From : Hmuu Zaw
● အဆိုပါသတင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန သည္လည္းေကာင္း၊ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ျပည္သူ႔အင္အား၀န္ႀကီးဌာနသည္လည္း ေကာင္း၊ ဘန္ေကာက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံသံရုံးသည္လည္းေကာင္း သေဘာတူေဆာင္ရြက္ ခဲ့ျခင္း၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း အလ်ဥ္း မရွိေၾကာင္း သိရွိရသည္။
● လူေမွာင္ခို ကူးသူမ်ားႏွင့္ တရားမ၀င္ ခ်ိတ္ဆက္ ဆက္သြယ္လ်က္ ျပန္လည္ပို႔ေဆာင္ျခင္းမ်ား ရွိႏိုင္ေသာ္လည္း လူေမွာင္ခိုမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံအစိုးရအာဏာပို္င္မ်ား ဟူ၍ တရားလက္လြတ္ ေျပာရုံမွ်ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံက လက္ခံမည္ မဟုတ္ပါ။
● "ႏိုင္ငံသားကိစၥသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္" ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္မွာ အေၾကာင္းမဲ့ ထားရွိျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျပည္ပႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိသြားသူတစ္ဦးက ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျဖစ္ပါသည္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံကလာပါသည္ ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားရုံမွ်ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ပါ။
● ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏို္င္ငံသားအျဖစ္ ရရွိရန္ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား ျပဌာန္းသတ္မွတ္ထားေလ့ ရွိပါသည္။ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာက ထိုဥပေဒကို ျပဌာန္းေပးျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာက ယင္းဥပေဒႏွင့္အညီ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ ဥပေဒႏွင့္ မညီသူမ်ားကို အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈ ျပဳရပါသည္။ ႏိုင္ငံသား မဟုတ္လွ်င္ မဟုတ္သည့္အတိုင္း အေရးယူေဆာင္ရြက္ရာ၌ တရားစီရင္ေရးအာဏာျဖင့္ စီရင္မႈ ျပဳရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံသားကိစၥသည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္သည္ ဟု ဆိုရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
● အျခားေသာႏုိင္ငံမ်ားက ထိုင္း၊ မေလးရွား၊ ၾသစေၾတးလ် စသည့္ ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားသို႕ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္ကိုင္ေနထိုင္ၾကရာ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ဟု ႏႈတ္မွ ေျပာရုံမွ်ျဖင့္၊ အိမ္ရွင္ႏိုင္ငံမ်ားက ယင္းတို႔၏ေျပာၾကားခ်က္အတိုင္း လက္ခံရုံမွ်ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသား မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျပည္ပသို႔ သြားေရာက္သည္ မွန္လွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပတ္စ္ပို႕ ရွိရပါမည္။ UNHCR ကဒ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဟု ေျပာတိုင္းလည္း ျမန္မာႏို္င္ငံသား ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ဘဲ UNHCR ကဒ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူသာ ျဖစ္သည္။
● နယ္ျခားနယ္နိမိတ္ထိစပ္မႈႏွင့္ သြားလာရ လြယ္ကူမႈ၊ လူကုန္ကူးမႈ စသည္တို႔အရ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ေရာက္ရွိေနခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လည္း ယင္းတို႔ ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ား အျပည့္အ၀ ရရွိေရး၊ မိမိႏုိင္ငံသား မ်ားကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေရး စသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး လက္ထက္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံညွိႏႈိင္းကာ ႏိုင္ငံသားအသိအမွတ္ျပဳ ကဒ္မ်ား ထုတ္ေပးႏုိင္ရန္ ႏုိင္ငံသားစိစစ္မႈလုပ္ငန္းစဥ္ကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ အျပီးအျပတ္ေဆာင္ရြက္ျပီး ခိုင္မာေသာ အေထာက္အထားမ်ား ရွိမွသာ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏႈတ္မွ ျမန္မာ ဟု ေျပာတိုင္း လက္ခံခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။
● လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ျပည္တြင္း၌ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ျပီးေနာက္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းမွတစ္ဆင့္ ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားသို႔ တိုး၀င္ေနသည့္ ဘဂၤလီကိစၥ အားလုံးကို ျမန္မာႏုိင္ငံအား လက္ညဳိးထိုး၍ ေဘာလီေဘာပုတ္လာသည့္ "ျမန္မာအခက္-ဘဂၤလီအခ်က္ နည္းဗ်ဴဟာ" မ်ားကို တိုးျမင့္ေတြ႕ရွိလာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ သတင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ "လူမ်ဳိးစုအမည္ျဇင့္ ဘဂၤလီ"မ်ားကို မည္သည့္အခါကမွ် အသိအမွတ္ျပဳျခင္း၊ လက္ခံျခင္း မရွိခဲ့ပါ။
● ဤသို႔ ဆို၍ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ဘဂၤလီအားလုံးကို ႏုိင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္ မေပးဘဲ မ်က္ေစ့စုံမွိတ္ ျငင္းဆန္ေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္သည္ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒႏွင့္ အညီသာ ျဖစ္ရပါမည္။ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ၊ ခိုင္လုံေသာအေထာက္အထားမရွိေသာ ဘဂၤလီမ်ားကိုမူ ႏိုင္ငံသား ဟူ၍ လုံး၀ လက္ခံႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံသားဥပေဒသည္ ဤႏုိင္ငံသား အားလုံးက လုိက္နာရမည့္ ဥပေဒ ျဖစ္ျပီး မည္သည့္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္သည္ ျဖစ္ေစ၊ ဤဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္၍ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
● ျပည္ပ ဖိအားေပးမႈမ်ားေၾကာင့္ အဆိုပါႏိုင္ငံသားဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္၍ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ပါလွ်င္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာက်ဳိးေပါက္သည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေစမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္ကိုလည္း ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး ခ်မွတ္ထားေသာ မူ၀ါဒ(၄)ရပ္တြင္ "ႏုိင္ငံေတာ္၏အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ မထိပါးေစရ" ဟူ၍ ျပတ္ျပတ္သားသား ေၾကညာထားျပီး ျဖစ္ပါေၾကာင္း သိရွိႏုိင္ပါရန္ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။
Photo : Popular News
● ထိုင္းႏိုင္ငံတစ္၀ွမ္းရွိ ထိန္းသိမ္းေရး စခန္းမ်ားႏွင့္ ဒုကၡသည္စခန္းမ်ားမွ ဘဂၤလီ ၁၃၀၀ ခန္႔ကို ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ျပန္လည္ပို႔ေဆာင္ေပးခဲ့ျပီး ျဖစ္သည္ ဟူေသာ သတင္းကို ႏိုင္ငံတကာသတင္းဌာနမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိလာခဲ့ေၾကာင္း ေတြ႔ရွိရသည္။● အဆိုပါသတင္းႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီးဌာန သည္လည္းေကာင္း၊ လူ၀င္မႈႀကီးၾကပ္ေရးႏွင့္ျပည္သူ႔အင္အား၀န္ႀကီးဌာနသည္လည္း ေကာင္း၊ ဘန္ေကာက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံသံရုံးသည္လည္းေကာင္း သေဘာတူေဆာင္ရြက္ ခဲ့ျခင္း၊ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္း အလ်ဥ္း မရွိေၾကာင္း သိရွိရသည္။
● လူေမွာင္ခို ကူးသူမ်ားႏွင့္ တရားမ၀င္ ခ်ိတ္ဆက္ ဆက္သြယ္လ်က္ ျပန္လည္ပို႔ေဆာင္ျခင္းမ်ား ရွိႏိုင္ေသာ္လည္း လူေမွာင္ခိုမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္ျခင္းကို ျမန္မာႏုိင္ငံအစိုးရအာဏာပို္င္မ်ား ဟူ၍ တရားလက္လြတ္ ေျပာရုံမွ်ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံက လက္ခံမည္ မဟုတ္ပါ။
● "ႏိုင္ငံသားကိစၥသည္ ႏိုင္ငံေတာ္အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ အစိတ္အပိုင္းတစ္ရပ္" ဟူေသာ ေဆာင္ပုဒ္မွာ အေၾကာင္းမဲ့ ထားရွိျခင္း မဟုတ္ပါ။ ျပည္ပႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံသို႔ ေရာက္ရွိသြားသူတစ္ဦးက ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျဖစ္ပါသည္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံကလာပါသည္ ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားရုံမွ်ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ပါ။
● ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ႏို္င္ငံသားအျဖစ္ ရရွိရန္ သက္ဆိုင္ရာ ဥပေဒ နည္းဥပေဒ၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း၊ လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ား ျပဌာန္းသတ္မွတ္ထားေလ့ ရွိပါသည္။ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာက ထိုဥပေဒကို ျပဌာန္းေပးျပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာက ယင္းဥပေဒႏွင့္အညီ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ရပါသည္။ ဥပေဒႏွင့္ မညီသူမ်ားကို အေရးယူေဆာင္ရြက္မႈ ျပဳရပါသည္။ ႏိုင္ငံသား မဟုတ္လွ်င္ မဟုတ္သည့္အတိုင္း အေရးယူေဆာင္ရြက္ရာ၌ တရားစီရင္ေရးအာဏာျဖင့္ စီရင္မႈ ျပဳရပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံသားကိစၥသည္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ၏ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္သည္ ဟု ဆိုရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
● အျခားေသာႏုိင္ငံမ်ားက ထိုင္း၊ မေလးရွား၊ ၾသစေၾတးလ် စသည့္ ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားသို႕ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္ကိုင္ေနထိုင္ၾကရာ၌ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ဟု ႏႈတ္မွ ေျပာရုံမွ်ျဖင့္၊ အိမ္ရွင္ႏိုင္ငံမ်ားက ယင္းတို႔၏ေျပာၾကားခ်က္အတိုင္း လက္ခံရုံမွ်ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံသား မျဖစ္ႏိုင္ပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံသား ျပည္ပသို႔ သြားေရာက္သည္ မွန္လွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ပတ္စ္ပို႕ ရွိရပါမည္။ UNHCR ကဒ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံသား ဟု ေျပာတိုင္းလည္း ျမန္မာႏို္င္ငံသား ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ဘဲ UNHCR ကဒ္ ကိုင္ေဆာင္ထားသူသာ ျဖစ္သည္။
● နယ္ျခားနယ္နိမိတ္ထိစပ္မႈႏွင့္ သြားလာရ လြယ္ကူမႈ၊ လူကုန္ကူးမႈ စသည္တို႔အရ အိမ္နီးခ်င္း ထိုင္းႏိုင္ငံတြင္ ေရာက္ရွိေနခဲ့ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္း၍ လည္း ယင္းတို႔ ရသင့္ရထိုက္ေသာ အခြင့္အေရးမ်ား အျပည့္အ၀ ရရွိေရး၊ မိမိႏုိင္ငံသား မ်ားကို ကူညီေစာင့္ေရွာက္ႏုိင္ေရး စသည့္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး လက္ထက္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံညွိႏႈိင္းကာ ႏိုင္ငံသားအသိအမွတ္ျပဳ ကဒ္မ်ား ထုတ္ေပးႏုိင္ရန္ ႏုိင္ငံသားစိစစ္မႈလုပ္ငန္းစဥ္ကို ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ ႏိုင္ငံသားစိစစ္ေရးလုပ္ငန္းစဥ္ အျပီးအျပတ္ေဆာင္ရြက္ျပီး ခိုင္မာေသာ အေထာက္အထားမ်ား ရွိမွသာ ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံျခင္း ျဖစ္သည္။ ႏႈတ္မွ ျမန္မာ ဟု ေျပာတိုင္း လက္ခံခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။
● လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ ျပည္တြင္း၌ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ျပီးေနာက္ ပင္လယ္ေရေၾကာင္းမွတစ္ဆင့္ ႏုိင္ငံအေတာ္မ်ားမ်ားသို႔ တိုး၀င္ေနသည့္ ဘဂၤလီကိစၥ အားလုံးကို ျမန္မာႏုိင္ငံအား လက္ညဳိးထိုး၍ ေဘာလီေဘာပုတ္လာသည့္ "ျမန္မာအခက္-ဘဂၤလီအခ်က္ နည္းဗ်ဴဟာ" မ်ားကို တိုးျမင့္ေတြ႕ရွိလာခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ သတင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပပါရွိေသာ "လူမ်ဳိးစုအမည္ျဇင့္ ဘဂၤလီ"မ်ားကို မည္သည့္အခါကမွ် အသိအမွတ္ျပဳျခင္း၊ လက္ခံျခင္း မရွိခဲ့ပါ။
● ဤသို႔ ဆို၍ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ဘဂၤလီအားလုံးကို ႏုိင္ငံသား ျဖစ္ခြင့္ မေပးဘဲ မ်က္ေစ့စုံမွိတ္ ျငင္းဆန္ေနျခင္း မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံသားျဖစ္ခြင့္သည္ ႏိုင္ငံသား ဥပေဒႏွင့္ အညီသာ ျဖစ္ရပါမည္။ ဥပေဒႏွင့္မညီေသာ၊ ခိုင္လုံေသာအေထာက္အထားမရွိေသာ ဘဂၤလီမ်ားကိုမူ ႏိုင္ငံသား ဟူ၍ လုံး၀ လက္ခံႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံသားဥပေဒသည္ ဤႏုိင္ငံသား အားလုံးက လုိက္နာရမည့္ ဥပေဒ ျဖစ္ျပီး မည္သည့္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္သည္ ျဖစ္ေစ၊ ဤဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္၍ ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မည္ မဟုတ္ပါ။
● ျပည္ပ ဖိအားေပးမႈမ်ားေၾကာင့္ အဆိုပါႏိုင္ငံသားဥပေဒကို ေက်ာ္လြန္၍ ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ပါလွ်င္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာက်ဳိးေပါက္သည့္ အေျခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေစမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤသည္ကိုလည္း ႏိုင္ငံတကာဆက္ဆံေရးႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႀကီး ခ်မွတ္ထားေသာ မူ၀ါဒ(၄)ရပ္တြင္ "ႏုိင္ငံေတာ္၏အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ မထိပါးေစရ" ဟူ၍ ျပတ္ျပတ္သားသား ေၾကညာထားျပီး ျဖစ္ပါေၾကာင္း သိရွိႏုိင္ပါရန္ ေဖာ္ျပအပ္ပါသည္။
0 comments:
Post a Comment
https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္