From :
.. The Trade Times
..
www.MyanmarExpress.net
၂ဝ၁၂
ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲမဲဆြယ္စည္း႐ုံးေရး ကာလမွာဒီခ်ဳပ္ဟာ သူ႕ရဲ႕
အေရးသုံးပါးကုိ ထုတ္ေဖာ္ေၾကညာခဲ့ပါတယ္။ ဒီခ်ဳပ္ရဲ႕ အေရးသုံးပါးက
တရားဥပေဒစုိးမုိးေရး၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ဖြဲ႕စည္း ပုံအေျခခံဥပေဒ
ျပင္ဆင္ေရးတုိ႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္တာကာလကုိ ေစာင္းငဲ့ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဒီခ်ဳပ္ဟာ အထက္ေဖာ္ျပပါ အေရးသုံးပါးမွာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကုိ ထိပ္တန္းဦးစားေပးနံပါတ္တစ္အေနနဲ႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ျပင္ဆင္လႈပ္ရွားလာတာကုိေတြ႕လာရပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးထဲကုိ ဒီခ်ဳပ္ဝင္လာကတည္းက ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိျပင္ဆင္ႏုိင္ဖုိ႔ ႏွစ္ႏွစ္တာကာလ အခ်ိန္ယူလာရာကေနခုဆို ျပင္ဆင္ေရးအရွိန္ႏႈန္းက ျမင့္ တက္လာခဲ့ပါၿပီ။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေႏွာင္းပုိင္းမွာ ျပင္/သစ္ အေရးေတာ္ပုံထခဲ့ တယ္လုိ႔ေတာင္ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။
တစ္ဖက္က ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကုိ ထိပ္တင္တယ္။ အျခား တစ္ဖက္က ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ အသစ္ေရးဆြဲေရးကုိ ဦးစားေပးတယ္။ ေနာက္ပုိင္းမွာ ျပင္ဆင္ေရးအင္အားစုက အသာစီးရလာတဲ့ သေဘာေတြကုိေတြ႕လာရၿပီး အသစ္ေရးဆြဲေရးအုပ္စုရဲ႕အသံေတြက ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါတယ္။
ဒီႏွစ္ပုိင္းမွာေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးအင္အားစုအသံေရာ ပါဝါပါ က်ယ္ေလာင္အား ေကာင္းလာသလုိ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ရွိရင္းစြဲအေနအထားအတုိင္း ရွိေစလုိတဲ့ အုပ္စုကလည္း ဘက္အသီးသီး မွာရွိႏုိင္သလုိ ျပင္ဆင္ေရးအင္အားစုကလည္း ဘက္အသီးသီး၊ အုပ္စုအသီးသီး ဆီမွာ စိမ့္ဝင္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနႏုိင္ ပါတယ္။ ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ဘာေတြထိခုိက္သြားႏုိင္သလဲ။ ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဟာထိခုိက္သြားႏုိင္သလား၊ ဒါမွမဟုတ္တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးကုိ ခ်ည့္နဲ႔အားနည္း ယိမ္းယုိင္သြားေစႏုိင္သလား။ ဆုိခဲ့ပါ ႏွစ္ခ်က္ကုိေတာ့ မျဖစ္မေနထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး (ဝါ) အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးကုိ မထိခုိက္ေစမယ့္ လမ္းေၾကာင္း၊ ဗ်ဴဟာ ခ်ဥ္းကပ္ သြားမယ္ဆုိရင္ အထိအခုိက္၊ နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈေတြ ေလ်ာ့ပါးသြားေစႏုိင္ပါတယ္။
ျပင္ဆင္ေရးကုိ ဘယ္လမ္းေၾကာင္းက အစခ်ီမလဲ။ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပလမ္းေၾကာင္းကေနလား။ လႊတ္ ေတာ္အတြင္းကလား။ ဒါမွမဟုတ္လႊတ္ေတာ္အတြင္းေရာ၊ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပနည္းကပါ ဒြန္တြဲအသုံးခ်မလား။
လႊတ္ေတာ္ျပင္ပလမ္းေၾကာင္း ဆုိရင္လူထုလႈပ္ရွားမႈ၊ လူထုတုိက္ပြဲအႀကီးအက်ယ္ ဆင္ႏႊဲရမယ့္သေဘာ ရွိေလ ေတာ့ စစ္ဘက္အာဏာသိမ္းဖုိ႔ ေရႊလက္နဲ႔ ဖိတ္ေခၚရာ ေရာက္ေစႏုိင္တယ္လုိ႔ ႏုိင္ငံေရးေလ့လာသုံးသပ္သူေတြ က ေထာက္ျပပါတယ္။
ဒါဆုိ လႊတ္ေတာ္တြင္း နည္းလမ္းနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္မယ္ဆုိရင္ေရာ ေအာင္ျမင္ႏုိင္မလား။ ျပင္ဆင္ေရးမွာ အဓိကအဟန႔္အတား ျဖစ္ေစႏုိင္တာက၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ တပ္မေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားလုိ႔ အမ်ားသူ ငါတုိ႔ အလြယ္တကူ နားလည္ေလ့ရွိပါတယ္။ သုိ႔ေပမယ့္ လႊတ္ေတာ္မွာေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံပုဂၢိဳလ္ စုစုေပါင္း ၇၂ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ရွိပါတယ္။၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းအျပည့္မရွိပါဘူး။
ရွိတဲ့ ၇၂ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အားလုံးကေရာ ဒီခ်ဳပ္ရဲ႕ ျပင္ဆင္ေရးလမ္းေၾကာင္းကုိ လက္သင့္ခံႏုိင္ပါ့မလား။ ျပင္ဆင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ သမၼတနဲ႔ကာခ်ဳပ္တုိ႔ရဲ႕ သေဘာထားေတြကုိဒီႏွစ္ပုိင္း မတ္လပုိင္းမွာ အသီးသီးေဖာ္ထုတ္သြားၿပီ ျဖစ္တယ္။
ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ လုံျခံဳေရး ထိပါးနစ္နာဆုံး႐ႈံးသြားႏုိင္မယ့္ အုပ္စု၊ အင္အားစုဘက္ က တန္ျပန္လာမယ့္ တုံ႔ျပန္မႈ၊ ခုခံမႈေတြကုိ ခ်င့္ခ်ိန္တြက္ဆဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။
(၁) ျပင္ဆင္ေရး လမ္းေၾကာင္းကုိ အေျခခံမူေဘာင္ကေန လႈပ္ရွားေလေလ ရွိရင္းစြဲအေနအထားကုိ ထိန္းသိမ္းႏုိင္တဲ့အျပင္ ျပင္ဆင္ေရးဟာ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊ စိန္ေခၚမႈအသြင္ကေန အခြင့္အလမ္းအျဖစ္ ေျပာင္း လဲ႐ႈျမင္သြားေစႏုိင္ပါတယ္။
(၂) ျပင္ဆင္ေရးအရွိန္ အတုိးအေလွ်ာ့ကုိ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရး အေရး ႏွစ္ပါးနဲ႔ ခ်ိန္ညိႇကစားဖုိ႔ လုိအပ္မယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္။
(၃) ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ရွိရင္းစြဲခင္မင္မႈေလးေတြ ေအးစက္မာေက်ာသြားမယ့္ အလားအလာကုိ ေရွာင္ ၾကဥ္ႏုိင္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မယ္။
ျပင္ဆင္ေရးကုိ အရွိန္အျမင့္ဆုံးဂီယာတင္ႏုိင္ဖုိ႔၊ လူထုလႈပ္ရွားမႈကုိလက္ကုန္ ဆြဲတင္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါ လိမ့္မယ္။ ဆြဲတင္သေလာက္ လူထုက ႂကြတက္လာ၊ မလာ ဆုိတာကလည္း မွန္းဆရ ခက္ေနတုန္းပါပဲ။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္က ျပည္သူလူထုနဲ႔ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္က ျပည္သူလူထုတုိ႔ မတူၾကဘူးဆုိတဲ့ အခ်က္ကုိ သတိျပဳမိ ေစလုိပါတယ္။
ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ႏွစ္တာကာလကုိ ေစာင္းငဲ့ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ ဒီခ်ဳပ္ဟာ အထက္ေဖာ္ျပပါ အေရးသုံးပါးမွာ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ ဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကုိ ထိပ္တန္းဦးစားေပးနံပါတ္တစ္အေနနဲ႔ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ ျပင္ဆင္လႈပ္ရွားလာတာကုိေတြ႕လာရပါတယ္။
လႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးထဲကုိ ဒီခ်ဳပ္ဝင္လာကတည္းက ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏုိင္ဖုိ႔အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလုိျပင္ဆင္ႏုိင္ဖုိ႔ ႏွစ္ႏွစ္တာကာလ အခ်ိန္ယူလာရာကေနခုဆို ျပင္ဆင္ေရးအရွိန္ႏႈန္းက ျမင့္ တက္လာခဲ့ပါၿပီ။ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံနဲ႔ပတ္သက္လုိ႔ ၂ဝ၁၃ ခုႏွစ္ ေႏွာင္းပုိင္းမွာ ျပင္/သစ္ အေရးေတာ္ပုံထခဲ့ တယ္လုိ႔ေတာင္ ေျပာႏုိင္ပါတယ္။
တစ္ဖက္က ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးကုိ ထိပ္တင္တယ္။ အျခား တစ္ဖက္က ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံ အသစ္ေရးဆြဲေရးကုိ ဦးစားေပးတယ္။ ေနာက္ပုိင္းမွာ ျပင္ဆင္ေရးအင္အားစုက အသာစီးရလာတဲ့ သေဘာေတြကုိေတြ႕လာရၿပီး အသစ္ေရးဆြဲေရးအုပ္စုရဲ႕အသံေတြက ေမွးမွိန္သြားခဲ့ပါတယ္။
ဒီႏွစ္ပုိင္းမွာေတာ့ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးအင္အားစုအသံေရာ ပါဝါပါ က်ယ္ေလာင္အား ေကာင္းလာသလုိ ျဖစ္လာခဲ့ပါတယ္။
အေျခခံဥပေဒနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ရွိရင္းစြဲအေနအထားအတုိင္း ရွိေစလုိတဲ့ အုပ္စုကလည္း ဘက္အသီးသီး မွာရွိႏုိင္သလုိ ျပင္ဆင္ေရးအင္အားစုကလည္း ဘက္အသီးသီး၊ အုပ္စုအသီးသီး ဆီမွာ စိမ့္ဝင္ပ်ံ႕ႏွံ႔ေနႏုိင္ ပါတယ္။ ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ဘာေတြထိခုိက္သြားႏုိင္သလဲ။ ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဟာထိခုိက္သြားႏုိင္သလား၊ ဒါမွမဟုတ္တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးကုိ ခ်ည့္နဲ႔အားနည္း ယိမ္းယုိင္သြားေစႏုိင္သလား။ ဆုိခဲ့ပါ ႏွစ္ခ်က္ကုိေတာ့ မျဖစ္မေနထည့္သြင္းစဥ္းစားရမယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး (ဝါ) အမ်ဳိးသားျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးနဲ႔တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးကုိ မထိခုိက္ေစမယ့္ လမ္းေၾကာင္း၊ ဗ်ဴဟာ ခ်ဥ္းကပ္ သြားမယ္ဆုိရင္ အထိအခုိက္၊ နစ္နာဆုံး႐ႈံးမႈေတြ ေလ်ာ့ပါးသြားေစႏုိင္ပါတယ္။
ျပင္ဆင္ေရးကုိ ဘယ္လမ္းေၾကာင္းက အစခ်ီမလဲ။ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပလမ္းေၾကာင္းကေနလား။ လႊတ္ ေတာ္အတြင္းကလား။ ဒါမွမဟုတ္လႊတ္ေတာ္အတြင္းေရာ၊ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပနည္းကပါ ဒြန္တြဲအသုံးခ်မလား။
လႊတ္ေတာ္ျပင္ပလမ္းေၾကာင္း ဆုိရင္လူထုလႈပ္ရွားမႈ၊ လူထုတုိက္ပြဲအႀကီးအက်ယ္ ဆင္ႏႊဲရမယ့္သေဘာ ရွိေလ ေတာ့ စစ္ဘက္အာဏာသိမ္းဖုိ႔ ေရႊလက္နဲ႔ ဖိတ္ေခၚရာ ေရာက္ေစႏုိင္တယ္လုိ႔ ႏုိင္ငံေရးေလ့လာသုံးသပ္သူေတြ က ေထာက္ျပပါတယ္။
ဒါဆုိ လႊတ္ေတာ္တြင္း နည္းလမ္းနဲ႔ ခ်ဥ္းကပ္မယ္ဆုိရင္ေရာ ေအာင္ျမင္ႏုိင္မလား။ ျပင္ဆင္ေရးမွာ အဓိကအဟန႔္အတား ျဖစ္ေစႏုိင္တာက၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ တပ္မေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားလုိ႔ အမ်ားသူ ငါတုိ႔ အလြယ္တကူ နားလည္ေလ့ရွိပါတယ္။ သုိ႔ေပမယ့္ လႊတ္ေတာ္မွာေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံပုဂၢိဳလ္ စုစုေပါင္း ၇၂ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ရွိပါတယ္။၇၅ ရာခုိင္ႏႈန္းအျပည့္မရွိပါဘူး။
ရွိတဲ့ ၇၂ ရာခုိင္ႏႈန္းေသာ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ခံ ပုဂၢိဳလ္ေတြ အားလုံးကေရာ ဒီခ်ဳပ္ရဲ႕ ျပင္ဆင္ေရးလမ္းေၾကာင္းကုိ လက္သင့္ခံႏုိင္ပါ့မလား။ ျပင္ဆင္ေရးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ သမၼတနဲ႔ကာခ်ဳပ္တုိ႔ရဲ႕ သေဘာထားေတြကုိဒီႏွစ္ပုိင္း မတ္လပုိင္းမွာ အသီးသီးေဖာ္ထုတ္သြားၿပီ ျဖစ္တယ္။
ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ အက်ဳိးစီးပြားနဲ႔ လုံျခံဳေရး ထိပါးနစ္နာဆုံး႐ႈံးသြားႏုိင္မယ့္ အုပ္စု၊ အင္အားစုဘက္ က တန္ျပန္လာမယ့္ တုံ႔ျပန္မႈ၊ ခုခံမႈေတြကုိ ခ်င့္ခ်ိန္တြက္ဆဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။
(၁) ျပင္ဆင္ေရး လမ္းေၾကာင္းကုိ အေျခခံမူေဘာင္ကေန လႈပ္ရွားေလေလ ရွိရင္းစြဲအေနအထားကုိ ထိန္းသိမ္းႏုိင္တဲ့အျပင္ ျပင္ဆင္ေရးဟာ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊ စိန္ေခၚမႈအသြင္ကေန အခြင့္အလမ္းအျဖစ္ ေျပာင္း လဲ႐ႈျမင္သြားေစႏုိင္ပါတယ္။
(၂) ျပင္ဆင္ေရးအရွိန္ အတုိးအေလွ်ာ့ကုိ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးနဲ႔ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရး အေရး ႏွစ္ပါးနဲ႔ ခ်ိန္ညိႇကစားဖုိ႔ လုိအပ္မယ္လုိ႔ထင္ပါတယ္။
(၃) ျပင္ဆင္ေရးေၾကာင့္ ရွိရင္းစြဲခင္မင္မႈေလးေတြ ေအးစက္မာေက်ာသြားမယ့္ အလားအလာကုိ ေရွာင္ ၾကဥ္ႏုိင္သမွ် ေရွာင္ၾကဥ္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါလိမ့္မယ္။
ျပင္ဆင္ေရးကုိ အရွိန္အျမင့္ဆုံးဂီယာတင္ႏုိင္ဖုိ႔၊ လူထုလႈပ္ရွားမႈကုိလက္ကုန္ ဆြဲတင္ႏုိင္ဖုိ႔ လုိအပ္ပါ လိမ့္မယ္။ ဆြဲတင္သေလာက္ လူထုက ႂကြတက္လာ၊ မလာ ဆုိတာကလည္း မွန္းဆရ ခက္ေနတုန္းပါပဲ။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္က ျပည္သူလူထုနဲ႔ ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္က ျပည္သူလူထုတုိ႔ မတူၾကဘူးဆုိတဲ့ အခ်က္ကုိ သတိျပဳမိ ေစလုိပါတယ္။
0 comments:
Post a Comment
https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္