From :
..သီတဂူစတား
*စာမိတ္ဆက္*
ဒီပုိ႔စ္ကဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ပါမက တျခားဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ပါ မ်ားစြာ အေထာက္ကူ ျပဳပါလိမ့္မည္။ သံဃာကို ၾကည္ညိဳတတ္ေစလုိပါသည္၊ သံဃာဆုိတဲ့အဓိပၸါယ္ကိုလည္း နားလည္ေစလုိသည္။ “ငါးခုံးမတစ္ေကာင္ေၾကာင့္ တစ္ေလွလုံးပုတ္” ဆုိတာလုိ တစ္ပါးတစ္ေလ မေလွ်ာ္မကန္တာေလးကို ျမင္ျပီး တစ္သာသနာလုံး၊ တစ္သံဃာလုံးကို အထင္ေသး အျမင္ေသးျပီး အကုသုိလ္ မျဖစ္ေစလုိပါ။ သံဃာကို ေစာ္ကားမိရင္အျပစ္ အလြန္ၾကီးမားသလုိ သံဃာကို အက်ိဳးေက်းဇူးျပဳရင္လဲ အလြန္အက်ိဳးမ်ားသည္။ တခ်ိဳ႕အြန္လုိင္းအေပၚမွာ ကေလးမေလးေတြ စာေရးသူကို ေမးေလ့ရွိတယ္၊ ဘယ္ ဦးဇင္းကေတာ့ ဘယ္လုိ၊ ဘယ္ဘုန္းၾကီးကေတာ့ ဘယ္ညာ၊ ဘယ္သူကေတာ့ ရဟန္းျဖစ္ျပီး ဘယ္လုိေနတာ၊ စသည္ျဖင့္ အျမင္မၾကည္တဲ့သေဘာနဲ႕ေျပာျပ ေလ့ရွိသည္၊
ေ၀ဖန္ေလ့ရွိၾကသည္။ တခ်ိဳ႕က်ျပန္ေတာ့ အရွင္ဘုရား--ဘယ္နားက
ဘုန္းၾကီးကဘယ္လုိေနတာဘုရား သင့္ေတာ္ပါသလားဘုရားေပါ့၊ ဒီလုိေနတာ၊
ဒီလုိလုပ္တာ မသင့္ေတာ္ပါဘူးဘုရားေပါ့၊ တစ္ခ်ိဳ႕ဗုဒၶဘာသာ စာေပနဲ႕
အထိအေတြ႕ႏွင့္လဲ နဲသည္၊ တရားေတြလဲ နာေလ့သိပ္မရွိတဲ့
ဘာသာေရးအထိအေတြ႕အရမ္းႏုနယ္ေ သးေတာ့
ဘုန္းၾကီးတစ္ပါး၏ မသင့္ေတာ္တာကို ျမင္ေတြ႔လုိက္ရျပီး
ဘုန္းၾကီးအားလုံးဒီလုိပဲ ေနမွာပဲ ဆုိတဲ့ အသိစိတ္၀င္သြားျပီး သံဃာကို
အထင္ေသးအျမင္ေသးစိတ္၀င္ျပီး
အျပစ္ၾကီးတစ္ခု ေရာက္သြားႏုိင္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ပုဂၢိဳလ္ (Individual)
ႏွင့္ သံဃာ (The Order) ကုိ ကြဲကြဲျပားျပား သိေစလုိသည္အတြက္ဒီပုိ႔စ္
ျဖစ္ေပၚလာသည္။
*စုန္းျပဴးေလးေတြ*
“ဆြမ္းဆန္ထဲၾကြက္ေခ်းေရာ” “ငါးခုံးမတစ္ေကာင္ေၾကာင့္ တစ္ေလွလုံးပုတ္”ဆုိတဲ့ စကားပုံမ်ားလုိ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ စုန္းျပဴးေလးေတြ၊ ၾကြက္ေခ်းေလးေတြ ပါတတ္သည္။ လူ ငါးေယာက္သာ ရွိတဲ့ မိသားစုတစ္စုထဲသည္ပင္ စုန္းျပဴးေလးေတြ ပါတတ္သည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္လည္း သာမန္ပုထုဇဥ္ေတြမ်ားသာ ျဖစ္သည္၊ ထုိရဟန္းေတာ္ ေထာင္နဲ႔ ခ်ီ ရွိတဲ့ ေက်ာင္းတုိက္တစ္တုိက္မွာ စုန္းျပဴးေတြ၊ ၾကြက္ေခ်းေတြ ပါႏိုင္သည္ကား အဆန္းမဟုတ္ေတာ့ေပ။ ဒါကုိ နားလည္ထားဖုိ႔လုိသည္၊ ထိလြယ္ ရွလြယ္ျဖစ္တတ္ေသာ ဘာသာေရးႏုနယ္သူမ်ားအတြက္ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးပါး အျမင္မေတာ္သည္ကို ေတြ႕လွ်င္ ေယာနိေသာ မနသိကာ (သင့္ေသာႏွလုံး)ထားတတ္ဖုိ႔လ ုိသည္။
ယေန႔ေခတ္မွာ ေခတ္ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ေခတ္လူငယ္မ်ားနဲ႔ ရင္ေဘာင္တန္းကာ ေခတ္မွီေသာ စက္မႈကိရိယာမ်ားကို အမွီလုိက္ကာ အသုံးျပဳေနၾကသည္၊ တယ္လီဖုန္း၊ ကြန္ျပဴတာ၊ အုိင္ပက္၊ အုိင္ဖုန္း၊ အင္တာနက္ စသည္အားျဖင့္ အသုံးျပဳေနၾကသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိပစၥည္းမ်ားသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားသာ မဟုတ္ လူ၀တ္ေၾကာင္ လူငယ္ေတြပါ သုံးတတ္လွ်င္ အက်ိဳးမ်ားမည္၊ မသုံးတတ္လွ်င္ေတာ့ အႏၱရာယ္မ်ားမည္၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က ကေလးမေလးတစ္ေယာက္က ရဟန္းေတာ္မ်ား အင္တာနက္ သုံးေကာင္းပါသလားဆုိတဲ့ ေမးခြန္းအေပၚ “ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ အင္တာနက္”ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္တစ္ခုေရးသားခဲ့ဖူးသည္ ။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အင္တာနက္ေတြ စျပီး အသုံးမ်ားလာေတာ့ အင္တာနက္ဆုိင္ေတြမွာ ရဟန္းေတြ ေတြ႔ျမင္ေနရတာကို တအ့ံတၾသျဖစ္သူေတြရွိသလုိ၊ ရဟန္းေတြ အင္တာနက္ သုံးေကာင္းပါသလားဆုိတဲ့ သံသယရွိသူေတြ ရွိၾကသည္၊ ဒါ့အျပင္အျမင္မေတာ္ဘူးလုိ႔ ထင္သူေတြလဲ ရွိမည္။ ကေလးမေလးတစ္ေယာက္က သူမ၏ ေဖ့ဘုတ္မွာ ေရးထားသည့္စာတစ္ပုဒ္“ဟူးးးး းးးးးအင္တာနက္သုံးခ်င္လုိ႔
မနက္ေစာေစာ အိပ္ယာက ထလာတယ္၊ အင္တာနက္ဆုိင္ေရာက္ေတာ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းထဲကုိ
ေရာက္ေနရသလုိပဲ”ဟု စိတ္မသက္မသာ ေလသံနဲ႔ ျငီးထြားေနသည္။
ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းနားမွာရွိေ သာ
အင္တာနက္ဆုိင္မ်ားသည္ အင္တာနက္ အသုံးျပဳေသာ ရဟန္းေတာ္မ်ားကို
အမွီျပဳၾကသည္အတြက္ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းအနားက အင္တာနက္ဆုိင္မ်ားကို
သြားလွ်င္ေတာ့ ထုိကဲ့သုိ႔အျဖစ္မ်ိဳး ၾကံဳရမည္ျဖစ္သည္။ ေခတ္အျမင္အရ အဆန္းကား
မဟုတ္ပါ၊ စာေရးသူ၏ “ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ အင္တာနက္” ပုိ႔စ္ကိုဖတ္လွ်င္
ရဟန္းေတာ္မ်ားအတြက္ အင္တာနက္သည္ ဘယ္အတုိင္းအတာအထိ အေရးပါသလို၊
ဘယ္အတုိင္းအတာအထိ ဆုိးက်ိဳးေပးသနည္းဆုိတာပါ သိရမွာ ျဖစ္သည္။
ေခတ္ကာလအရေပၚလာသည့္အေလွ်ာက္
ရဟန္းေတာ္မ်ားလဲ အသုံးျပဳလာၾကသည့္အခါ တခ်ိဳ႕ပုဂၢိဳလ္မ်ား
အျမင္မေတာ္ဟုထင္မွားျပီး သံဃာကို အၾကည္ညိဳမပ်က္ေစလိုပါ။ ရဟန္းေတာ္ေတြဟာ
ေခတ္နဲ႔အညီ ပညာရပ္ေတြလဲ သင္ယူလာၾကသည့္အတြက္ လူ၀တ္ေၾကာင္ေတြနဲ႔
ပုိနီးစပ္လာသည္၊ ေရွးတုန္းကလုိ စာသင္တုိက္ထဲမွာပဲေအာင္းျပီ း
ဘုရားေဟာ ပိဋကတ္ေတြကိုသာ သင္ၾကသည္ မဟုတ္ေတာ့ပဲ အျပင္ထြက္ျပီး
ေခတ္ပညာေတြသင္လာၾကေတာ့ အျမင္မေတာ္တာေတြ ျမင္ေတြ႔ႏိုင္သည္။ ထုိအခါ ေယာနိေသာ
မနသိကာရ (အေကာင္းအျမင္)နဲ႔ျမင္သင့္သ ည္။ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးဦးေၾကာင့္ ဘုရားသားေတာ္ သံဃာကို အထင္လြဲ အျမင္လြဲမႈေတြအထိ မျဖစ္သင့္ေပ။
*ေကာင္းကင္ၾကီးႏွင့္တူေသာ သံဃာ*
သံဃာဆုိတာဘုရားလက္ထက္က အရွင္သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္ေမာဂၢလာန္ တုိ႔ ဦးေဆာင္ခဲ့ေသာ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္း၊ ျမတ္စြာဘုရားမရွိသည့္ေနာက္ပ ုိင္း
အရွင္မဟာကႆပ၊ အရွင္အာနႏၵာတုိ႔ ဆက္ျပီး ဦးေဆာင္ခဲ့ေသာ ယေန႔အထိ
သံဃာ့အဖြဲ႔အစည္းကို ရည္ရြယ္သည္။ ရဟန္းတစ္ပါးပါး သုိ႔မဟုတ္ ပုဂၢိဳလ္
တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကုိရည္ရြယ္သည္ မဟုတ္။
သံဃာဆုိတာ ေကာင္းကင္ၾကီးနဲ႔တူသည္၊ ေကာင္းကင္ၾကီးကို လက္နဲ႕ ေ၀ွ႕ယမ္းၾကည့္ေသာအခါ ဘာကိုမွ မထိမခုိက္၊ မတုိက္မိဘဲ လႈပ္ခါ ယမ္းႏုိင္သည္။ သံဃာသည္လည္း ပုဂၢိဳလ္ မရွိသျဖင့္ အလြန္ၾကီးက်ယ္ က်ယ္ျပန္႔သည္ျဖစ္ရာကား မထိခုိက္ႏုိင္။ ပုဂၢိဳလ္၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းကို ျမင္ၾကည့္လွ်င္၊ မုန္းစရာ ျဖစ္လွ်င္ျဖစ္မည္၊ ခ်စ္စရာ ျဖစ္လွ်င္ ျဖစ္မည္။ မုန္းစရာ ျဖစ္ေသာအခါ ေဒါသ ၀င္လာမည္၊ ခ်စ္စရာ ၾကိဳက္စရာဟုျမင္လာလွ်င္ သံေယာဇဥ္၊ တြယ္တာမႈေတြ ပုဂၢဳိလ္စြဲေတြ ၀င္လာမည္။ ပုဂၢိဳလ္ကို ခင္မင္ျပီးငါ့ဘုန္းၾကီး၊ သူ႔ဘုန္းၾကီးဟု ျဖစ္တတ္သည္၊ ထုိအစြဲကေန ကုလမစၦရိယစိတ္ေတြ၊ ဣႆာစိတ္ေတြ ဆက္တုိက္ ၀င္လာဦးမည္။
သံဃာႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အကုသိုလ္ျဖစ္လွ်င္ေတာင္ ၾကီးေလးေသာအျပစ္ (ဂရုကံ) ျဖစ္သည္၊ ဥပမာ သံဃာ အသင္းခြဲတဲ့ အလုပ္မ်ိဳး လုပ္မည့္ရင္ အေဖကုိသတ္၊ အေမကိုသတ္ျခင္းႏွင့္ အလားတူ အျပစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ျဖစ္ေသာအျပစ္မ်ိဳးကား အျပစ္ၾကီး မဆုိလွ၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈပုိင္းဆုိင္ ရာမွာေတာ့
ဘုရားကို လွဴတာထက္သံဃာကို လွဴတာက ပုိျပီး အက်ိဳးမ်ားသည္။ တခါက
မိေဒြးေတာ္ေဂါတမီသည္ ကုိယ္တုိင္ ခ်ဳပ္ဆုိးထားေသာသကၤန္းကို
ဘုရားရွင္အားလွဴေသာအခါ ဘုရားရွင္က ေက်းဇူးမ်ားေသာ မိေထြးေတာ္အား
သံဃာကိုလွဴေစသည္၊ သံဃာအား လွဴရင္ ငါ့ဘုရားအား လွဴတာထက္ ပုိအက်ိဳးမ်ားမည္။
ဘုရားရွင္အား ရည္စူးထားလွ်င္ငါ့အမ်ိဳး၊ ငါ့ဘုရား ဆုိတဲ့ အစြဲ၊ သံေယာဇဥ္
အစြန္းတဖက္ ၀င္လာမည္။ ကုိယ္မၾကည္ညိဳေသာပုဂၢိဳလ္ကိ ု လွဴလွ်င္ကား ေဒါသ အစြန္းတစ္ဖတ္သုိ႔ ေရာက္သြားမည္။ သံဃာအား ရည္စူးလွ်င္ကားထုိအစြန္းႏွစ ္ဖက္္မွ လြတ္သြားေတာ့သည္။
*ပင္လယ္ၾကီးနဲ႔တူေသာ သံဃာ*
သံဃာသည္ ပင္လယ္ၾကီးနဲ႔လည္ တူသည္ဟု ဆုိထားေသးသည္၊ သံဃာကိုရည္မွန္းျပီး အလွဴဒါနျပဳလွ်င္ ပင္လယ္ၾကီးေလာက္ အက်ိဳးရသည္။ ပင္လယ္ၾကီးထဲက ေရေတြကိုေရပုံးေတြနဲ႔ တစ္ပုံး ႏွစ္ပုံးစသည္ျဖင့္ ခပ္္ျပီး ေရတြက္လုိ႔ မရသလုိ၊ သံဃိကဒါနသည္လည္း အေရအတြက္ေရာ အရည္အခ်င္းပါ ႏႈိင္းယွဥ္လုိ႔ မရေအာင္ ၾကီးမားလွသည္။ စာေရးသူ ေတာင္ျမိဳ႕မဟာဂႏၶာရုံမွာ ေနစဥ္က ေက်ာင္းတုိက္မွာ သံဃာ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ ဆြမ္းလာ ေလာင္းလွဴေသာ အလွဴရွင္မ်ားကို ဆြမ္းမေလာင္းမီမွာ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ား ေန႔စဥ္ မိန္႔သည့္ စကားတစ္ခြန္းရွိသည္၊ “သံဃႆ ေဒမ နိဗၺာနႆ ပစၥေယာ ေဟာတု” ပင္ျဖစ္သည္။ စိတ္ထဲကေန ဆုိ၍ ဆြမ္းေလာင္းခုိင္းသည္။ က်မ္းအျပဳအေက်ာ္ဆရာေတာ္ၾကီး လက္ထက္ကထဲက ထုိအစဥ္အလာသည္ ယေန႔အထိ သက္၀င္ေနဆဲျဖစ္သည္။
စာေရးသူတုိ႔ေက်ာင္းမွာ မနက္တုိင္း ၾသ၀ါဒ (နံနက္ခင္းၾသ၀ါဒ)ဆုိတာ ရွိသည္၊ ထုိၾသ၀ါဒတြင္ ေက်ာင္းတုိက္အတြင္းရွိ သံဃာမ်ားသာမက ေက်ာင္းတုိက္အနီးအနားရွိ ရပ္ကြက္ထဲက ဒကာ ဒကာမေတြပါ လာနာယူၾကသည္။ ထုိအထဲတြင္ ေက်ာင္းဒကာၾကီး ဦးျမညႊန္႔လဲပါသည္၊ သံဃာ အားလုံးက သူ႔ကို သိၾကသည္။ ထုိေက်ာင္းဒကာသည္ ဆရာေတာ္ၾကီး လက္ထက္ကထဲက မနက္ခင္းတုိင္းၾသ၀ါဒ လာနာေလ့ရွိသည္၊ ၾသ၀ါဒအျပီး သံဃာ ၁၃၀၀ ေလာက္ ေန႔စဥ္ ဆြမ္းခံၾကြရာ သူ႔အိမ္က ေက်ာင္းအေပါက္မွာျဖစ္သျဖင့္
သံဃာ အားလုံးနီးပါး ေလာင္းရသည္၊ ေန႔စဥ္ ဆန္တစ္တင္းေလာက္ ေလာင္းရသတဲ့၊
အမ်ားစုကေတာ့ရြာဘုရား ရြာသား မရုိေသ၊ ရြာႏြားျမက္ ရြာႏြားမစား ဆုိတာလုိ
ေက်ာင္းနားမွာ ေနသူမ်ားကေက်ာင္းက ဘုန္းၾကီးမ်ားကို ၾကည္ညိဳခဲ၏၊ ဒါေပမဲ့
ထုိဒကာၾကီးက သံဃာကို ၾကည္ညိဳတတ္သျဖင့္ ဘယ္ရဟန္း ဘယ္လုိေနေန
ၾကည္ညိဳတတ္ေနသည္။ ရဟန္းဆုိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ကို မၾကည့္၊ သံဃာကိုပဲ
ၾကည့္တတ္သူဟုဆုိရမည္။ ေက်ာင္းအနီးအနားမွာ ဆုိေတာ့ ေက်ာင္းတုိက္ထဲက
ကုိရင္ေတြ ဦးဇင္းငယ္ေတြ အိမ္ေရွ႕ကေနျဖတ္သြား ျဖတ္လာ သြားတတ္ၾကသည္၊
သကၤန္းမရုံ၊ လူငယ္သဘာ၀ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ သြားတတ္ၾကသည္၊ တခ်ိဳ႕ဆုိ အိမ္ေရွ႕ကေန
သီခ်င္းေတာင္ ေအာ္ဆုိသြားေသးသည္၊ အၾကည္ညိဳမပ်က္ ေက်ာင္းတုိက္ကတစ္တုိက္လုံး
သံေခ်ာင္းေခါက္ျပီး သံဃာစစ္တုိင္း ျမိဳ႕ထဲ ရပ္ထဲ အသီးအသီး
ေရာက္ေနၾကေသာကုိရင္ေတြ ဦးဇင္းေတြ တ၀ုန္း၀ုန္းနဲ႔ အိမ္ေရွ႕ကေန ျဖတ္ျပီး
ေျပးတတ္ၾကသည္၊ ထုိအခါ အၾကည္အညိဳမပ်က္တဲ့အျပင္ အိမ္ေရွ႕ထြက္ျပီး
လက္အုပ္ကေလးခ်ီကာ အရွင္ဘုရားမ်ား မွီေအာင္ ေျပးေတာ္မူၾကပါဘုရားဟုေလွ်ာ က္တတ္ေသးသည္။
စာေရးသူလဲထုိျဖစ္စဥ္ကို ၾကည့္ျပီး ဘုရားလက္ထက္က ေက်ာင္းဒကာ ဦးအနာထပိဏ္တုိ႔ ေက်ာင္းအမ ေဒၚ၀ိသာခါတုိ႔ကို သတိရမိလုိက္သည္။ ထုိေက်ာင္းဒကာ ေက်ာင္းအမမ်ားသည္၊ ေသာတာပန္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ ရဟန္းသံဃာမ်ားကို ၾကည္ညိဳတတ္သလုိ ပုဂၢိလ္တစ္ပါးခ်င္းအားျဖင့္ လဲ
သံေယာဇဥ္ရွိၾကသည္။ ဘုရားရွင္၏ အလုပ္အေၾကြးအရွင္အာနႏၵာကို သိပ္ခ်စ္ၾကသည္။
ယေန႔ေခတ္ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ား၏ အလုပ္အေၾကြးမ်ားကို ေက်ာင္းဒကာေက်ာင္းအမမ်ားက
ခ်စ္ၾကသလုိပင္ ျဖစ္မည္။ ျမတ္ဗုဒၶလက္ထက္ေတာ္ကထဲက သံဃာထဲတြင္ စုန္းျပဴးေလးေတြ
ရွိတတ္သည္၊ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ စုန္းျပဴးေလးေတြကို ေက်ာင္းဒကာအနာထပိဏ္တုိ႔
ေက်ာင္းအမ ေဒၚ၀ိသာခါတုိ႔ ေကာင္းေကာင္း သိၾကသည္။ သံဃာကို ၾကည္ညိဳတတ္သျဖင့္
တစ္ဦးတစ္ေယာက္ မေကာင္းတာကို ျမင္ျပီး သံဃာကို အၾကည္အညိဳမျပတ္ခဲ့ၾက။ သံဃာ၏
ေလးနက္ေသာအဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိခ ်က္ကို ေကာင္းေကာင္း သိထားသူမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
ပင္လယ္နဲ႔တူတဲ့ သံဃာသည္ အလြန္သန္႔ရွင္းသည္၊ ျဖဴစင္သည္။ အညစ္အေၾကးမရွိ၊ အပုပ္အနံ႔ မရွိ၊ ပင္လယ္ထဲတြင္ အပုပ္အေကာင္မ်ား က်ေရာက္ေသာ္ ပင္လယ္၏ လႈိင္းမ်ား ရုိက္ခက္ျပီး ကမ္းေပၚေရာက္ေအာင္ ပုိ႔ေလ့ရွိသည္။ ပင္ထဲတြင္ ဘာအပုပ္အေကာင္မွ မထား၊ ဒါသည္ပင္ ပင္လယ္ၾကီး၏ အံဖြယ္ရွစ္ျဖာထဲက တစ္ခု အပါ၀င္ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ သံဃာ့အဖြဲအစည္းထဲမွာလဲ အပုပ္အေကာင္မ်ား မရွိ၊ အပုပ္ေကာင္မ်ား က်ေရာက္လာလွ်င္လဲ အျပင္ေရာက္ေအာင္ ထုတ္ပစ္ေလ့ရွိသည္။ တစ္ခါက သံဃာမ်ားစုစည္းေနခ်ိန္ ျမတ္စြာဘုရား ပါတိေမာက္ျပမည့္ကိုေစာင့္ေန ၾကေသာ
သံဃာေတာ္မ်ားက “သံဃာ ပရိသတ္ စုံလင္ေနပါလွ်က္၊ ျမတ္ဗုဒၶ ဘာ့ေၾကာင့္
ျငိမ္ေနသနည္း”သံဃာမ်ားက သံဃာေတြ စုံလင္ေၾကာင္း ေလွ်ာက္ေသာ္လည္း
ျငိမ္ျမဲျငိမ္ေနသည္။ ေနာက္တစ္ၾကိမ္ေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶက သံဃာတြင္ အပုပ္အနံ႔ရွိသူ
ရွိေနျပီ၊ သံဃာတြင္ မစင္ၾကယ္သူ ရွိေနျပီဟု မိန္႔မွမစင္ၾကယ္သူ
အပုပ္္အနံ႔ရွိသူ သံဃာထဲက ထြက္သြားဖုိ႔ အရွင္ေမာဂၢလာန္ ၃ ၾကိမ္တုိင္တုိင္
မိန္႔ေသာ္လည္း ထြက္မသြားေသာ အခါ၊ အရွင္ေမာဂၢလာန္သည္ အဘိဥာဥ္ျဖင့္
မစင္ၾကယ္သူ အပုပ္အနံ႔ရွိသူကိုရွာျပီး လက္ေမာင္းကို စြဲျပီး ေခၚထုတ္ရတဲ့အထိ
ျဖစ္ခဲ့ဖူးသည္။ သံဃာတြင္ အညစ္ေၾကးမတင္သန္႔ရွင္း ျဖဴစင္ေနျခင္းသည္လည္း
သာသနာေတာ္ၾကီး၏ အံ့ဖြယ္ ရွစ္ျဖာမွ တစ္ခုအပါ၀င္ ျဖစ္သည္။
*သာသနာေတာ္မွ အလုိေလ်ာက္ထြက္သြားသူမ်ား*
သာသနာအေပၚ၊ရတနာသုံးပါးအေပၚ သဒၶါအား နဲသြားေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶအဆုံးအမေတြအေပၚ လုိက္နာ က်င့္သုံးမႈ ၀ီရိယနဲသြားမည္၊ သူေတာ္ေကာင္း အလုပ္ေတြကို လုပ္ခ်င္စိတ္ ဆႏၵ ၀ီရိယ နဲသြားတာနဲ႔အမွ် မေကာင္းမႈလုပ္ခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚလာမည္၊ မေကာင္းမႈ လုပ္ရမွာကို မရွက္ေတာ့၊ မေၾကာက္ေတာ့သျဖင့္ ထုိမေကာင္းမႈေတြကိုလုပ္ျဖစ္ သြားမည္၊
ထုိကဲ့သုိ႔ သဒၶါအားနဲျခင္း၊ ၀ီရိယ ေလွ်ာ့သြားျခင္း၊ မေကာင္းမူ႔ကိုမရွက္
မေၾကာက္ျခင္းတုိ႔သည္ ပညာ၊ အသိပညာ ဗဟုသုတ အားနဲလြန္းေသာ ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ထုိကဲ့သုိ႔မေကာင္းမႈေတြ အေပၚ ေပ်ာ္ေမြ႔သြားေသာ သူသည္ သူေတာ္ေကာင္းမ်ား
အသုိင္းအ၀ုိင္းတြင္ မေနတတ္ေတာ့၊မေနႏုိင္ဘဲ အလုိအေလွ်ာက္
အျပင္ေရာက္သြားေတာ့သည္။ (စ၀နသုတ္၊ အဂၤုတၱရနိကာယ္)။
စာေရးသူငယ္စဥ္က ေတာင္ျမိဳ႕၊ မဟာဂႏၶာရုံေက်ာင္းတုိက္ရဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေလးကို ေဖာက္သည္ခ်မည္။ ကုိယ္ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ အေတြ႔ၾကံဳတုိင္းသည္ ကုိယ့္အတြက္ မေမ့စရာ၊ အမွတ္ရစရာ အျဖစ္ရွိေနသည္။ ထုိအေတြ႔ၾကံဳေလးေတြကိုေတြးမ ိတုိင္း
ပုိငယ္သြားသလုိ ခံစားမိသည္၊ ၾကည္ႏူးမိသည္၊ စိတ္ေကာင္းေတြ ႏႈိးထလာသည္။
ထိုတုိက္ထဲမွာ ေနစဥ္က ေက်ာင္းတုိက္ရဲ့ ေသနာသန၀တ္ေတြကို ဘယ္သူမွ
မတုိက္တြန္းဘဲ ကုိယ့္သဒၶါတရားျဖင့္ လုပ္ၾကသည္၊ ျဖည့္က်င့္ၾကသည္။ မနက္
အိပ္ယာထ တခ်ိဳ႕လဲ ေမတၱာဘာ၀နာပြားၾက၊ တခ်ိဳ႕လဲ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း
ပရိတ္တရားမ်ားရြတ္ပြားၾက၊ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ တံမ်က္စီးလွဲျခင္း၊ ေသာက္ေရးအုိး
ေရျဖည့္ျခင္းစတဲ့ ေသနာသန၀တ္ေတြ ျပဳၾကသည္၊ မနက္စာ အရုဏ္ဆြမ္းဘုန္းေပးျပီး
ၾသ၀ါဒတရား နာၾကသည္၊ ၾသ၀ါဒ ျပီးတာနဲ႔ ကုိယ့္အသိစိတ္နဲ႔ ဦးသူေတာ္၊ ကုိရင္၊
ရဟန္းေတာ္အသီးအသီးတုိ႔က ကုိယ့္ပတ္၀န္းက်င္မွာ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္ၾကသည္၊
ေသာက္ေရးအုိး ေရျဖည့္သူကျဖည့္ၾကသျဖင့္ မနက္ပုိင္း သဒၶါအားေၾကာင့္
တက္တက္ၾကြၾကြနဲ႔ သူေတာ္ေကာင္း အလုပ္ လုပ္ၾကသည္၊ ညေနပုိင္း စာ၀ါအခ်ိန္
သိမ္းခ်ိန္မွာ တစ္ၾကိမ္ ေက်ာင္းတုိက္၏ ေသနာသန၀တ္ကုိ ျဖည့္ၾကျပန္သည္။
သဒၶါတရားရွိသူမ်ားက ကုိယ့္စိတ္နဲ႔ကုိ ေသနာသန၀တ္ကိုျဖည့္က်င့္ေနၾက ေပမဲ့
သဒၶါနဲသူ၊ မရွိသူမ်ားကေတာ့သူမ်ား လုပ္ေနတာကို ေဘးကေန မိန္႔မိန္႔ၾကီး
ထုိင္ၾကည့္ေနတတ္ၾကသည္၊ ကုိယ့္ထက္ အသက္ၾကီး၀ါၾကီး ပညာၾကီးသူမ်ားက
တံမ်က္စီးလွဲေနတဲ့ အခ်ိန္ အနားမွာ သဒၶါတရားနဲသူက အလုိက္မသိ ေနတတ္သည္။ထုိ
ပုဂၢိဳလ္မ်ားက သူေတာ္ေကာင္း အလုပ္ကို မေပ်ာ္၊ သူေပ်ာ္ေနတာက သာသနာနဲ႔
မစပ္တဲ့ အလုပ္၊ရဟန္းတုိ႔ မလုပ္အပ္တဲ့ အလုပ္ျဖစ္ေနသည္။ သူလဲ သိပ္မၾကာပါဘူး၊
လူထြက္ရင္ ထြက္၊ လူမထြက္ရင္လဲထုိအသုိင္း၀ုိင ္းမွာ ျငီးေငြ႔လာသျဖင့္ အလုိလုိနဲ႔ အျပင္ေရာက္သြားေတာ့သည္။
သဒၶါတရားသည္ သူေတာ္ေကာင္းအလုပ္ လုပ္ရန္ ႏႈိးေဆာ္ေပးႏုိင္စြမ္းရွိသလ ုိသဒၶါဇာေတာ
ဥပသကၤမိ (စကၤ ီသုတ္) အရ သဒၶါတရားသည္ ဆရာသမားကို ခ်ဥ္းကပ္ေစျပီး၊ ထုိမွ
ဆင့္ကဲဆင့္ကဲသစၥာတရားကို သိစြမ္းႏုိင္သည္အထိ အေရာက္ပုိ႔သည္။ သဒၶါတရား လုံး၀
မရွိလွ်င္ေတာ့ ဆန္႔က်င္ဘက္အလုပ္ေတြကို လုပ္ဖုိ႔ အေျခအေန ေရာက္သည္၊ ထိုမွ
ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ အပါယ္ေလးပါးထဲသုိ႔ ဆြဲခ်သည္အထိျဖစ္သြားေတာ့သည္ ။ သဒၶါတရားမရွိလွ်င္ေတာ့ ကုိယ့္သႏၱာန္ သူေတာ္ေကာင္းတရား (သာသနာ) ကြယ္ျပီဟူ၍မွတ္ရေတာ့မည္။
*ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ကုိရယူျခင္းႏွင့္သံဃာ*
ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ကုိ ခံယူျခင္းသည္ ရတနာသုံးပါးကို လက္ခံယုံၾကည္ ကုိးကြယ္ျခင္း ျဖစ္သည့္အျပင္ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ား ေစာင့္ထိမ္းသင့္သည့္ ဥပေဒ (ေခၚ)ငါးပါးသီလကုိ ခံယူျခင္းတုိ႔ျဖစ္သည္။ ထုိ ရတနာသုံးပါးတြင္ “သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ” သံဃာကိုကုိးကြယ္ အားထားရာဟူ၍ အသက္ထက္ဆုံး ဆည္းကပ္ပါ၏ ဟူသည္ ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို ဆည္းကပ္ သည္ကို မဆုိလုိ။ ေကာင္းကင္ၾကီးႏွင့္တူေသာ၊ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္း ဟူေသာ အစြန္းႏွစ္ဖက္မွ လြတ္ေသာဘုရားရွင္၏ သားေတာ္မ်ား အဖြဲ႔အစည္းၾကီး တစ္ခုလုံးကို ဆုိလုိသည္။ သုပၸဋိပၸႏၷ၊ ဥဇုပၸဋိပၸႏၷအစျဖာသည့္ ကုိးျဖာေသာ ဂုဏ္ေတာ္ေတြႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ သံဃာကို ဆုိလုိသည္။ ထုိဂုဏ္မ်ားအျပင္ယေန႔ ကုသုိလ္ အကုသုိလ္၊ ေကာင္း၏ မေကာင္း၏၊ အျပစ္ရွိ မရွိ၊ ကံ ကံ၏အက်ိဳး၊ အမိအဖ၊ အစ္ကုိ္အစ္မေက်းဇူးတရားေတြက ုိ
သိရျခင္း၊ ျမတ္ဗုဒၶတရားေတာ္ေတြကို ယေန႔အထိႏွစ္မ်ားစြာ လက္ဆင့္ကမ္းလာျခင္း
စတဲ့ ဂုဏ္ေတြကို အေလးအထားျပီး ယုံၾကည္ ကုိးကြယ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိဂုဏ္ေတြသည္
သံဃာမွာ ရွိသည္။ သံဃာသည္ လယ္ယာေျမေကာင္းႏွင့္လည္း တူသည္ (ပုညေခတၱံ
အႏုတၱရံ)၊ ထုိလယ္ေျမေကာင္းတြင္ စုိက္ပ်ိဳးခြင့္ရရွိေသာသူတု ိ႔မွာ မ်ားစြားအက်ိဳးမ်ား ရရွိၾကသည္။ သံဃာသည္ ထုိကဲ့သုိ႔လယ္ယာေျမေကာင္း ျဖစ္ေအာင္က်င့္ေဆာင္ေနျခင္း ကို ေလာကစီးပြား ပရဟိတအတြက္ အားထုတ္ေနသူ အစစ္မ်ားျဖစ္ၾကသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ေသာဂုဏ္ေက်းဇူးမ် ားကို စိတ္တြင္သြင္း၍ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ ျဖစ္လာရသည္။
*နိဂုံး*
ထုိ႔ေၾကာင့္သံဃာ၊ သာသနာက အလြန္သန္႔ရွင္းပါတယ္၊ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကုိ မၾကည့္ဘဲ သံဃာ၊ သာသနာကိုပဲၾကည့္ျပီး ၾကည္ညိဳတတ္ပါေစ။ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ တြင္ ေလးနက္ေသာ အဓိပၸါယ္ မ်ားစြာ ပါရွိသည္ကိုသတိျပဳသင့္သည္၊ ဘိကၡဳံ-သမဏံ-ပုဂၢလံ သရဏံ ဂစၦာမိ စတဲ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ကုိးကြယ္သည္ႏွင့္မတူဟု မွတ္ထားသည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ဓမၼသည္ပင္ သာသနာ၊ ျမတ္ဗုဒၶသားေတာ္ သံဃာသည္ပင္ သာသနာျဖစ္သည္အတြက္သာသနာႏွင့ ္ သံဃာကို ၾကည္ညိဳတတ္ၾကပါေစသတည္းးးး။
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
.. www.MyanmarExpress.net
*စာမိတ္ဆက္*
ဒီပုိ႔စ္ကဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ပါမက တျခားဘာသာ၀င္ေတြ အတြက္ပါ မ်ားစြာ အေထာက္ကူ ျပဳပါလိမ့္မည္။ သံဃာကို ၾကည္ညိဳတတ္ေစလုိပါသည္၊ သံဃာဆုိတဲ့အဓိပၸါယ္ကိုလည္း နားလည္ေစလုိသည္။ “ငါးခုံးမတစ္ေကာင္ေၾကာင့္ တစ္ေလွလုံးပုတ္” ဆုိတာလုိ တစ္ပါးတစ္ေလ မေလွ်ာ္မကန္တာေလးကို ျမင္ျပီး တစ္သာသနာလုံး၊ တစ္သံဃာလုံးကို အထင္ေသး အျမင္ေသးျပီး အကုသုိလ္ မျဖစ္ေစလုိပါ။ သံဃာကို ေစာ္ကားမိရင္အျပစ္ အလြန္ၾကီးမားသလုိ သံဃာကို အက်ိဳးေက်းဇူးျပဳရင္လဲ အလြန္အက်ိဳးမ်ားသည္။ တခ်ိဳ႕အြန္လုိင္းအေပၚမွာ ကေလးမေလးေတြ စာေရးသူကို ေမးေလ့ရွိတယ္၊ ဘယ္ ဦးဇင္းကေတာ့ ဘယ္လုိ၊ ဘယ္ဘုန္းၾကီးကေတာ့ ဘယ္ညာ၊ ဘယ္သူကေတာ့ ရဟန္းျဖစ္ျပီး ဘယ္လုိေနတာ၊ စသည္ျဖင့္ အျမင္မၾကည္တဲ့သေဘာနဲ႕ေျပာျပ
*စုန္းျပဴးေလးေတြ*
“ဆြမ္းဆန္ထဲၾကြက္ေခ်းေရာ” “ငါးခုံးမတစ္ေကာင္ေၾကာင့္ တစ္ေလွလုံးပုတ္”ဆုိတဲ့ စကားပုံမ်ားလုိ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခုမွာ စုန္းျပဴးေလးေတြ၊ ၾကြက္ေခ်းေလးေတြ ပါတတ္သည္။ လူ ငါးေယာက္သာ ရွိတဲ့ မိသားစုတစ္စုထဲသည္ပင္ စုန္းျပဴးေလးေတြ ပါတတ္သည္။ ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္လည္း သာမန္ပုထုဇဥ္ေတြမ်ားသာ ျဖစ္သည္၊ ထုိရဟန္းေတာ္ ေထာင္နဲ႔ ခ်ီ ရွိတဲ့ ေက်ာင္းတုိက္တစ္တုိက္မွာ စုန္းျပဴးေတြ၊ ၾကြက္ေခ်းေတြ ပါႏိုင္သည္ကား အဆန္းမဟုတ္ေတာ့ေပ။ ဒါကုိ နားလည္ထားဖုိ႔လုိသည္၊ ထိလြယ္ ရွလြယ္ျဖစ္တတ္ေသာ ဘာသာေရးႏုနယ္သူမ်ားအတြက္ ရဟန္းေတာ္ တစ္ပါးပါး အျမင္မေတာ္သည္ကို ေတြ႕လွ်င္ ေယာနိေသာ မနသိကာ (သင့္ေသာႏွလုံး)ထားတတ္ဖုိ႔လ
ယေန႔ေခတ္မွာ ေခတ္ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ေခတ္လူငယ္မ်ားနဲ႔ ရင္ေဘာင္တန္းကာ ေခတ္မွီေသာ စက္မႈကိရိယာမ်ားကို အမွီလုိက္ကာ အသုံးျပဳေနၾကသည္၊ တယ္လီဖုန္း၊ ကြန္ျပဴတာ၊ အုိင္ပက္၊ အုိင္ဖုန္း၊ အင္တာနက္ စသည္အားျဖင့္ အသုံးျပဳေနၾကသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိပစၥည္းမ်ားသည္ ရဟန္းေတာ္မ်ားသာ မဟုတ္ လူ၀တ္ေၾကာင္ လူငယ္ေတြပါ သုံးတတ္လွ်င္ အက်ိဳးမ်ားမည္၊ မသုံးတတ္လွ်င္ေတာ့ အႏၱရာယ္မ်ားမည္၊ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္က ကေလးမေလးတစ္ေယာက္က ရဟန္းေတာ္မ်ား အင္တာနက္ သုံးေကာင္းပါသလားဆုိတဲ့ ေမးခြန္းအေပၚ “ရဟန္းေတာ္ႏွင့္ အင္တာနက္”ဆုိတဲ့ ပုိ႔စ္တစ္ခုေရးသားခဲ့ဖူးသည္
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အင္တာနက္ေတြ စျပီး အသုံးမ်ားလာေတာ့ အင္တာနက္ဆုိင္ေတြမွာ ရဟန္းေတြ ေတြ႔ျမင္ေနရတာကို တအ့ံတၾသျဖစ္သူေတြရွိသလုိ၊ ရဟန္းေတြ အင္တာနက္ သုံးေကာင္းပါသလားဆုိတဲ့ သံသယရွိသူေတြ ရွိၾကသည္၊ ဒါ့အျပင္အျမင္မေတာ္ဘူးလုိ႔ ထင္သူေတြလဲ ရွိမည္။ ကေလးမေလးတစ္ေယာက္က သူမ၏ ေဖ့ဘုတ္မွာ ေရးထားသည့္စာတစ္ပုဒ္“ဟူးးးး
ေခတ္ကာလအရေပၚလာသည့္အေလွ်ာက္
ဗုဒၶဘာသာဘုန္းႀကီးမ်ားသည္ သဃၤန္းရံုထားေသာ ဘီလူးမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း စြယ္စံုရ
အနုပညာရွင္ ကိုသူရ (ေခၚ) ကိုဇာဂနာ ႏွင့္ ABSDF မွ ကိုထိန္လင္းတို႔
ဦးေဆာင္ကာ သရုပ္ျပပြဲတစ္ခု ျပဳလုပ္စဥ္က ဓာတ္ပံုမ်ား
သံဃာဆုိတာဘုရားလက္ထက္က အရွင္သာရိပုတၱရာ၊ အရွင္ေမာဂၢလာန္ တုိ႔ ဦးေဆာင္ခဲ့ေသာ သံဃာ့အဖြဲ႕အစည္း၊ ျမတ္စြာဘုရားမရွိသည့္ေနာက္ပ
သံဃာဆုိတာ ေကာင္းကင္ၾကီးနဲ႔တူသည္၊ ေကာင္းကင္ၾကီးကို လက္နဲ႕ ေ၀ွ႕ယမ္းၾကည့္ေသာအခါ ဘာကိုမွ မထိမခုိက္၊ မတုိက္မိဘဲ လႈပ္ခါ ယမ္းႏုိင္သည္။ သံဃာသည္လည္း ပုဂၢိဳလ္ မရွိသျဖင့္ အလြန္ၾကီးက်ယ္ က်ယ္ျပန္႔သည္ျဖစ္ရာကား မထိခုိက္ႏုိင္။ ပုဂၢိဳလ္၊ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းကို ျမင္ၾကည့္လွ်င္၊ မုန္းစရာ ျဖစ္လွ်င္ျဖစ္မည္၊ ခ်စ္စရာ ျဖစ္လွ်င္ ျဖစ္မည္။ မုန္းစရာ ျဖစ္ေသာအခါ ေဒါသ ၀င္လာမည္၊ ခ်စ္စရာ ၾကိဳက္စရာဟုျမင္လာလွ်င္ သံေယာဇဥ္၊ တြယ္တာမႈေတြ ပုဂၢဳိလ္စြဲေတြ ၀င္လာမည္။ ပုဂၢိဳလ္ကို ခင္မင္ျပီးငါ့ဘုန္းၾကီး၊ သူ႔ဘုန္းၾကီးဟု ျဖစ္တတ္သည္၊ ထုိအစြဲကေန ကုလမစၦရိယစိတ္ေတြ၊ ဣႆာစိတ္ေတြ ဆက္တုိက္ ၀င္လာဦးမည္။
သံဃာႏွင့္ပတ္သက္ျပီး အကုသိုလ္ျဖစ္လွ်င္ေတာင္ ၾကီးေလးေသာအျပစ္ (ဂရုကံ) ျဖစ္သည္၊ ဥပမာ သံဃာ အသင္းခြဲတဲ့ အလုပ္မ်ိဳး လုပ္မည့္ရင္ အေဖကုိသတ္၊ အေမကိုသတ္ျခင္းႏွင့္ အလားတူ အျပစ္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ျဖစ္ေသာအျပစ္မ်ိဳးကား အျပစ္ၾကီး မဆုိလွ၊ ကုသုိလ္ေကာင္းမႈပုိင္းဆုိင္
*ပင္လယ္ၾကီးနဲ႔တူေသာ သံဃာ*
သံဃာသည္ ပင္လယ္ၾကီးနဲ႔လည္ တူသည္ဟု ဆုိထားေသးသည္၊ သံဃာကိုရည္မွန္းျပီး အလွဴဒါနျပဳလွ်င္ ပင္လယ္ၾကီးေလာက္ အက်ိဳးရသည္။ ပင္လယ္ၾကီးထဲက ေရေတြကိုေရပုံးေတြနဲ႔ တစ္ပုံး ႏွစ္ပုံးစသည္ျဖင့္ ခပ္္ျပီး ေရတြက္လုိ႔ မရသလုိ၊ သံဃိကဒါနသည္လည္း အေရအတြက္ေရာ အရည္အခ်င္းပါ ႏႈိင္းယွဥ္လုိ႔ မရေအာင္ ၾကီးမားလွသည္။ စာေရးသူ ေတာင္ျမိဳ႕မဟာဂႏၶာရုံမွာ ေနစဥ္က ေက်ာင္းတုိက္မွာ သံဃာ ၁၃၀၀ ေက်ာ္ ဆြမ္းလာ ေလာင္းလွဴေသာ အလွဴရွင္မ်ားကို ဆြမ္းမေလာင္းမီမွာ ဆရာေတာ္ၾကီးမ်ား ေန႔စဥ္ မိန္႔သည့္ စကားတစ္ခြန္းရွိသည္၊ “သံဃႆ ေဒမ နိဗၺာနႆ ပစၥေယာ ေဟာတု” ပင္ျဖစ္သည္။ စိတ္ထဲကေန ဆုိ၍ ဆြမ္းေလာင္းခုိင္းသည္။ က်မ္းအျပဳအေက်ာ္ဆရာေတာ္ၾကီး
စာေရးသူတုိ႔ေက်ာင္းမွာ မနက္တုိင္း ၾသ၀ါဒ (နံနက္ခင္းၾသ၀ါဒ)ဆုိတာ ရွိသည္၊ ထုိၾသ၀ါဒတြင္ ေက်ာင္းတုိက္အတြင္းရွိ သံဃာမ်ားသာမက ေက်ာင္းတုိက္အနီးအနားရွိ ရပ္ကြက္ထဲက ဒကာ ဒကာမေတြပါ လာနာယူၾကသည္။ ထုိအထဲတြင္ ေက်ာင္းဒကာၾကီး ဦးျမညႊန္႔လဲပါသည္၊ သံဃာ အားလုံးက သူ႔ကို သိၾကသည္။ ထုိေက်ာင္းဒကာသည္ ဆရာေတာ္ၾကီး လက္ထက္ကထဲက မနက္ခင္းတုိင္းၾသ၀ါဒ လာနာေလ့ရွိသည္၊ ၾသ၀ါဒအျပီး သံဃာ ၁၃၀၀ ေလာက္ ေန႔စဥ္ ဆြမ္းခံၾကြရာ သူ႔အိမ္က ေက်ာင္းအေပါက္မွာျဖစ္သျဖင့္
စာေရးသူလဲထုိျဖစ္စဥ္ကို ၾကည့္ျပီး ဘုရားလက္ထက္က ေက်ာင္းဒကာ ဦးအနာထပိဏ္တုိ႔ ေက်ာင္းအမ ေဒၚ၀ိသာခါတုိ႔ကို သတိရမိလုိက္သည္။ ထုိေက်ာင္းဒကာ ေက်ာင္းအမမ်ားသည္၊ ေသာတာပန္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္၊ ရဟန္းသံဃာမ်ားကို ၾကည္ညိဳတတ္သလုိ ပုဂၢိလ္တစ္ပါးခ်င္းအားျဖင့္
ပင္လယ္နဲ႔တူတဲ့ သံဃာသည္ အလြန္သန္႔ရွင္းသည္၊ ျဖဴစင္သည္။ အညစ္အေၾကးမရွိ၊ အပုပ္အနံ႔ မရွိ၊ ပင္လယ္ထဲတြင္ အပုပ္အေကာင္မ်ား က်ေရာက္ေသာ္ ပင္လယ္၏ လႈိင္းမ်ား ရုိက္ခက္ျပီး ကမ္းေပၚေရာက္ေအာင္ ပုိ႔ေလ့ရွိသည္။ ပင္ထဲတြင္ ဘာအပုပ္အေကာင္မွ မထား၊ ဒါသည္ပင္ ပင္လယ္ၾကီး၏ အံဖြယ္ရွစ္ျဖာထဲက တစ္ခု အပါ၀င္ျဖစ္သည္။ အလားတူပင္ သံဃာ့အဖြဲအစည္းထဲမွာလဲ အပုပ္အေကာင္မ်ား မရွိ၊ အပုပ္ေကာင္မ်ား က်ေရာက္လာလွ်င္လဲ အျပင္ေရာက္ေအာင္ ထုတ္ပစ္ေလ့ရွိသည္။ တစ္ခါက သံဃာမ်ားစုစည္းေနခ်ိန္ ျမတ္စြာဘုရား ပါတိေမာက္ျပမည့္ကိုေစာင့္ေန
*သာသနာေတာ္မွ အလုိေလ်ာက္ထြက္သြားသူမ်ား*
သာသနာအေပၚ၊ရတနာသုံးပါးအေပၚ သဒၶါအား နဲသြားေသာ္ ျမတ္ဗုဒၶအဆုံးအမေတြအေပၚ လုိက္နာ က်င့္သုံးမႈ ၀ီရိယနဲသြားမည္၊ သူေတာ္ေကာင္း အလုပ္ေတြကို လုပ္ခ်င္စိတ္ ဆႏၵ ၀ီရိယ နဲသြားတာနဲ႔အမွ် မေကာင္းမႈလုပ္ခ်င္စိတ္ေတြ ေပၚလာမည္၊ မေကာင္းမႈ လုပ္ရမွာကို မရွက္ေတာ့၊ မေၾကာက္ေတာ့သျဖင့္ ထုိမေကာင္းမႈေတြကိုလုပ္ျဖစ္
စာေရးသူငယ္စဥ္က ေတာင္ျမိဳ႕၊ မဟာဂႏၶာရုံေက်ာင္းတုိက္ရဲ့ အေတြ႔အၾကံဳေလးကို ေဖာက္သည္ခ်မည္။ ကုိယ္ျဖတ္သန္းခဲ့ရတဲ့ အေတြ႔ၾကံဳတုိင္းသည္ ကုိယ့္အတြက္ မေမ့စရာ၊ အမွတ္ရစရာ အျဖစ္ရွိေနသည္။ ထုိအေတြ႔ၾကံဳေလးေတြကိုေတြးမ
သဒၶါတရားရွိသူမ်ားက ကုိယ့္စိတ္နဲ႔ကုိ ေသနာသန၀တ္ကိုျဖည့္က်င့္ေနၾက
သဒၶါတရားသည္ သူေတာ္ေကာင္းအလုပ္ လုပ္ရန္ ႏႈိးေဆာ္ေပးႏုိင္စြမ္းရွိသလ
*ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ကုိရယူျခင္းႏွင့္သံဃာ*
ဗုဒၶဘာသာ အျဖစ္ကုိ ခံယူျခင္းသည္ ရတနာသုံးပါးကို လက္ခံယုံၾကည္ ကုိးကြယ္ျခင္း ျဖစ္သည့္အျပင္ လူ၀တ္ေၾကာင္မ်ား ေစာင့္ထိမ္းသင့္သည့္ ဥပေဒ (ေခၚ)ငါးပါးသီလကုိ ခံယူျခင္းတုိ႔ျဖစ္သည္။ ထုိ ရတနာသုံးပါးတြင္ “သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ” သံဃာကိုကုိးကြယ္ အားထားရာဟူ၍ အသက္ထက္ဆုံး ဆည္းကပ္ပါ၏ ဟူသည္ ရဟန္းတစ္ပါးပါးကို ဆည္းကပ္ သည္ကို မဆုိလုိ။ ေကာင္းကင္ၾကီးႏွင့္တူေသာ၊ ခ်စ္ျခင္း မုန္းျခင္း ဟူေသာ အစြန္းႏွစ္ဖက္မွ လြတ္ေသာဘုရားရွင္၏ သားေတာ္မ်ား အဖြဲ႔အစည္းၾကီး တစ္ခုလုံးကို ဆုိလုိသည္။ သုပၸဋိပၸႏၷ၊ ဥဇုပၸဋိပၸႏၷအစျဖာသည့္ ကုိးျဖာေသာ ဂုဏ္ေတာ္ေတြႏွင့္ ျပည့္စုံေသာ သံဃာကို ဆုိလုိသည္။ ထုိဂုဏ္မ်ားအျပင္ယေန႔ ကုသုိလ္ အကုသုိလ္၊ ေကာင္း၏ မေကာင္း၏၊ အျပစ္ရွိ မရွိ၊ ကံ ကံ၏အက်ိဳး၊ အမိအဖ၊ အစ္ကုိ္အစ္မေက်းဇူးတရားေတြက
*နိဂုံး*
ထုိ႔ေၾကာင့္သံဃာ၊ သာသနာက အလြန္သန္႔ရွင္းပါတယ္၊ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကုိ မၾကည့္ဘဲ သံဃာ၊ သာသနာကိုပဲၾကည့္ျပီး ၾကည္ညိဳတတ္ပါေစ။ သံဃံ သရဏံ ဂစၦာမိ တြင္ ေလးနက္ေသာ အဓိပၸါယ္ မ်ားစြာ ပါရွိသည္ကိုသတိျပဳသင့္သည္၊ ဘိကၡဳံ-သမဏံ-ပုဂၢလံ သရဏံ ဂစၦာမိ စတဲ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကို ကုိးကြယ္သည္ႏွင့္မတူဟု မွတ္ထားသည္။ ျမတ္ဗုဒၶ၏ဓမၼသည္ပင္ သာသနာ၊ ျမတ္ဗုဒၶသားေတာ္ သံဃာသည္ပင္ သာသနာျဖစ္သည္အတြက္သာသနာႏွင့
ရႊင္လန္းခ်မ္းေျမ့ပါေစ
.. www.MyanmarExpress.net
10 comments:
ဆရာေတာ္ဒီစကားေတြကိုNLDနဲ႕၈၈၈၈ေနာက္လိုက္ေခြးေတြကိုေတာ့
သြားမေျပာေလနဲ႕အဆဲခံရလိမ့္မယ္
နိုင္ငံေရးသမားဆိုျပီးဘာသာမဲ႔အထင္ျကီးေနတဲ႔သူေတြအေမ။အေဖေကာရွိတယ္လို႔ထင္ေသးလား။မင္းတို႔အာဏာရဖို႔ဘာသာ၊သာသနာအပ်က္စီမခံနိုင္ဘူး။ဒါဟာဘာသာတိင္ုးရဲ႔ခံယူခ်က္ေတြပါ၊အထူးသျဖင္႔အစြလမ္အလာလ္ကိုသူ႔ဘာသာ၀င္တိုင္းကေ၀ဖန္ရသလားေလ႔လာျကည္႔ပါ၊မ်က္စီးကိုျမင္ေအာင္ျကည္႔ျပီးေ၀ဖန္ပါအာဏာရူးေတြ
သူတို့ကမွ မင္းသား ေခါင္း ေဆာင္း ထားတဲ့
ဘီလူးထီး/ဘီလူးမ ေတြပါ
၇တနာ ျမတ္သုံးပါး ဆိုတာ ဘာမွန္းေတာင္ သိ၇ဲ့လား
မသိပါဘူးကြာ
သူတို့သိတာ ကုလား ဟာစား၇ဖို့ဘဲသိတာ
သာဓု သာဓု သာဓု ရိုေသျမတ္နိုး လက္စုံမိုး၍ ကန္ေတာ့္ပါတယ္ဘုရား။
လူ ပ်က္ က လူ ပ်က္ အ ျမင္ ထက္ ပို မ၇ုိ ပါ ဘူး သိ္း ခ'ျက
သ ဘင္ သည္ ဆုိ တာ သ ဘင္ သည္ အ ဆင့္ နိမ့္ က် တ' စိတ္ ဘ' ၇ုိ
တယ္
ေဟ့ေကာင္ဇာဂနာ မင္းအေမ မင္းႏွမေစာက္ေစ့ကို မင္းဇာဂနာႀကီးနဲ ့ဆြဲႏွဳတ္ၿပီး ေခြးကုလားေတြကိုေက်ြးပစ္လိုက္ လီကတံုးေကာင္
ဇာ ဂ နာ ေခြး မ်ုိး မိ မ ဆံုး မ ဖ ဆုံး မ သား
သာသနာ လူ မ်ားယုံျကည္ ကိုး ကြယ္ ရာ သံဃာ မ်ား လည္း ဘု ရား သား ေတာ္ ျပီ သ ေစ ရန္ စံ ျပ ျဖစ္ ေန ရ ပါ မယ္ ဆန္ ေကာင္း တြင္ ေရာ ေန ေသာ ျကြက္ ေခ်း သံ ဃ ာ အတု မ်ား လည္း ဖယ္ ရွား သင့္ ပါ တယ္ ဘု ရား
ဇာဂနာ ကိုယ္ေမကိုယ္ လိုးတဲ့ အေကာင္
မင္းအေမ ဘယ္သြားေနလဲ လို့ေမးရင္
အေမဖာခံ သြားတယ္လို့ေျဖလိုက္ မေအလိုး
Post a Comment
https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္