Subscribe to our RSS Feed

ျပည္သူကိုဗဟိုျပဳတဲ့ ျပည္သူ ့အတြက္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားဆီသို

[ ေအာက္ပါေဆာင္းပါးကို ေသာၾကာေန ့မွာ ေအာင္ေဇယတု ဂ် ာနယ္ကေဖၚျပမယ္လို ့သိရပါတယ္]  ေရႊျမင့္ေမာင္

၂ဝ၁၅ခုႏွစ္အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲမွာအခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳစံနစ္ကိုက်င့္သံုးမယ္ဆိုရင္တိုင္းရင္းသားပါတီ ၂ဝ ပါဝင္တဲ့ NBF အဖြဲ ့ကဆႏၵျပမယ္လို ့သိရပါတယ္။

“ထစ္ကနဲရိွဆႏၵျပ” ေရာဂါဟာလူတကာဆီကူးစက္ေနၿပီထင္ပါတယ္။ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြကလမ္းေပၚထြက္ဆႏၵျပမယ္လို ့ခ်ိမ္းေခ်ာက္တာၾကားရေတာ့ပိုအံ့ၾသမိတယ္။
Monkey see, monkey do ေတြျဖစ္ကုန္ရင္ေမြးခါစဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေရးဟာ သရုပ္ပ်က္သြားမလားစိုးရိမ္မိတယ္။

ဆႏၵျပျခင္းဟာႏိုင္ငံေရးပါတီမဟုတ္တဲ့- NGO တို ့ activist groups တို ့ကအားထားသံုးစြဲတဲ့နည္းတစ္မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ သူတို့လမ္းေပၚထြက္တတ္ၾကတဲ့ issues ေတြကေတာ့ထိပ္
တန္းႏိုင္ငံေရးကိစၥေတြထက္လူမႈေရး- စီးပြားေရး-ပုဂၢိဳလ္ေရးနစ္နာမႈေတြ (grievances) သဘာဝပါတ္ဝန္းက်င္လိုကိစၥမ်ိဳးေတြမွာလူအမ်ားသတိမူမိေအာင္ (public awareness campaign) မ်ိဳးလုပ္ၾကတာမိ်ဳးပါ။

ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြအေနနဲ ့ဒီလက္နက္ကိုအသံုးျပဳမယ္ဆိုရင္သံုးခြင့္ေတာ့ရိွတာပါဘဲ။ဒါေပမဲ့ကိုယ့္လက္ထည္း မွာရိွေနတဲ့ေခတ္မွီေအာ္တိုမက္တစ္ေမာင္းျပန္ေသနတ္ႀကီးကိုအသံုးမခ်တတ္လို့ခေလးေတြဆီကေလးဂြကိုလုယူၿပီးပစ္ဘို ့လုပ္သလိုမ်ားျဖစ္ေနမလား။
ႏိုင္ငံတကာမွာႏိုင္ငံေရးပါတီေတြဟာအစိုးရဘက္ကလုပ္တဲ့ႏိုင္ငံေရးကိစၥတစ္ခုခုကိုပါလီမန္ထည္းမွာကန့္ကြက္လို ့မရယင္သပိတ္ေမွာက္ (boycott) တတ္ၾကတယ္။

အခုလို PR စံနစ္သစ္နဲ  ့ေရြးေကာက္ပြဲလုပ္မွာကိုကန္ ့ ကြက္လို ့မေအာင္ျမင္ရင္ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြလုပ္ရမဲ့နည္းကအဲဒီစံနစ္နဲ့လုပ္မဲ့ေရြးေကာက္ပြဲကိုသပိတ္ေမွာက္ရ မွာျဖစ္တယ္။NLD ဟာသူ့ေတာင္းဆိုခ်က္ေတြမရ လို ့စစ္အစိုးရကိုအႀကိမ္ႀကိမ္သပိတ္ေမွာက္ခဲ့ဘူးတယ္။သူ့ရည္ရြယ္ခ်က္ ေအာင္ျမင္တာမေအာင္ျမင္တာက တစ္က႑ - သူ လုပ္ခဲ့တာကေတာ့ႏိုင္ငံေရးပါတီတစ္ခုရဲ့သဘာဝနဲ ့ေတာ့ ကိုက္ညီတယ္။

လက္ေတြ  ့မွာက PR ကိုမႀကိဳက္လို ့လမ္းေပၚထြက္ဆႏၵျပခဲ့ယင္PR ကိုေထာက္ခံတဲ့ဘက္ကလဲတန္ျပန္ဆႏၵ ျပပြဲေတြလုပ္ႏိုင္တယ္ဆိုတာကိုလဲထည့္တြက္ရမယ္။ဒီမိုကေရစီမွာျပင္ညီကစားကြင္း
(level playing field) ရိွတယ္။

အဲဒီလိုအၿပိဳင္အဆိုင္ဆႏၵျပတာေတြျဖစ္လာရင္PR ကိုအခုထိမသိ၊ စိတ္မဝင္စားေသးတဲ့ျပည္သူေတြကPR ဆိုတာကဘာလဲ လက္ရိွေရြးေကာက္ပြဲစံနစ္ရဲ့သရုပ္မွန္ကဘာလဲ- ဘယ္ဟာကဒီမိုကေရစီပိုက်သလဲစတဲ့ ေမးခြန္းေတြနဲ ့စူးစမ္းလာလိမ့္မယ္။ ဒါဟာ PR အတြက္ေတာ့ပတ္ဘလစ္စီတီ(publicity) ရေစမဲ့အျမတ္ပဲ။ ဒါေၾကာင့္ဆႏၵျပၾကမယ္ဆိုရင္လဲလုပ္ၾကပါလို့ဘဲေျပာရမွာပါ။

အမွန္ကေတာ့ PR ကိုမႀကိဳက္တဲ့ပါတီေတြဟာဆႏၵျပမဲ့အစားေနာက္တစ္္ဆင့္နည္းမွန္လမ္းမွန္ကျပည္လံုးကြ်တ္ဆႏၵခံယူပြဲတစ္ရပ္လုပ္ေပးဘို ့လႊတ္ေတာ္မွာ motion တင္ဘို ့ျဖစ္တယ္။ဒါေပမဲ့ Referendum လုပ္ခြင့္ရတယ္ဆိုျပန္ရင္လဲ ၂ဝ၁၅ေရြးေကာက္ပြဲကိုေနာက္ႏွစ္ထည္းကိုေရႊ  ့ရဘို့အေၾကာင္းျဖစ္လာမယ္။ အသက္ ၇ဝ တန္းေရာက္ေန - လြန္ေနတဲ့ပါတီေခါင္းေဆာင္ေတြကေစာင့္ႏိုင္ပါ့မလား။ဒါကေတာ့လက္ေတြ  ့ အခက္အခဲတစ္ခုေပါ့။

ဆႏၵျပၾကမဲ့ကိစၥကိုသံုးသပ္တာဒီေလာက္နဲ့ပဲရပ္ပါမယ္။

အခ်ိဳးက်ကို္ယ္စားျပဳစံနစ္ကိုကန့္ကြက္ေနၾကတဲ့လက္ရိွပါတီႀကီးငယ္ေတြရဲ့ကန္ ့ကြက္ခ်က္ေတြကိုၾကည့္ရင္ဒီစံနစ္ကသူတို့ပါတီေတြကိုထိခိုက္မွာကိုစိုးရိမ္ၾကလို ့ပါတီရပ္တည္ခ်က္ေတြကေန
ကန့္ကြက္ေနၾကတာသာျဖစ္ေနတယ္။

ဒီစံနစ္ကမဲဆႏၵရွင္ျပည္သူေတြအေပၚဘယ္လိုသက္ေရာက္ေစလိမ့္မယ္ (အက်ိဳးရိွမလား -အက်ိဳးယုတ္ မလား) ဆိုတဲ့အခ်က္မ်ိဳးရႉေဒါင့္မ်ိဳးေတာ့မပါဘူး။ ဒါဟာယခုေဆာင္းပါးရွင္ကအဓိကဘဝင္မက်တဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားပါတီေတြရဲ့အဓိကႏိုင္ငံေရးရည္မွန္းခ်က္ကကိုယ့္ျပည္နယ္လို ့သူတို ့သတ္မွတ္ထားတဲ့ေနရာေတြမွာတိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားအာဏာရေရးျဖစ္တယ္လို ့
NBF ေျပာေရးဆိုခြင့္ရဦးေစာသန္းျမင့္ကအတိအလင္းေျပာတယ္။

Eleven media ကေရးတဲ့သတင္းတစ္ခုမွာ- NBF တပ္ေပါင္းစုရဲ့ေနာက္ထပ္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သူဦးေစာဝ္ဆိုင္းဇီ က -

“PRစနစ္အားျပည္နယ္မ်ားတြင္က်င့္သုံးပါက ျပည္နယ္အေျချပဳ မ်ဳိးႏြယ္စုအေျချပဳတုိင္းရင္းသားပါတီမ်ားရရွိထားသည့္ မဲအခ်ဳိးနည္း၍လူနည္းစုတုိင္းရင္းသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၊လႊတ္ေတာ္တြင္း ေပ်ာက္ကြယ္သြားႏုိင္ေၾကာင္း၊ ဇြန္ ၁ဝ ရက္ကသေဘာထားထုတ္ျပန္ထားသည္။” လို ့ေျပာပါတယ္။

ျပည္နယ္အေျခစိုက္တိုင္းရင္းသားပါတီေတြဟာေစ်းကြက္သေဘာနဲ့ေျပာရရင္ niche market လို ့ ေခၚတဲ့ အပိုင္စားမဲဆႏၵနယ္ေျမရိွၿပီးသားျဖစ္ၾကပါတယ္။ဘယ္စံနစ္နဲ ့ ေရြးေရြးကိုယ့္လူေတြကိုယ္ပိုင္ရင္မဲေတြလက္မလြတ္ႏိုင္ပါဘူး။

တကယ္ေတာ့ပါတီတစ္ခုခုေရြးေကာက္ပြဲအႏိုင္ရေရးဟာ(၁)မဲဆႏၵနယ္ေျမသတ္မွတ္ပံု၊ (၂) ပါတီေတြအၾကား နယ္ေျမခြဲေဝယူထားပံုကေရြးေကာက္ပြဲနည္းတူအဆံုးအျဖတ္ေပးတာကိုပါတီႏိုင္ငံေရးသမားေတြသိပါတယ္။

တိုင္းရင္းသားပါတီေတြေလာကမွာတိုင္းရင္းသားနယ္ေျမေတြလို ့ေဝါဟာရတီထြင္ၿပီးရည္ညႊန္းေနၾကတဲ့ေနရာေတြမွာေနရွင္နယ္ပါတီႀကီးသံုးခုလာေရာက္မယွဥ္ၿပိဳင္ေစခ်င္တဲ့
ကိစၥမ်ိဳးဟာသူတို့အခ်င္းခ်င္းအေပးအယူလုပ္ ညႇိရမဲ့ကိစၥမ်ိဳးျဖစ္တယ္။

ဒါေၾကာင့္တကယ္လုပ္ရမွာကကိုယ့္နယ္ေျမလို့မွတ္ယူထားတဲ့ မဲဆႏၵနယ္ကိုပါတီႀကီးေတြလက္ေရွာင္ေပးဘို ့လုပ္ရမွာပါ။

လက္ရိွ FPTP စံနစ္မွာတစ္ဦးတည္းေရြးစံနစ္(single member constituency) နဲ ့မဲဆႏၵနယ္ေျမကိုက်ဥ္း က်ဥ္းသတ္မွတ္ထားတာ ကို PR ကအမတ္အမ်ားအျပားကိုၿပိဳင္တူေရြးႏိုင္တ့ဲနယ္ေျမႀကီးႀကီးေတြေျပာင္း လဲသတ္မွတ္တယ္။ မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူေတြကိုေရြးခ်ယ္စရာေတြပိုခ်ေပးတယ္(more choice)။ ဒါဟာ ျပည္သူကိုဗဟိုျပဳစဥ္းစားေပးတာျဖစ္ပါတယ္။

ရလဒ္ကေတာ့ေရြးရမဲ့အမတ္ေလာင္းႏွစ္ဦးထည္းရိွတဲ့အနက္ဘယ္သူ  ့မွမႀကိဳက္လို ့မဲမထည့္ေတာ့ဘူးဆိုတဲ့ျပႆ      နာ  (low voter turnout) မ်ိဳးနည္းသြားၿပီ။ ျပည္သူကိုဗဟိုျပဳတာဦးစားေပးတာအခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳ(PR) စံနစ္ရဲ့ပထမအႏွစ္သာရျဖစ္တယ္။

PR ဟာကစားပြဲနည္းလမ္းတသြယ္ (another rule of the game) သာျဖစ္ပါတယ္။

အမတ္ေလာင္းေတြကိုျမင္းပြဲကၿပိဳင္ျမင္းေတြလိုသေဘာထားၿပီးပထမပန္းဝင္တဲ့တစ္ေကာင္ကိုတည္းသာအနိုင္ေပးၿပီးက်န္တဲ့ျမင္းေတြဘယ္ေလာက္ကပ္လိုက္လာႏိုင္ေစကာမူပယ္ပစ္တဲ့ FPTP စံနစ္ဟာေလာင္းကစားပြဲ (Gambling) အေတြးအေခၚမွာအေျခတည္ထားၿပီး Zero –Sum ရလဒ္ကိုထုတ္ေပးတယ္။

မဲဆႏၵနယ္တိုင္းမွာေနရာအမ်ားစီစဥ္ေပးထားၿပီးယွဥ္ၿပိဳင္သူအမ်ားကိုခြင့္ျပဳေပးတဲ့PR စံနစ္ကေတာ့ပါတီတိုင္းကိုယ္မဲရ သေလာက္အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳခြင့္ရိွတာမို့ဒီမိုကေရစီရဲ့ေလာကပါလတရားသံုးပါးထည္းက
Egality (Equality)တရားေပၚမွာအေျခစိုက္ထားၿပီး Win –Win ရလဒ္ကို ေပးတယ္။

လက္ရိွ FPTP ႏိုင္ငံေတြမွာလူေတြမဲမေပးၾကတာကိုဘဲႏိုင္ငံေရးသမားေတြအခြင့္ေကာင္းယူအသံုးခ်တယ္။မဲထည့္ေနလဲအပိုဘဲဆိုၿပီးလူေတြမဲမထည့္ၾကလို ့တဘက္မွာလူေကာင္းေတြ မဲလက္လြတ္ျဖစ္ကုန္ရင္၊တျခားတဘက္ကလူည့ံေတြလူညစ္ေတြကေငြေပးဝယ္တဲ့မဲေတြနဲ ့ေရြးေကာက္ပြဲႏိုင္ေအာင္လုပ္ယူလို့ရတယ္။
သူတို ့အတြက္ကေတာ့မဲလာေပးတဲ့သူနည္းေလႀကိဳက္ေလ-မဲဆႏၵနယ္က်ဥ္းေလေငြကုန္သက္သာေလပဲ။

PR စံနစ္က်င့္သံုးေနတဲ့အိမ္နီးခ်င္းထိုင္းႏိုင္ငံမွာဒီအခ်က္ကိုလူေတြသတိျပဳမိေအာင္စာ တမ္းတစ္ခုတီရွပ္ေနာက္ ေက်ာေတြမွာရိုက္ႏွိပ္ၿပီးပညာေပးထားပံုကိုဖတ္ခဲ့ရဘူးတာကိုမွတ္မိေနတယ္။

“Bad politicians are elected by good citizens who do not vote in elections.” တဲ့။

သက္တမ္းရင့္ေနတဲ့ FPTP ဒီမိုကေရစီေတြမွာမဲေပးသူရာခိုင္ႏံႉးနည္းတာထက္ပိုဆိုးတဲ့ - အခ်က္ကေတာ့မဲ ဆႏၵ နယ္တနယ္မွာတစ္ဦးတည္းကိုေရြးခ်ယ္တာမို့အေရြးမခံရတဲ့သူေတြကိုေပးမိတဲ့မဲေတြအားလံုးအေဟာသိကံ ျဖစ္ ကုန္တဲ့အခ်က္ဘဲ။

မဲေပးသူနည္းလာတာရယ္၊ ေပးထားတဲ့မဲေတြအရာမထင္ျဖစ္ကုန္တာရယ္ေပါင္းလိုက္ရင္ FPTP စံနစ္နဲ ့လုပ္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲေတြဟာျပည္သူ ့ဆႏၵကိုအေကာင္အထည္ေဖၚေပးရာမေရာက္ဘဲ လူေတြကိုလွည့္စားၿပီးႏိုင္ငံေရးအာဏာညာယူတာ- အုပ္စိုးခံမ်ားထံမွသေဘာတူညီခ်က္ရေအာင္ဖန္တီးယူျခင္းျဖစ္ေနတယ္ (manufacturing consent)။

ဒါ့အျပင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရႉေဒါင့္အသားေပးၿပီးမဲဆႏၵနယ္က်ဥ္းက်ဥ္းသတ္မွတ္ထားေလေတာ့ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ ဟာအခ်ိန္နဲ ့အမွ်ေနရာေဒသေရႊ  ့ေျပာင္းေနထိုင္ေနတဲ့ကိုယ့္မဲဆႏၵရွင္ေတြလက္လြတ္မသြားေအာင္- ဒါမွ မဟုတ္ကိုယ့္ကိုမဲေပးမဲ့တဘက္မဲဆႏၵနယ္ေျမကလူေတြ ကိုယ္နယ္ထဲေရာက္လာေအာင္သူတို ့ေနတဲ့ရပ္ရြာေတြကိုကိုယ့္နယ္ေျမ ထည္းဆြဲသြင္း - ၿပိဳင္ဘက္အမတ္ေလာင္းရဲ့မဲဆႏၵရွင္ေတြကိုယ့္နယ္ထဲမပါေတာ့ေအာင္စတဲ့မဲဆႏၵနယ္ေျမနယ္နိမိတ္ေတြကိုေရြးေကာက္ပြဲရာ
သီတိုင္းျပင္ဆင္သတ္မွတ္တဲ့ Gerrymandering အလုပ္ ကိုလုပ္တယ္။

ဒါေတြအားလံုးဟာ FPTP စံနစ္မွာေပၚေပါက္လာတာေတြျဖစ္တယ္။ ဒါမ်ိဳးေတြPR စံနစ္မွာမရိွ ဘူး။PRအေပၚပါတီေတြကသေဘာထားအမ်ိဳးမ်ိဳးရိွေနၾကတာနဲ ့ပါတ္သက္လို ့ကေနဒါႏိုင္ငံတိုရန္တိုၿမိ့ဳမွာ အေျခခ်ေနထိုင္ေန တဲ့ယခင္ NLD ေက်ာက္တံခါးၿမိ့ဳနယ္ပါတီအတြင္းေရးမႈးျဖစ္ခဲ့သူဦးေအာင္တင္က ယခုလိုျပည္ျပည့္စံုစံုခ်ဳံငံုသံုးသပ္ထားတယ္။

“ (၁)ျပည္ခုိင္ျဖိဳးက (PR)စနစ္ကို ႀကိဳက္လာတာက စနစ္ေဟာင္းအတုိင္းဆုိရင္ ျပည္မေကာ၊ျပည္နယ္ပါ
 သူတုိ႔ မ်ိဳးျပဳတ္သြားႏိုင္လုိ႔ျဖစ္တယ္။ ခဲြတမ္း ၂၅% ဘဲ က်န္မယ္။

(၂) NLD က (PR)စနစ္ကုိ မႀကိဳက္တာက စနစ္ေဟာင္းအရ ၁၉၉၀တုန္းကလုိ အမတ္ျပတ္နဲ႔အႏုိင္လုံးဝ မရႏုိင္ေတာ့ဘူး။ ျပည္ခုိင္ျဖိဳးအပါအဝင္အျခားပါတီငယ္ေတြကုိေထာက္ခံတဲ့မဲအေရအတြက္ အခ်ိဳးအရ တက္လာမဲ့အမတ္ေတြခဲြတမ္း ခဲြေဝေပးရမွာစိုးရိမ္လုိ႔ျဖစ္တယ္။

(၃) ပါတီငယ္ေလးေတြ (PR)စနစ္ကို ႀကိဳက္ရတာက သူတုိ႔အေနနဲ႔ တစ္ႏိုင္ငံလုံးမွာလူထုေထာက္ခံမႈအရ
လႊတ္ေတာ္မွာ ကုိယ္စားျပဳခြင့္ ရလာမွာျဖစ္လုိ႔ျဖစ္တယ္။

(၄) တုိင္းရင္းသားပါတီငယ္ေလးေတြ မႀကိဳက္တာက မလြန္ဆန္ႏုိင္ေသာေၾကာင့္၄င္း
၊ေလ့လာမႈအားနည္းေသာေၾကာင့္၄င္း၊ Brainwash အလုပ္ခံထားရေသာေၾကာင့္၄င္းျဖစ္ႏုိင္တယ္။
အမွန္ကသူတို႔ကပုိႀကိဳက္ သင့္တယ္။

(၅) တုိင္းရင္းသားပါတီႀကီးေတြ (PR)စနစ္ကုိ မႀကိဳက္တာကသူတုိ႔အႏုိင္မရမွာစုိးရိမ္လုိ႔မဟုတ္ဘူး။
ဘယ္စနစ္သုံးသုံး သူတုိ႔ေဒသေတြမွာ သူတုိ႔ႏုိင္မွာ သူတုိ႔သိတယ္။
သူတုိ႔မႀကိဳက္ရျခင္းက -

၁။ NLD နဲ႔ ျပည္ခုိင္ျဖိဳးကုိ အမတ္ေနရာအခ်ိဳ႕ ခဲြေဝေပးရမွာေၾကာက္လုိ႔ျဖစ္တယ္။(ဒါကုိ နားလည္ႏုိင္တယ္။)

၂။ သူတို႔ျပည္နယ္အသီးသီးရိွ လူမ်ိဳးစုငယ္ေတြကုိလည္း အမတ္ေနရာအခ်ိဳ႕ကုိ မလဲြမေသြခဲြေဝေပးရမွာ
ေၾကာက္လုိ႔ျဖစ္တယ္။ (ဒါကုိေတာ့ နားမလည္ႏုိင္ပါ။)

ဒါေၾကာင့္ (PR)စနစ္ကုိ အခ်ိဳ႕ႏုိင္ငံေရးပါတီေတြကေထာက္ခံျခင္း၊ ကန္႔ကြက္ျခင္းဆုိတာသူတို႔ပါတီ
အက်ိဳဳ ဳ းကုိလုိက္ၿပီး ေထာက္ခံျခင္း၊ ကန္႔ကြက္ျခင္းသာျဖစ္တယ္။

(PR) စနစ္ေကာင္းလားမေကာင္းလားဆုိတာ ႀကိဳက္တဲ့ႏုိင္ငံေရးပညာရွင္ကုိေမး။
အားလုံးကေကာင္းတယ္ေျပာမွာျဖစ္တယ္။

(PR) စနစ္ကရႈပ္ေထြးတယ္ဆုိတဲ့စကားနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ကေတာ့
ရွင္းေအာင္လုပ္လုိ႔ရပါတယ္လို႔ ေျဖႏုိင္ပါတယ္။ ”လို ့သူ ့ facebook wall
မွာျပည့္ျပည့္စံုစံုသံုးသပ္ထားတယ္။

အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳေရးစံနစ္လို့ေျပာလိုက္ရင္က်ေနာ္တို ့အားလံုးပထမဆံုးေျပးျမင္မိၾကတာ
ကႏိုင္ငံေရးပါတီေတြအၾကားအမတ္ေနရာေဝစုခြဲေဝေရးနည္းတစ္ခုလို့ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါဟာတစ္ဝက္ပဲမွန္ပါတယ္။ အခ်ိဳးက်ေဝစုကိုသာအာရံုျပဳ ေနၾကလို ့ပါ။(ျပည္သူကိုျပည့္ျပည့္ဝဝ)
ကိုယ္စားျပဳေပးျခင္းဆိုတဲ့ပထမအပိုင္းကိုေတာ့ေျပာစရာလိုလို ့လားလို ့ထင္တတ္ၾကပါတယ္။

ယခုေဆာင္းပါးရွင္ရဲ့အလိုကေတာ့ေရြးေကာက္ပြဲတစ္ခုမွာျပည္သူက
ေပးတဲ့မဲျပားတိုင္းအလဟႆ       ျဖစ္ - မျဖစ္ (Does every vote count?) ဆိုတဲ့
အခ်က္ကိုပထမဆံုးအရင္ၾကည့္သင့္တယ္လိုထင္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာပထမရသူအႏိုင္(First Past the Post - FPTP) စံနစ္ရဲ့အဓိကခ်ိဳ ့ယြင္းခ်က္ႀကီးကို
က်ေနာ္တို ့ ေတြ ့ရေတာ့တာပါဘဲ။ အဲဒီစံနစ္အရ Single Member Constituency ေတြမွာ
ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္သူဘယ္ႏွစ္ဦးရိွရိွပထမရသူတစ္ဦးတည္းကိုသာေရြးတဲ့အခါသူ ့ကိုေပးတဲ့မဲေတြသာ
အဓိပၸါယ္ရိွၿပီးသူကိုမေပးဘဲအျခား သူအားလံုးကိုေပးတဲ့မဲေတြအားလံုးအလဟႆ      (အေဟာသိကံ) ျဖစ္ကုန္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ယွဥ္ၿပိဳင္သူႏွစ္ဦးထည္းမဟုတ္ဘဲသံုးေလးငါးေျခာက္ဦးရိွတဲ့ေနရာေတြမွအႏိုင္ရသူဟာစုစုေပါင္း
ထည့္မဲ အား လံုးရဲ့သံုးပံုတစ္ပံု +၁ - သို့မဟုတ္ေလးပံုတစ္ပံုေလာက္နဲ ့အမတ္ျဖစ္လာႏိုင္ၾကတယ္။

က်န္မဲအမ်ားစုကေတာ့သြားေလေရာ့အမိႉက္ပံုးထည္းသို့ဘဲ။ တႏိုင္ငံလံုးမွာဒီစံနစ္နဲ ့မဲေပးလိုက္ၾက
တဲ့အခါအဲသလိုျပည္သူေတြဆံုးရႉံးရတဲ့မဲေပါင္းဟာသန္းေပါင္း ဆယ္ဂဏန္းမကရိွလာတယ္။

အႏိုင္ရတယ္ဆိုတဲ့ ပါတီဟာလဲတျပည္လံုးထည့္မဲစုုေပါင္းရဲ့တစ္ဝက္ထက္နည္းတဲ့မဲနဲ့
(ဥပမာကေနဒါကေရြးေကာက္ပြဲတစ္ခုမွာ လစ္ဘရယ္ပါတီဟာမဲစုစုေပါင္းရဲ့၂၅%ေလာက္
ရယံုနဲ ့ႏိုင္ၿပီးအစိုးရတက္ျဖစ္ဘူးတယ္) အဆံုးအျဖတ္ ေပးလိုက္ၾကတယ္။

ဒါေၾကာင့္ဒီေရြးေကာက္ပြဲစံနစ္အရဘယ္ေတာ့မွျပည္သူကိုတကယ္တမ္းကိုယ္စားျပဳတဲ့
အစိုးရတရပ္ကိုမရႏိုင္ဘူး။ ဒီအခ်က္ကိုတိုက္ဖ်က္ဘို ့ PR စံနစ္ကိုၾကံစည္တီထြင္လာၾကတာျဖစ္တယ္။

FPTP စံနစ္ရဲ့ဆိုးက်ိဳးေတြထည္းမွာအဆိုးဝါးဆံုးကေတာ့လက္ေတြ ့အရႏွစ္ပါတီ
(ႀကီးစိုး)စံနစ္ (putatively a bi-party system) ကိုေမြးဖြားေပးတာပါဘဲ။
ဒီစံနစ္ရိွတဲ့ႏိုင္ငံတိုင္းမွာပါတီႀကီးႏွစ္ပါတီႀကီးစိုးစံနစ္ျဖစ္ေနတယ္။

က်န္ပါတီေတြအားလံုးဟာပါတီႀကီးႏွစ္ခုရဲ့ႏိုင္ငံေရးလက္ဝါးႀကီးအုပ္မႈေအာက္မွာ-
သို ့မဟုတ္အရွိန္အဝွာ ေအာက္မွာလူထုရဲ့အားကိုးမႈကိုမခံရေတာ့ဘဲအလိုလိုေခ်ာင္ထဲေရာက္
ကုန္တယ္(marginalized)။

ပါတီ ငယ္ကေလးေတြကိုရံဖန္ရံခါသာသူတို ့ႏွစ္ဘက္အားၿပိဳင္တဲ့အခါကိုယ့္ဘက္ကပါဘို ့
သိမ္းသြင္းတာမ်ိဳးဘဲလုပ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ေရြးေကာက္ပြဲနီးတဲ့အခ်ိန္မ်ိဳးမွာျဖစ္တယ္။

က်န္တဲ့အခ်ိန္ေတြမွာေတာ့ပါတီငယ္ေတြကိုဘယ္လိုဆက္ဆံတယ္ဆိုတာျမန္မာႏိုင္ငံ
မွာNLD နဲ  ့ပါတီငယ္ေတြဆက္ဆံေရးကိုၾကည့္ရင္သိ ႏိုင္တယ္။ 

တဖက္မွာေတာ့ပါတီႀကီးႏွစ္ခုဟာသူတို့အခ်င္းခ်င္းက်ေတာ့
“သူျဖဴရင္-ငါမဲ” ႏိုင္ငံေရး (adversarial politics) ကိုက်င့္သံုးတယ္။

ပါတီတစ္ခုကလုပ္သမွ်ကိုတျခားပါတီကအျပစ္ရွာတဲ့အလုပ္ကိုဘဲဦးစားေပးလုပ္ေနၾကလို ့
လူထုေတြၾကားထည္းကအေခ်ာင္နစ္နာရတာေတြဒုနဲ့ေဒးရိွေနတယ္။ ခုေလာေလာဆယ္မွာကို
အေမရိကန္ျပည္ ေထာင္စုမွာလက္တင္အေမရိကားကေနႏွစ္စဥ္လူသန္းနဲ့ခ်ီခိုးဝင္ေနတဲ့ကိစၥကို
ဒီမိုကရက္တစ္ပါတီကသမတအိုဘားမားနဲ ့ရီပါတ္ဘလစ္ကန္ေတြလႊမ္းမိုးထားတဲ့လႊတ္ေတာ္တို ့
အၾကားအားၿပိဳင္မႈေၾကာင့္ဘာမွထိထိေရာက္ေရာက္မေျဖရွင္းႏိုင္ျဖစ္ေနတယ္။

အေမရိကန္ျပည္ထည္းမွာခိုးဝင္ေနထိုင္သူလက္တီႏို (Latino) ဆယ့္တစ္သန္း အထိရိွလာေနၿပီ။

ဒီလိုပါတီႀကီးႏွစ္ခုအၾကားၿပိဳင္ဆိုင္မႈဟာေရြးေကာက္ပြဲနားနီးလာရင္ပိုဆိုးလာၿပီးတဘက္နဲ့
တဘက္မူေကာ လူကိုပါအပုပ္ခ်တဲ့တိုက္ပြဲေတြ (negative campaigns)ကိုလူထုကရြံရွာလာတဲ့
အထိအၿပိဳင္အဆိုင္လုပ္ၾက တယ္။

အတိပ္ကပါလီမန္ေခတ္ျမန္မာႏိုင္ငံမွာပထစပါတီနဲ့တည္ျမဲဖဆပလတို ့ရဲ့ႏွစ္ပါတီ
အၾကား adversarial politics ရဲ့ဒဏ္ကိုလူထုေတြအလူးအလွိမ္ခံခဲ့ရတယ္။

တဘက္နဲ ့တဘက္ဟုတ္တာေတြ ေရာမဟုတ္တာေတြေရာအိပ္သြန္ဖာေမွာက္ေျပာၾကေရးၾက
တိုက္ခိုက္ၾကလို့လူထုကပါတီႏိုင္ငံေရးကိုစိတ္ပ်က္လာေနတဲ့အခ်ိန္မွာစစ္တပ္ကအာဏာသိမ္း
လိုက္ေတာ့ “ပြဲၿပီးသြားေရာ”  ျဖစ္ခဲ့ၾကၿပီးအခုထိနလန္မထူၾကေသးဘူးမဟုတ္ပါလား။

လူထုအတြက္ျဖစ္တဲ့ဒီိမိုကေရစီစံနစ္မွာႏိုင္ငံေရးကိုလူထုစိတ္ကုန္ေအာင္လုပ္ႏိုင္တာဟာ
အဲဒီ့ပါတီႀကီးႏွစ္ခုတစ္လွည့္စီမင္းမူတဲ့စံနစ္ျဖစ္ၿပီး - အဲဒီစံနစ္ကိုေမြးဖြားေပးလိုက္သူကေတာ့
ပထမရသူအကုန္ယူ- မဲဆႏၵနယ္တစ္ နယ္မွာအမတ္တစ္ဦးတည္းသာေရြးွတဲ့ေရြးေကာက္ပြဲစံနစ္
(Winner takes all/ First Past the Post system) ျဖစ္တယ္။

ဒီအခ်က္ေတြဟာေယ်ဘူယ်ဥပမာေတြမဟုတ္ဘဲသက္တမ္းရင့္ႏွစ္ပါတီစံနစ္ႏွင့္FPTP ေရြးေကာက္ပြဲစံနစ္
ေတြရိွတဲ့ U.S,U.K နဲ ့ကေနဒါလို ႏိုင္ငံေတြမွာတကယ့္လက္ေတြ  ့အထင္အရွားေတြ ့ႏိုင္ျမင္ႏိုင္တယ္။

ဒါေၾကာင့္အဲဒီႏိုင္ငံေတြမွာFPTP ကေန  PR စံနစ္ကိုေျပာင္းဘို့အားထုတ္ေနတဲ့ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြ
အမ်ားႀကီးရိွလာေနၿပီးတျဖည္းျဖည္းလဲခ်င္းေရွ  ့တိုးေနၾကပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဘိုးေအႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့U.K မွာ
ဆိုရင္ျပည္နယ္ေလးခု (အဂၤလန္ - ေဝလ - စေကာ့တလန္ႏွင့္ေျမာက္ပိုင္းအိုင္ယာလန္)ရိွတဲ့အနက္စေကာ့
တလန္နဲ  ့ ေဝလနယ္ ပါလီမန္ေရြးေကာက္ပြဲေတြသာမကမဟာလန္ဒန္လႊတ္ေတာ္
(Greater London Assembly) တို ့မွာပါ PR  စံနစ္ကိုသံုးေနၿပီျဖစ္တယ္။

ရွစ္ဆယ့္ရွစ္လြန္ကာလျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး၂၆ ႏွစ္တာအတြင္းမွာေရြးေကာက္ပြဲႏွစ္ႀကိမ္သာက်င္းပႏိုင္ခဲ့တယ္။
ပါတီစံုစံနစ္ကေတာ့၁၉၉ဝ ကေနစတြက္ရင္သက္တမ္း ၂၄ ႏွစ္ရိွၿပီ။ ဒါေပမဲ့ FPTP စံနစ္ေၾကာင့္ပါတီႀကီးႏွစ္ခု
စံနစ္(NLD vs. NUP/ NLD vs.USDP) သာအဖတ္တင္ေနၿပီးအထက္ကေျပာခဲ့တဲ့ adversarial politicsကို
ဘဲဆက္ကစားေနၾကပါတယ္။ လူထုအက်ိဳး -ဒီမိုကေရစီအက်ိဳးကိုထိထိေရာက္ေရာက္လုပ္ခ်င္လုပ္ခ်င္တဲ့
လူေတြဟာပါတီငယ္ကေလးေတြဆီမွာျပန့္က်ဲေနတယ္။ဦးသိန္းညြန္ ့တို ့လိုပုဂၢိဳလ္ေတြကိုၾကည့္ရင္သိႏိုင္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ပါတီငယ္ကေလးေတြကိုသူတို့နဲ ့ထိုက္သင့္တာရေအာင္ဖန္တီးေပးျခင္းဟာလူထု
အက်ိဳ ဳးစီးပြားဘက္ကိုေျခဦးလွည့္ေပးမဲ့ေျခလွမ္းျဖစ္တယ္။ဒီေျခလွမ္းကိုဘယ္သူ ့ကိုမွမနစ္
နာေအာင္လွမ္းလို ့လဲရႏိုင္ပါတယ္။ လွမ္းႏိုင္ဖို့ကေတာ့  stake holder ေတြအားလံုး
ရင့္က်က္ဘို ့အျမင္က်ယ္ဘို ့လိုပါတယ္။

တနည္းေျပာရယင္ PR သို့ေျပာင္းလဲက်င့္သံုးေရးဟာဟာဗမာလူမ်ားစုႏိုင္ငံေရးေလာကဘက္ျခမ္းမွာျဖစ္ေန
တဲ့ႏွစ္ပါတီႀကီးစိုးစံနစ္ကိုဖ်က္သိမ္းေပးမဲ့အားထုတ္မႈ (struggle) တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။  တိုင္းရင္းသားေတြရရိွ ၿပီးျဖစ္ေနတဲ့မျဖစ္စေလာက္ႏိုင္ငံေရးအက်ိဳးစီးပြားကေလးကိုထိပါးရန္မရည္ရြယ္ဘူး။အမွန္ကေရြးေကာက္ပြဲ စံနစ္သစ္အေျခက်သြားရင္ရလာမဲ့ႏိုင္ငံေရးအက်ိဳးစီးပြားဟာလက္ထည္းကအက်ိဳးစီးပြားထက္ပိုပါလိမ့္မယ္။
တိုင္းရင္းသားေတြရထားၿပီးသားလက္ရိွကိုမထိခိုက္ေအာင္လုပ္ယူႏိုင္တဲ့ PRနည္းစံနစ္ေတြတစ္နည္းမကရိွ
ပါတယ္။

(ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ ့သင့္ေတာ္မဲ့ PRစံနစ္သံုးမ်ိဳးကိုယခင္ေဆာင္းပါးမ်ားတြင္မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါတယ္။)

၁၉၉ဝေနာက္ပိုင္းပါတီစံုစံနစ္စဖြင့္ေပးလိုက္တဲ့အခါဗမာလူမ်ားစုကအခ်င္းခ်င္းရန္ျဖစ္လို့ေကာင္းေနၾကခ်ိန္မွာ တိုင္းရင္းသားႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြဟာမိမိတို ့ေဒသျပည္နယ္ေတြမွာတရားဝင္ႏိုင္ငံေရးအျမစ္စြဲဖို့အခြင့္
အေရးရသြားၾကပါတယ္။ ဒီအျမစ္ကိုခိုင္မာေစခ်င္တာ၊ ပိုရွင္သန္အားေကာင္းခ်င္တဲ့ဆႏၵနဲ့အားထုတ္က်ိဳးပမ္း
တဲ့အခ်က္ဟာတရားတယ္ (legitimate) လို ့လဲလက္ခံေပးပါတယ္။

သို ့ေသာ္တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုေတာ္ေတြရဲ့အေတြးထည္းမွာ“ဗမာအခက္-တိုင္းရင္းသားအခ်က္”
ဆိုတဲ့ အေတြးမ်ိဳးမရိွေစခ်င္ဘူး။ အေၾကာင္းကေတာ့“ဗမာ” နဲ ့ “တိုင္းရင္းသားေတြ”  ဆိုတဲ့အမွတ္
သညာဟာႏိုင္ငံေရးသမားေတြရဲ့ေလာကမွာဘဲရိွပါတယ္။ [ဗမာလဲတိုင္းရင္းသားပါဘဲဟူေသာ
အခ်က္ကိုထည့္မေျပာေတာ့ပါ] လူထုေတြရဲ့ေန  ့စဥ္ဘဝမွာမရိွပါဘူး။

ျပည္သူလူထုေတြရဲ့ေန ့စဥ္ဘဝမွာလူမ်ိဳးမေရြး -ဘာသာ မေရြးႏိုင္ငံသားေတြဟာတစ္ႏိုင္ငံလံုး
မွာေရာေႏွာေနထိုင္လုပ္ကိုင္စားေသာက္ေနၾကတာျဖစ္ပါတယ္။

ပထဝီႏိုင္ငံေရးအရေကာျပည္တြင္းႏိုင္ငံေရးအရပါဗမာေတြ“အခက္ေတြ  ့ေနရင္”
ရင္တိုင္းရင္းသားေတြလဲ “ခက္”ေနမွာျဖစ္ပါတယ္။ ဗမာေတြအဆံုးအစမရိွဆက္ပီး “ခက္” ေနၾကရင္
တိုင္းရင္းသားေတြအတြက္“ပိုခက္” မွာ ျဖစ္ၿပီးတစ္ခ်ိဳ  ့ဆိုရင္“ပ်က္”တဲ့အထိျဖစ္ႏိုင္တယ္။

ဥပမာရခိုင္ျပည္နယ္မွာဘဂၤလီေတြခိုးဝင္ေနတဲ့ကိစၥကို ဘဲၾကည့္ပါ။အစိုးရနဲ ့NLD ဘယ္သူကမွ
ျပတ္ျပတ္သားသားတာဝန္ယူေျဖရွင္းမေပးပါဘူး။ ခိုးဝင္ဘဂၤလီ ေတြကိုလူစာရင္းေကာက္စီစစ္
အေရးယူရမဲ့ကိစၥကေလးကိုေတာင္ျပတ္ျပတ္သားသားမလုပ္ရဲဘူး။

မွားရင္သမိုင္းတရားခံအျဖစ္စြပ္စြဲခံရမွာကိုရင္ဆိုင္ရဲတဲ့ေခါင္းေဆာင္သတၱိမ်ိ ဳ းေတြမရိွၾကဘူး။
မရိွရတဲ့အေၾကာင္းရင္းကလဲ "သူျဖဴ ရင္-ငါမဲ"ပါတီႏို္င္ငံေရး
(adversarial politics, partisan politics)ေၾကာင့္ပါ။
FPTP စံနစ္ကေမြး ထုတ္လိုက္တဲ့ႏိုင္ငံေရးေပါ့။

ဒါကိုအမ်ိဳးသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးပ်က္ျပားေနတယ္- အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္မရိွဘူးတို ့စတဲ့သမရိုး
က် ႏိုင္ငံေရးေဝါဟာရေတြနဲ ့ေျပာရင္လဲေျပာလို့ရတယ္ေပါ့။ ဘာဘဲေခၚေခၚရခိုင္ျပည္သူေတြကေတာ့
ဒီစံနစ္ရဲ့ ဒဏ္ကိုလူးလွိမ့္ခံစားေနရတယ္။ ဒါေပမဲ့စံနစ္ဆိုတာကေဝးေသာအေၾကာင္းရင္း
(remote cause/ remote origin) ျဖစ္ေနေတာ့ရုတ္တရက္မသိႏိုင္မျမင္ႏိုင္ၾကဘူး။

ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ FPTP စံနစ္ကို ကိုလိုနီစံနစ္ရဲ့အေမြတစ္ခုအျဖစ္ရခဲ့တာသာျဖစ္တယ္။
ဒီစံနစ္ကိုတစ္ခါမွ် စီစစ္ေဝဘန္ျခင္းမျပဳဘဲတစ္ေလွ်ာက္လံုးယံုၾကည္စိတ္ခ်စြာ
လက္ခံသံုးစြဲခဲ့တာျဖစ္တယ္။

ဒါေပမဲ့ခုအခ်ိန္ဟာဒီမိုကရက္တိုက္ေဇးရွင္းေလွခါးေနာက္ထပ္တထစ္တက္ရမဲ့အခ်ိန္က်ၿပီ။

ျမန္မာႏိုင္ငံသားေတြဟာဒီမိုကေရစီေရြးေကာက္ပြဲနဲ့ၾကံဳဘူးတာလြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္းငါးဆယ္ေက် ာ္
အတြင္းႏွစ္ႀကိမ္သာ (၁၉၉ဝ ႏွင့္ ၂ဝ၁ဝ)ရိွေသးတယ္။ တစ္ႀကိမ္ႏွင့္တစ္ႀကိမ္ၾကားမွာက
လဲႏွစ္ေပါင္း၂ဝ ေတာင္ ျခား ေနတယ္။ ဒီေတာ့ဘယ္သူမွေရြးေကာက္ပြဲေတြရဲ့
သဘာဝကိုေသေသခ်ာခ်ာဆန္းစစ္ဘို ့အခြင့္အေရးမရခဲ့ဘူး။

ဒီေရြးေကာက္ပြဲႏွစ္ခုစလံုးကလဲပံုမွန္မဟုတ္တဲ့ႏိုင္ငံေရးတဘက္ေစာင္းနင္းအေျခ
အေနေအာက္မွာစစ္မွန္ေသာၿပိဳင္ဆိုင္မႈမရိွ၊ေရြးေကာက္ပြဲမလုပ္ခင္ကတည္းကအေျဖႀကိဳတင္
သိေနၾကတဲ့ပြဲမ်ိဳးေတြျဖစ္ခဲ့ၾကတယ္။ ၿပီးခဲ့တဲ့ ၁၉၉ဝ နဲ ့၂ဝ၁ဝခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲ ၂ခုဟာ
ပါတီစံုဆိုေသာ္လည္းပါတီႀကီးႏွစ္ခုသာ - တစ္ဘက္ကအစိုးရအာဏာေနာက္ခံနဲ ့
တျခားတဘက္ကပုဂၢိဳလ္ကိုးကြယ္မႈအရိွန္အဝွာအားကိုးနဲ ့ -
ယွဥ္ၿပိဳင္သြားၾကတာျဖစ္ခဲ့တယ္။

တိုင္းရင္းသားပါတီေတြကေတာ့လူမ်ိဴးေရးကဒ္နဲ ့အလြယ္တကူျဖတ္သန္းသြားခဲ့ၾကတာျဖစ္တယ္။

တျခားဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံေတြမွာလိုလူထုေတြကိုႏိုင္ငံေရးသေဘာတရားေတြ -လမ္းစဥ္
လုပ္ငန္းစဥ္ေတြရွင္းလင္း တင္ျပၿပီးႏိုင္ငံေရးခ်င္းၿပိဳင္ၾကတဲ့ပြဲေတြမဟုတ္ခဲ့ဘူး
ႏိုင္ငံေရးအဆင့္အတန္းအေတာ္နိမ့္တဲ့ေရြးေကာက္ပြဲေတြ ျဖစ္ခဲ့တယ္။

ရလဒ္ကေတာ့ဒီေရြးေကာက္ပြဲမ်ားေၾကာင္ျ့ပည္သူေတြ- အထူးသျဖင့္အေျခခံလူတန္းစားေတြ
ရဲ့ဘဝေတြဘာမွမတိုးတက္၊မေျပာင္းလဲခဲ့ဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္အနာဂါတ္ေရြးေကာက္ပြဲေတြမွာ
လူထုကေရြးေကာက္ပြဲတစ္ခု တိုင္းရဲ့ ေနာက္ပိုင္းကာလမွာမိမိတို ့ဘဝေတြဘာထူးျခားလာမလဲ၊
ကိုယ္ေပးလိုက္တဲ့အသဲၾကားကမဲတစ္ျပား ခရီးေရာက္ ရဲ့လားျပည္သူေတြကျပန္လည္
ဆန္းစစ္သင့္တဲ့အခ်ိန္က်လာၿပီျဖစ္သလို၊ႏိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြကလဲ
တရားမွ်တတဲ့ၿပိဳင္ဆိုင္မႈအစစ္ကိုလိုလားလာၾကတယ္။

ျပိဳင္ဆိုင္မႈအစစ္အမွန္ျဖစ္ဖို ့က ျပင္ညီကစားကြင္း (Level playing field)လိုအပ္တယ္။
အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳေရးစနစ္ (PR) ဟာ ျပင္ညီကစားကြင္းျဖစ္တယ္
ဆိုတာကိုရွင္းျပစရာမလုိေအာင္ရွင္းေနတယ္။

ပါတီစံုစံနစ္နဲ့အေထြေထြေရြးေကာက္ပြဲေတြဟာ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္ကလူထုအံုၾကြမႈႀကီးရဲ့
အသီးအပြင့္ျဖစ္တယ္။ တိုင္းရင္းသားေတြအပါအဝင္လူတိုင္းႏိုင္ငံေရးပါတီတည္ေထာင္ခြင့္၊
ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ခြင့္ရလာၾကတာေတြဟာ "၁၉၈၈" ရဲ့ဂုဏ္ေက်းဇူးျဖစ္တယ္။
အခုအခ်ိန္မွာဒီအသီးအပြင့္ကိုအဲဒီတံုးကတက္တက္ၾကြၾကြပါဝင္ခဲ့တဲ့သူေတြ
ေကာမပါဝင္ခဲ့တဲ့သူေတြေကာ - တစိပ္တစ္ေဒသေလာက္သာပါဝင္ခဲ့တဲ့လူေတြေကာ
- ဆန္ ့က်င္ခဲ့တဲ့လူေတြကိုပါခြဲျခားမႈမထားအားလံုးကိုၿပိဳင္တူခံစားခြင့္ရိွေနေစတာျဖစ္ပါတယ္။

သို ့ေသာ္ ၁၉၉ဝခုႏွစ္ေရြးေကာက္ပြဲမွသည္၂၄ ႏွစ္ၾကတဲ့အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ပါတီစံုစံနစ္
ဆိုရင္တကယ့္ပါတီစံုျဖစ္လာဖို ့ေရြးေကာက္ပြဲစံနစ္ကိုစစ္ေဆးၾကည့္ဘို ့လိုလာတယ္။
ေရြးေကာက္ပြဲစံနစ္ဟာျပည္သူကိုအက်ိဳးျပဳဘို ့ဆိုရင္ျပည္သူကိုဗဟိုျပဳတည္ေဆာက္ေပး
ထားမွျဖစ္မယ္။ ႏိုင္သူအကုန္ယူ (winner take all) ဆိုရင္ျပည္သူကိုအက်ိဳးမျပဳဘူး။

ဒီစံနစ္ကိုဖက္တြယ္ေနရင္ "၁၉၈၈" ရဲ့အသီးအပြင့္ကိုစားသံုးရင္း
"၁၉၈၈" ကိုသစၥာေဖါက္ေန ရာက်တယ္။
 

.. www.MyanmarExpress.net
 

2 comments:

အလြန္ေကာင္းမြန္ပါ၏ ။ ဒီလိုစာမ်ိဳးဖတ္ရခဲ သိရခဲပါဘိ ။
တစ္နိဳင္ငံလုံးသိရေအာင္ ၿဖန္ ့ၿဖဴး ခ်င္ပါဘိ ။ ။

Yes. Extremely informative and educational presentation. Some one should print it and distribute to the public. It would be of great service to the country. .

Post a Comment

https://www.facebook.com/MyanmarExpress တြင္ သတင္းမ်ား ဆက္လက္ဖတ္ရႈရန္