္သူမ်ားသာ အစိုးရ ဖြဲ႔ၿပီးေနာက္ အေျခခံ ႏိုင္ငံေရးကိုလည္း တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ၿပီး တပ္မေတာ္ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ကလည္း လူထုဆင္းရဲတြင္းက လြတ္ေျမာက္ေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ေပၚထြန္းေရးအတြက္ ပိုမိုအေရးပါလာေတာ့မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာမယ့္ အေျခအေနသစ္ကို ေကာင္းစြာ အသုံးခ်ၿပီး လူထုနဲ႔ တပ္မေတာ္ၾကား ရွိေနခဲ့တဲ့ ခါးသီးမႈမ်ားကို အၿပီးအပိုင္ ေခ်ဖ်က္ရင္း အႏိုင္ရပါတီ အပါအဝင္ ပါတီအမ်ားက အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို ခဏေဘးခ်ိတ္ၿပီး ပါဝါႏိုင္ငံေရးအတြက္သာ ဦးစားေပး လုံးပန္းေနၾကခ်ိန္မွာ အေျခခံႏိုင္ငံေရး တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ (လူမ်ားစုႀကီး ဆင္းရဲတြင္းက လြတ္ေျမာက္ေအာင္) တတ္စြမ္းသမွ် ပါဝင္ကူညီ ထမ္းေဆာင္ေပးရင္း တပ္မေတာ္ရဲ႕ သမိုင္းသစ္ကို ေရးထိုး ေမာ္ကြန္းတင္ဖို႔သာ ႏိုင္ငံနဲ႔ လူထုအတြက္ အေကာင္းဆုံး အနာဂတ္ကို ေတာင့္တမိသူ ႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ေမတၱာရပ္ခံ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။
.
. www.MyanmarExpress.net
High Politics နဲ႔ Low Politics ကို သင့္ေတာ္သလို ဘာသာျပန္လိုက္တာပါ။ အတိအက် ဘာသာျပန္ဖို႔လည္း မလြယ္လွပါဘူး။ High Politics ဆိုတာက အာဏာႏိုင္ငံေရး၊ ပါတီႏိုင္ငံေရးလို႔ ေျပာရမယ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ပါတီေတြက ႏိုင္ငံနဲ႔ လူထုအက်ိဳးကို လုပ္ႏိုင္ကိုင္ႏိုင္ရွိဖို႔ အရင္ဆုံး အာဏာရဖို႔ ႀကဳိးစားရတာမို႔ပါ။ ပါတီထူေထာင္ျခင္း၊ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္း၊ မဲဆြယ္ျခင္း၊ အတိုက္အခံျပဳျခင္း၊ လက္နက္ကိုင္ ေတာ္လွန္ျခင္း စတာေတြက ပါဝါႏိုင္ငံေရးနဲ႔ တစ္နည္းမဟုတ္ တစ္နည္း ဆက္စပ္ေနတဲ့ ကိစၥရပ္မ်ားပါပဲ။
ပါဝါႏိုင္ငံေရးက တိုင္းျပည္ေကာင္းဖို႔ လုပ္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးမဟုတ္ဘူးလို႔ ဆိုလိုျခင္း မဟုတ္ပါဘူး။ ပါဝါႏိုင္ငံေရးနဲ႔ အေျခခံႏိုင္ငံေရး ဘယ္ဟာက ေလာေလာဆယ္ ပိုအေရးႀကီးသလဲ ထင္ရွားေစခ်င္လို႔ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏိုင္ငံရဲ႕ လက္ရွိ အေနအထားက ပါဝါႏိုင္ငံေရးထက္ အေျခခံႏိုင္ငံေရး (Low Politics) ကို ေဇာင္းေပးမွျဖစ္မယ့္ အေနအထားဆိုတာ မီးေမာင္းထိုးျပလိုတဲ့ ရည္ရြယ္ရင္းပါ။ ပါဝါႏိုင္ငံေရး မလိုဘူးဆိုတဲ့ သေဘာလည္း လုံးလုံး မဟုတ္ပါဘူး။ ဦးစားေပးအဆင့္ သတ္မွတ္ပုံ မလြဲေစခ်င္တာပါ။ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကလည္း ဒီမိုကေရစီအတြက္ မျဖစ္မေနလုပ္ရမွာ ျဖစ္ေပမယ့္ အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို ေဘးခ်ိတ္ထားရင္ အဲဒီ ဒီမိုကေရစီကလည္း အလွမ္းေဝးေနဦးမယ္။ ေသခ်ာေရရာမႈလည္း မရွိႏိုင္ဘူးဆိုတာ တင္ျပလိုရင္းပါ။ အစိုးရ သက္တမ္းကလည္း ကုန္ဖို႔ နီးလာတာနဲ႔အညီ အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို ဦးစားေပးလိုစိတ္ ျပင္းျပသူ သမၼတအေနနဲ႔လည္း လူထုစိတ္ေကာင္း ေစတနာ နည္းပါးလွၿပီး ပါဝါႏိုင္ငံေရးကိုပဲ ထက္သန္ၾကတဲ့ လက္ရွိ တာဝန္ယူထားသူ အမ်ားစုေၾကာင့္ မွန္းသေလာက္ မေပါက္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။
အေျခခံႏိုင္ငံေရး ဆိုတာကေတာ့ တစ္လုံးတည္းေျပာရင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ျဖစ္ပါတယ္။ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဆိုတဲ့ အထဲမွာ ပညာေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အျခားေသာ လူမႈဘဝအတြက္ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ား က႑စုံ တိုးတက္ေရးဟာ အေျခခံႏိုင္ငံေရးထဲ ပါပါတယ္။ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို လုပ္ေနတာ အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို လုပ္လို႔ရေအာင္ ျဖစ္တယ္။ ေလာေလာဆယ္ စစ္တပ္က အာဏာကို အတင္းဆုပ္ကိုင္ထားေတာ့ ဒါေတြလုပ္လို႔ ဘယ္ရမလဲ။ အတိုက္အခံ အာဏာရမွ (စစ္တပ္ကို ႏိုင္ငံေရးကေန ဖယ္ထုတ္ၿပီးမွ) အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို လုပ္လို႔ရမယ္ဆိုတဲ့ ယူဆခ်က္က အျမစ္တြယ္ေနတာေၾကာင့္ စဥ္းစားပုံ စဥ္းစားနည္းေတြ ျပင္လို ျပင္ျငား အက်ိဳးသင့္အေၾကာင္းသင့္ တင္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအယူအဆကို ဆုပ္ကိုင္ထားၾကမယ္ ဆိုရင္ တိုင္းျပည္ထူေထာင္ေရး (လူထုရဲ႕ အေျခခံစားဝတ္ေနမႈ ဖူလုံေရး) ကိစၥကို ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ႏိုင္ဖို႔ အခ်ိန္ပိုၾကာမယ္ ဆိုတာ သတိေပးပါရေစ။
စစ္အစိုးရကို ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကတုန္းက ဆိုရင္ေတာ့ ဒီယူဆခ်က္က မွန္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ အာဏာကို စစ္အာဏာရွင္က ခ်ဳပ္ကိုင္ထားခဲ့တဲ့အခ်ိန္၊ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ လူမႈေရး ဆုတ္ယုတ္ပ်က္စီးေနတဲ့ အခ်ိန္၊ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြ ဆုံး႐ႈံးေနတဲ့အခ်ိန္ ျဖစ္ေလေတာ့ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို ေဇာင္းေပးလုပ္မွပဲ ေခတ္ဆိုးစနစ္ဆိုးကေန ႐ုန္းထြက္လို႔ရမွာ ျဖစ္ေလေတာ့ Revolution ကို ပါဝါႏိုင္ငံေရးအတြက္ လုပ္ခဲ့ၾကရပါတယ္။ အခု အခ်ိန္မွာေတာ့ စစ္တပ္က အာဏာကို ခ်ဳပ္ကိုင္ထားျခင္းလည္း မရွိေတာ့႐ုံမက ပါဝါႏိုင္ငံေရးကိုလည္း ဉာဏ္ပညာ အေျမာ္အျမင္ရွိရင္ ရွိသေလာက္ ခ်ဲ႕ထြင္ယူလို႔ ရလာတဲ့ အေျခအေနသစ္ ျဖစ္တဲ့အျပင္ လတ္တေလာ အေရးတႀကီး လိုအပ္ခ်က္က စားဝတ္ေနမႈ ျပႆနာမ်ား ေျပလည္ေရးသာ ျဖစ္ေလေတာ့ ဟိုလူေတြကို ဖယ္ၿပီး ဒီလူေတြ အာဏာရတာနဲ႔ အားလုံး ေကာင္းသြားမယ္ဆိုတဲ့ စိတ္ကူးယဥ္ ယူဆခ်က္နဲ႔ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကိုပဲ ဖိတြန္းေနၾကတာ နည္းလမ္း မက်လွေတာ့ဘူးလို႔ ယူဆမိပါတယ္။
အနည္းဆုံး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဟာ လတ္တေလာ လူထုႀကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ စားဝတ္ေနေရး ျပႆနာကို ေျဖရွင္းႏိုင္ဖို႔ေရာ၊ လူစဥ္မီတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္ဖို႔ေရာ၊ ေရရွည္မွာ ေကာင္းမြန္တဲ့ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ေပၚေပါက္လာႏိုင္ဖို႔နဲ႔ အဲဒီႏိုင္ငံေရးစနစ္ကို အရွည္တည္တံ့ေအာင္ ထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔ အတြက္ပါ အေလးအနက္ စဥ္းစားရင္ အေျခခံႏိုင္ငံေရးရဲ႕ အေရးပါမႈကို တြက္ဆမိပါလိမ့္မယ္။ ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ အမ်ားေမွ်ာ္လင့္တဲ့ အတိုက္အခံအစိုးရ ေပၚေပါက္ဖို႔ ၂၀၁၅ ကို ေမွ်ာ္လင့္လို႔ရတဲ့ အေနအထား သိပ္မ်ားမ်ားစားစား မရွိလွပါဘူး။ အဓိက လိုအပ္ခ်က္ျဖစ္တဲ့ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးကို ပိုင္ပိုင္ႏိုင္ႏိုင္လုပ္လို႔ မရေသးတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါ တယ္။ တပ္မေတာ္နဲ႔ အတိုက္အခံပါတီႀကီး၊ တပ္မေတာ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အင္အားစုမ်ား၊ တပ္မေတာ္နဲ႔ လူထုၾကား၊ ေနာက္ဆုံး ႏိုင္ငံသားမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကား ခိုင္မာတဲ့ ယုံၾကည္မႈကို တည္ေဆာက္ႏိုင္တဲ့ တစ္ေန႔မွသာ စစ္မွန္တဲ့ ဒီမိုကေရစီကို ေမွ်ာ္မွန္းလို႔ ရႏိုင္မွာမို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
တပ္မေတာ္ဘက္က ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရး ေျခလွမ္းကို လွမ္းလာတယ္ဆိုတာ ေသေသခ်ာခ်ာ ဆန္းစစ္ၾကည့္ရင္ ျမင္ေတြ႔ႏိုင္မွာပါ။ အေျခခံဥပေဒဟာ တင္းက်ပ္လြန္းတယ္လို႔ ေျပာေနေပမယ့္ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးက အေရြ႕ေႏွးေနေလေတာ့ ဒီအေျခခံဥပေဒဟာ အေၾကာင္းတရား ေလ်ာ္ညီစြာပဲ ေပၚထြက္လာျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္သလို ႏိုင္ငံေရးခြင္ကို အတိုက္အခံတို႔အတြက္ စမ္းသပ္ဖြင့္ေပးတဲ့ (ဒီမိုကေရစီကို မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးတဲ့) အေျခခံဥပေဒလို႔လည္း ျမင္ၾကည့္သင့္ပါတယ္။ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရးနဲ႔ အေျခခံဥပေဒဟာ ဒီမိုကေရစီဘက္သို႔ ဦးတည္ၿပီး တိုးတက္ေကာင္းမြန္လာေရး ကိစၥရပ္ႏွစ္ခုက တိုက္႐ိုက္ အခ်ိဳးက်ေနပါတယ္။ တပ္မေတာ္နဲ႔ တိုင္းရင္းသားတို႔ၾကား ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးက ျဖစ္သင့္သေလာက္ ျဖစ္လာသလို လူထုနဲ႔ တပ္မေတာ္ၾကား ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးကိုလည္း တပ္ေခါင္းေဆာင္ေတြ စတင္အားထုတ္ ႀကဳိးပမ္းေနၾကပါၿပီ။ Political Space ကို ဖြင့္ေပးျခင္းက အတိုက္အခံ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားနဲ႔ ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ေရး တပ္ဘက္က ဖြင့္ေပးလိုက္တဲ့ လမ္းျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလမ္းကို ယုံယုံၾကည္ၾကည္နဲ႔ ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကတဲ့ အင္အားစုေတြ ရွိသလို မယုံၾကည္ဘဲ ေလွ်ာက္လွမ္းေနၾကတဲ့ အင္အားစုေတြလည္း ရွိပါတယ္။
အစိုးရနဲ႔ အႏိုင္ရပါတီဘက္က ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို အသာစီး ရယူထားၿပီး အေျခခံႏိုင္ငံေရး (ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးကို) လုပ္ေဆာင္ဖို႔ ႀကဳိးပမ္းေနတာေတြ ရွိေပမယ့္ မတည္ၿငိမ္ေသးတဲ့ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန၊ အႏိုင္ရပါတီဝင္ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ လူထုအေပၚထားတဲ့ စိတ္ေစတနာ မမွန္ကန္မႈ၊ ျခစားယႏၲရား စတဲ့ အေၾကာင္းတရားေတြက ဟန္႔တားထားပါတယ္။ အတိုက္အခံတို႔ရဲ႕ ပါဝါႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ဖိအားမ်ားကလည္း လူထုအတြက္ စိုးရိမ္ေၾကာင့္ၾကမႈမ်ား စိတ္မလုံၿခံဳမႈမ်ားကို တိုးပြားေစတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေန တည္ၿငိမ္ဖို႔၊ အႏိုင္ရ ပါတီဝင္ေတြရဲ႕ Mindset ကို ျပင္ဖို႔၊ အတိုက္အခံတို႔ အေနနဲ႔ ေတာက္ေလွ်ာက္ အလုပ္မျဖစ္ခဲ့တဲ့ ဖိအားေပးျခင္း နည္းလမ္းကိုစြန္႔ၿပီး ယုံၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ျခင္းဆိုတဲ့ နည္းလမ္းနဲ႔ ပါဝါႏိုင္ငံေရးကို ေျပာင္းလဲလုပ္ကိုင္ၿပီး လူထုေထာက္ခံတဲ့ အစိုးရ ေပၚေပါက္ေအာင္ ႀကဳိးပမ္းဖို႔နဲ႔ အက်င့္ပ်က္ ျခစားေနတဲ့ ယႏၲရားႀကီးကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ျပင္ဆင္ဖို႔ ဆိုတာေတြက အေျခခံႏိုင္ငံေရး ေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ဖို႔ အဓိက လုပ္ငန္းေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကို လက္ေတြ႔ မလုပ္ႏိုင္သေရြ႕ေတာ့ လူထုလည္း ဆင္းရဲတြင္းက ဘယ္ေတာ့မွ လြတ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။
PR စနစ္ကို အသက္သြင္းျခင္းကလည္း ပါဝါႏိုင္ငံေရး ကစားကြက္ပါပဲ။ လူထုက ႏိုင္ငံေရးကို နက္နက္နဲနဲ သိၾကတာ မဟုတ္ေပမယ့္ လူမေျပာင္း မူေျပာင္း အေျခအေနကို ႀကိတ္မွိတ္လက္ခံၿပီး ေစာင့္ေနၾကတယ္ ဆိုတာဟာ လူပါေျပာင္းတဲ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သစ္ကို ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကလို႔ ျဖစ္ပါတယ္။၂၀၁၅ မွာ (ယုံၾကည္မႈမ တည္ေဆာက္ႏိုင္တဲ့အျပင္ တပ္နဲ႔ အတိုက္အခံ ပါတီႀကီးၾကား တင္းမာမႈေတြ ဆက္လက္ျဖစ္ေပၚေနလို႔) မေမွ်ာ္လင့္တာေတြ (ဆိုးဆိုးရြားရြား) ျဖစ္လာခဲ့ရင္ အေျခခံႏိုင္ငံေရးဟာ ဆိုးသထက္ ဆိုးဖို႔ပဲ ရွိပါတယ္။ ဆိုလိုတာက ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ အစိုးရသစ္တစ္ရပ္ ေပၚလာေသာ္ျငား အတိုက္အခံတို႔ ေမွ်ာ္လင့္သလို အတိုက္အခံပါတီႀကီးက ဦးေဆာင္ဖြဲ႔စည္းတဲ့ အစိုးရမဟုတ္ခဲ့ရင္ တစ္ဖက္နဲ႔တစ္ဖက္ ပိုၿပီး တင္းမာလာဖို႔ရွိၿပီး ျဖစ္ထြန္းၿပီးသား အေျခအေနေကာင္းေတြဟာ ၿခိမ္းေျခာက္ခံရႏိုင္တဲ့အထိ ျဖစ္သြားႏိုင္ပါတယ္။ (ေစာေစာက ေျပာခဲ့သလိုပဲ။ အတိုက္အခံပါတီႀကီးကို တပ္အေနနဲ႔ ယုံယုံၾကည္ၾကည္ အာဏာေပးမယ့္ ႏိုင္ငံေရး ဝန္းက်င္မ်ိဳး လုံးဝ မရွိေသးပါဘူး။)
တပ္မေတာ္ အေနနဲ႔ကေတာ့ PR စနစ္နဲ႔သာ ေရြးေကာက္ပြဲ က်င္းပျဖစ္ခဲ့ရင္ ၂၀၁၅ အလြန္မွာ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာေရာ၊ အစိုးရ ဖြဲ႔စည္းေရး ကိစၥမွာပါ Key Player အျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အေၾကာင္းကေတာ့ ပါတီမ်ားအေနနဲ႔ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေနရာရဖို႔ အလြန္အမင္း ခက္ခဲသလို ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ား အခ်င္းခ်င္းၾကား ညီညြတ္မႈကိုလည္း မတည္ေဆာက္ႏိုင္ေသးတာ ေၾကာင့္ပါပဲ။ Complement Policy မူဝါဒကို ကိုင္စြဲႏိုင္သူမ်ားသာ အစိုးရ ဖြဲ႔ၿပီးေနာက္ အေျခခံ ႏိုင္ငံေရးကိုလည္း တည္ေဆာက္ႏိုင္မွာ ျဖစ္ၿပီး တပ္မေတာ္ရဲ႕ ရပ္တည္ခ်က္ကလည္း လူထုဆင္းရဲတြင္းက လြတ္ေျမာက္ေရးနဲ႔ ဒီမိုကေရစီ ေပၚထြန္းေရးအတြက္ ပိုမိုအေရးပါလာေတာ့မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တပ္မေတာ္အေနနဲ႔ ေပၚထြက္လာမယ့္ အေျခအေနသစ္ကို ေကာင္းစြာ အသုံးခ်ၿပီး လူထုနဲ႔ တပ္မေတာ္ၾကား ရွိေနခဲ့တဲ့ ခါးသီးမႈမ်ားကို အၿပီးအပိုင္ ေခ်ဖ်က္ရင္း အႏိုင္ရပါတီ အပါအဝင္ ပါတီအမ်ားက အေျခခံႏိုင္ငံေရးကို ခဏေဘးခ်ိတ္ၿပီး ပါဝါႏိုင္ငံေရးအတြက္သာ ဦးစားေပး လုံးပန္းေနၾကခ်ိန္မွာ အေျခခံႏိုင္ငံေရး တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေအာင္ (လူမ်ားစုႀကီး ဆင္းရဲတြင္းက လြတ္ေျမာက္ေအာင္) တတ္စြမ္းသမွ် ပါဝင္ကူညီ ထမ္းေဆာင္ေပးရင္း တပ္မေတာ္ရဲ႕ သမိုင္းသစ္ကို ေရးထိုး ေမာ္ကြန္းတင္ဖို႔သာ ႏိုင္ငံနဲ႔ လူထုအတြက္ အေကာင္းဆုံး အနာဂတ္ကို ေတာင့္တမိသူ ႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ေမတၱာရပ္ခံ တိုက္တြန္းလိုက္ရပါတယ္။
.
. www.MyanmarExpress.net
1 comments:
(လူမ်ားစုႀကီး ဆင္းရဲတြင္းက လြတ္ေျမာက္ေအာင္) ေမြးဖြားလာေသာအမ်ိဳးသားတပ္မေတာ္။
Post a Comment
https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္